חדשות

הנחיה לפסיכיאטרים: הקפידו לבחון עבר של התעללות מינית

הנושא עמד במרכז כנס מקצועי שקיים סניף צפון של איגוד הפסיכיאטריה. בקרוב תיערך סדנה מיוחדת שתתמקד בטיפול בקרבנות תקיפה מינית

פסיכיאטרים כמטפלים, בעת שיחה עם מטופליהם, צריכים מעתה לשים דגש על התעללות מינית שהמטופל חווה בעבר, בגיל מוקדם, ושהדחיק בשל קושי לשתף אחרים בנושא – קריאה זאת יצאה מכנס מקצועי שקיים סניף צפון של איגוד הפסיכיאטרים ושהוקדש לדרכים לאיתור נפגעי ניצול מיני ולטיפול בהם.

הכנס נערך בשבוע שעבר בחיפה בשיתוף עם משרד הבריאות, המרכז הרב-תחומי לטיפול בנפגעות תקיפה מינית בבית החולים בני ציון, המרכז לבריאות הנפש טירת כרמל והחברה לפסיכיאטריה משפטית בישראל. את הכנס הנחה ד"ר יעקב פולאקביץ, מנהל המרכז טירת כרמל ופסיכיאטר בכיר לילדים ונוער. עוד סוכם בכנס כי בקרוב יקיים האיגוד סדנת השתלמות למטפלים בנושאי בריאות הנפש, שתתמקד בטיפול בקרבנות תקיפה מינית. הסדנה תיערך במרכז לבריאות הנפש טירת כרמל ותימשך ארבעה ימים.

ד"ר צביקה קירש (צילום: יח"צ)

ד"ר צביקה קירש (צילום: יח"צ)

ד"ר צבי קירש, מנהל מחלקה במרכז לבריאות הנפש טירת כרמל ויו"ר סניף חיפה והצפון של האיגוד, ציין כי מטופלים שעברו גילוי עריות במשפחה מתקשים עוד יותר מאחרים, כי נוסף לקושי לחשוף את ההתעללות הם מסתכנים בהכחשות ובהאשמות קשות מצד בני המשפחה ואף בניתוק מהם.

שאר הדוברים ונושאי ההרצאות בכנס: ד"ר גלית בן אמיתי מהמרכז לבריאות הנפש ע"ש בריל בת"א הסבירה על תהליך הטיפול בקטינים שעברו התעללות מינית ועל ההשלכות ארוכות הטווח שיש לכך על התפתחותם הרגשית; ד"ר אהובה בני מהמרכז הרב תחומי לטיפול בנפגעות תקיפה מינית בני ציון בחיפה דיברה על התפתחות תופעת הדיסוציאציה (ניתוק), כחלק מההפרעה הרגשית המתפתחת אצל נשים בעקבות תקיפה מינית שעברו; ד"ר עמיקם טל, מנהל המחלקה לאשפוז יום פסיכיאטרי ברמב"ם, הציג מקרה של מטופלת שסבלה מהפרעה מורכבת בעקבות התעללות מינית בילדותה המוקדמת ולאורך כל חייה; ד"ר איתן אברמוביץ, פסיכיאטר בכיר מהמרכז הרפואי הדסה בירושלים ויו"ר האגודה הישראלית להיפנוזה, דיבר על טיפול בקרבנות תקיפה מינית במצב של דיסוציאציה, והתייחס להיפנוזה כחלק מהתהליך הפסיכו-תרפויטי; וד"ר נביל ג'ראיסי, סגן פסיכיאטר מחוז צפון, דיבר על ההיבטים החוקיים הנוגעים לטיפול בנערות נפגעות תקיפה מינית

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  המרכז לבריאות הנפש טירת הכרמל,  תקיפה מינית,  איגוד הפסיכיאטרים הישראלי,  עדכוני החברה לפסיכיאטריה משפטית,  יעקב פולאקביץ,  המרכז הרפואי "בני ציון"
תגובות
08.09.2015, 11:37

זו קריאה חשובה ביותר.
כידוע בקרב נשים המתמכרות לסמים (במיוחד סמים קשים כמו הרואין וקוקאין) שיעור הנפגעות מטראומה מינית לפני ההתדרדרות לסמים הוא גבוה ביותר, יש המציינים כי עובר את 90%. בעבודה השוטפת עם מתמכרות הנחת העבודה הייתה שאם מטופלת לא מספרת על טראומה זה בגלל שהיא עדיין מדחיקה או מסתירה. והנחה זו כמעט תמיד במהלך הטיפול הוכחה כנכונה.
לא מעט מנשים המגלות תופעות של אי שקט ומאובחנות כ"בורדרליין" הן למעשה נפגעות תקיפה מינית.
יש בהחלט מקום להגביר את המודעות לתופעה קשה זו, שהיא כנראה הרבה יותר נרחבת והרסנית ממה שמקובל לחשוב בציבור.