מה משותף בין ילד ששמר מספר שנים על הסוד שהיה מוכה ע"י אביו, ילדה שצוחקת כל הזמן וילד שרב עם אמו על שיעורים בחשבון? כולם אובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז.
עוד בעניין דומה
כשאיתן (שם בדוי) הגיע אליי לבדיקה הוא היה בן 14. אובחן לפני 5 שנים כסובל מהפרעת קשב וריכוז ונטל ריטלין. תמיד תואר כילד מאוד חכם, אך מגיל 8 סבל מהפרעות התנהגות רבות שגרמו להעברתו לבית ספר לחינוך מיוחד לילדים שסובלים מהפרעות רגשיות והתנהגותיות. שם הוא למד 3 שנים, קיבל טיפול פסיכולוגי והוא חזר לחינוך הרגיל. הפניה בגיל ההתבגרות התמקדה בקשיים בקבלת מרות מול הוריו ומוריו. רק כשהגיע אלי, איתן היה מוכן לשתף בסוד הכי שמור במשפחה: האב היה נוהג להכות אותו, את אחיו ואת אמו.ההתמודדות עם האווירה האלימה ושמירת הסוד גרמו לו במהלך השנים הראשונות לתופעה של הפרעת התנהגות. בגיל ההתבגרות הרגיש ממורמר ועצוב.
האבחון הפסיכיאטרי גילה אבחנות שונות לשלושת הילדים למרות שכולם אובחנו תחילה כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. אבחון מוטעה בעבר גרם לטיפול שלא הועיל
מעיין (שם בדוי) הגיעה לבדיקה כשהיתה בת 10 וכבר אובחנה מגיל 5 כסובלת מהפרעת קשב וריכוז קשה. כל הניסיונות לטפל בה במינונים גבוהים של תכשירים שונים של ריטלין לא הועילו. היא תוארה כ"ליצנית" בית הספר, שכל הזמן צחקה ועשתה הרבה שטויות. במהלך רבע שעת המתנה לקראת הבדיקה מעיין הצליחה להכיר ולזכור את כל שמות המטפלים העובדים במרפאה. בחדר הבדיקה הצחוק המתגלגל שלה היה מדבק, אך לעיתים היא צחקה מנושאים כלל לא מצחיקים כמו פיגועים.
רון (שם בדוי) בן 11, הגיע לבדיקה לאחר שסיפר בשיעור חברה מול כל בני כיתתו שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז ומטופל בריטלין. שנה לאחר האבחון והטיפול בריטלין, אמו חשבה שעדיין היא לא רואה תוצאות. רון תואר כילד רגיל, תלמיד טוב וחברותי. רק בכיתה ד' החל לגלות קשיים בעיקר בחשבון והחל לריב עם אמו סביב דרישתה לעסוק זמן רב בתרגולים בחשבון. בבית ספר המורים לא הבחינו בבעיה כלשהי, אך בבית המריבות בינו לבין אמו החמירו.
האבחון הפסיכיאטרי גילה אבחנות שונות לשלושת הילדים למרות שכולם אובחנו תחילה
כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. אבחון מוטעה בעבר גרם לטיפול שלא הועיל .
איתן אובחן שנית כסובל מהפרעה רגשית התנהגותית כתוצאה מהסביבה האלימה בה הוא חי והדרישה לשמור על הסוד. הטיפול המומלץ במקרה זה איננו תרופה,אלא טיפול פסיכולוגי. מעיין אובחנה שנית כסובלת מהפרעה במצב הרוח היפומאניה , שהיא הפרעה נפשית שהטיפול בה הוא שילוב של תרופת הרגעה ותרופה לאיזון מצב רוח וטיפול פסיכולוגי. תרופה כמו ריטלין יכולה להחמיר את מצבה. רון אובחן שנית כילד שאיננו סובל מהפרעות קשב וריכוז, אלא מקושי נקודתי בחשבון, דבר שגורם להימנעות משיעורי בית. הבעיה האמיתית היתה הדרישה המוגזמת של אמו לתפקוד מושלם של בנה דבר שגרם לקושי בינאישי בינה לבין בנה. הומלץ על הפסקת הריטלין והדרכה לאם.