התאבדות

פסיכיאטריה בסין: חשש משיחה ישירה ודעות שליליות על התאבדות

לפי מחקר בשנגחאי, לפסיכיאטרים רבים יש גישה שלילית כלפי אנשים אובדניים ורבים מאמינים ששיחה ישירה עלולה לעודד אובדנות

17.09.2014, 09:01

אובדנות היא סיבת מוות מרכזית בסין, במיוחד בקרב מבוגרים צעירים. לאור השכיחות הגבוהה של הפרעות נפשיות בקרב אלו שמנסים להתאבד, מניעה וטיפול באובדנות הם פעמים רבות באחריותם של פסיכיאטרים. גישה פסיכיאטרית כלפי אובדנות יכולה להשפיע משמעותית על האופן שבו ינוהל המקרה. מטרת המחקר היתה לבחון את גישתם של פסיכיאטרים סיניים לנושא.

לצורך כך השתמשו החוקרים בשאלון (SPAS) שעבר תיקוף בסין. השאלון כולל 47 מרכיבים, ונועד להעריך את הגישה כלפי אובדנות. כ-180 פסיכיאטרים משישה בתי חולים פסיכיאטריים ענו על השאלון, והנתונים הושוו לתוצאות המענה בקרב כ-550 אנשים מהציבור.

בהשוואה לציבור, פסיכיאטרים מאמינים בשיעורים גבוהים יותר, כי אובדנות ניתנת למניעה ושאובדנות היא בעיה חברתית חשובה. מאידך, בניגוד למצופה, בקרב פסיכיאטרים היה שיעור גבוה יותר של סטיגמטיזציה ופחות תחושת אמפתיה.

נשים פסיכיאטריות סברו באחוזים גבוהים יותר שאובדנות ניתנת למניעה כאשר הושוו לפסיכיאטרים גברים, אולם חשו פחות אמפתיה לעומת הגברים.

רק 37% מהפסיכיאטרים הסכימו ששיחה ישירה בנוגע לאובדנות עם המטופל אינה מעלה את הסיכון לאובדנות ורק 41% מהפסיכיאטרים הסכימו שמטופל שמצהיר בבירור שבכוונתו להתאבד אכן עלול לעשות זאת בפועל.

מהמחקר עולים פערים בידע של פסיכיאטרים בנוגע לנושא האובדנות. המחקר מדגיש את הצורך בהכשרה מתאימה של פסיכיאטרים, על מנת למנוע שיעורים גבוהים יותר של אובדנות בקהילה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Jiao Y, Phillips MR, Sheng Y, et al. Cross-sectional study of attitudes about suicide
among psychiatrists in Shanghai. BMC Psychiatry. 2014;14:87

נושאים קשורים:  התאבדות,  אובדנות,  סין,  אסיה,  גישה פסיכיאטרית,  דעות קדומות,  מחקרים
תגובות