כאב מפרקים

אקופונקטורה משפרת תסמיני חולות סרטן שד הנוטלות מעכבי ארומטאז

מחקר מצא, כי אקופונקטורה עשויה להועיל לעייפות, לחרדה ולדיכאון שחוות חולות סרטן שד הסובלות מכאב מפרקים בשל טיפול במעכבי ארומטאז

05.08.2014, 10:49

אף כי עייפות, הפרעות שינה, דיכאון וחרדה קשורים בכאב בחולות סרטן שד, לא ברור אם אקופונקטורה יכולה לסייע בהקלה על תסמינים אלו.

מטרת המחקר היתה לבחון אם לאלקטרואקופונקטורה השפעה על עייפות, שינה ולחץ פסיכולוגי בחולות סרטן שד, הסובלות מכאב מפרקים שקשור בטיפול במעכבי ארומטאז.

67 חולות חולקו רנדומלית לשלוש קבוצות: טיפול רגיל (ביקורת), אלקטרו-אקופונקטורה ואקופונקטורה מדומה. כל המשתתפות הונחו לגבי פעילות גופנית, ניהול כאב מפרקים והמשך הטיפול הרפואי הקיים.

שתי קבוצות האקופונקטורה קיבלו 10 טיפולים במשך 8 שבועות. מטופלות בקבוצת האלקטרו-אקופונקטורה קיבלו סטימולציה חשמלית דרך מחטים שהוכנסו מסביב למפרק הכואב ביותר. כמו כן נעשה דיקור של נקודות לסייע לתסמינים האחרים מלבד כאב. בקבוצת הדיקור המדומה השתמשו במחטים לא חודרות, בנקודות שאינן נקודות אקופונקטורה וללא סטימולציה.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, אלקטרו-אקופונקטורה שיפרה משמעותית את העייפות, החרדה והדיכאון. כמו כן, היא שיפרה, באופן לא משמעותי סטטיסטית, את מצב הפרעות השינה. אקופונקטורה מדומה שיפרה דיכאון בלבד, ביחס לביקורת.

החוקרים מסיקים, שאלקטרו-אקופונקטורה עשויה לסייע לחולות סרטן הסובלות מעייפות, מחרדה ומדיכאון, הנלווים לכאב מפרקים שקשור בטיפול במעכבי ארומטאז.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Mao JJ, Farrar JT, Bruner D, et al. Electroacupuncture for fatigue, sleep, and psychological distress in breast cancer patients with aromatase inhibitor-related arthralgia: A randomized trial. Cancer. Published online; 30th July 2014.

נושאים קשורים:  כאב מפרקים,  עייפות,  רטן שד,  מעכבי ארומטאז,  אקופונקטורה,  חרדה,  דיקור,  אלקטרו-אקופנקטורה,  דיכאון,  מחקרים
תגובות