אלימות

ארה"ב: בדיקה לאיתור חיילים לשעבר המצויים בסיכון להתנהגות אלימה

חוקרים אמריקאים פיתחו מדד הכולל חמישה גורמי סיכון, שיכול לסייע באיתור לוחמים המצויים בסיכון להתנהגות אלימה עתידית לאחר שירותם הצבאי

21.07.2014, 08:53

מלחמה היא מאורע אלים, בו הריגת האויב תוך שמירה על חיי החייל וחבריו היא המטרה החשובה ביותר של הלוחם. התנהגויות המאפשרות לחייל לשמור על חייו בשדה הקרב ונחשבות למעשי גבורה אינן מקובלות לאחר שובו של הלוחם משדה הקרב. רוב הלוחמים מצליחים להתאים עצמם לחיים הקהילתיים לאחר שובם הביתה. אף כי שיעור מקרי האלימות בקרב חיילים לשעבר נמוך מאשר השיעור בקרב אלו שלא היו חיילים, עדיין אלימות בקרב חיילים לשעבר היא סוגיה מדאיגה.

מציאת כלי שיאפשר לקלינאים לאתר חיילים שמצויים בסיכון להתנהגות אלימה בעתיד עשוי להיות התפתחות חשובה. במחקר זה בוצעה בדיקה של הערך המנבא של בדיקת סקר לאיתור חיילים לשעבר בארה"ב בסיכון להתנהגות אלימה.

הבדיקה, VIO-SCAN, כוללת 5 גורמי סיכון; חוסר יציבות כלכלית, חוויות מהקרב (צפייה במישהו נפצע קשות או מת), שימוש לרעה באלכוהול, היסטוריה של אלימות או מעצר והפרעת דחק פוסט-טראומטית עם התפרצויות זעם תכופות.

החוקרים מצאו קשר סטטיסטי משמעותי בין כל אחד מ-5 גורמי הסיכון לבין התנהגות אלימה עתידית בקרב לוחמים לאחר שירות. הקשר עלה ככל שהיו יותר גורמי סיכון בנקודת הבסיס.

לדברי החוקרים, אף כי כלי זה אינו הערכת סיכון מקיפה לאלימות, ואינו תחליף להערכה קלינית, הוא מאפשר לקלינאים לבצע בדיקה מהירה לאיתור משוחררי צבא בסיכון להתנהגות אלימה.

במאמר העורך מציין הכותב, כי כלי זה הוא חשוב. על מנת לטפל בבעיה, הכרחי קודם להגדיר שישנה כזו, וכלי זה מאפשר לאתר גורמי סיכון. הוא הוסיף כי מתוך חמישה גורמי סיכון, 3 הם בעלי פוטנציאל לשינוי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Elbogen EB, Cueva M, Wagner R, et al. Screening for Violence Risk in Military Veterans: Predictive Validity of a Brief Clinical Tool. Am J Psychiatry. 2014; 171:749–757.

נושאים קשורים:  אלימות,  ארה"ב,  אלכוהוליזם,  צבא,  חיילים משוחררים,  תסמונת פוסט-טראומתית,  VIO-SCAN,  מחקרים
תגובות