PTSD

שכיחות מוגברת של PTSD בקרב מי שעברו התקף איסכמי חולף

חוקרים בגרמניה מצאו, כי אירוע TIA מעלה את הסיכון ל-PTSD ובאופן התלוי בכך את הסיכון לחרדה, לדיכאון, ולירידה באיכות החיים

14.10.2014, 07:41

במסגרת התקף איסכמי חולף (TIA) סובל המטופל מתסמינים נוירולוגיים זמניים, אולם נותר ללא תסמינים או חסרים נוירולוגיים. TIA מציב את המטופל בסיכון מוגבר לשבץ בעתיד, והחוויה של TIA עשויה להיות טראומטית עבור המטופל. המחקר נועד לבחון את השכיחות של הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) לאחר TIA, ואת הקשר שלה לתוצאות הפסיכוסוציאליות.

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי, במסגרתו בדקו כ-3 חודשים לאחר אבחנת TIA את שיעור ה-PTSD, החרדה, הדיכאון, איכות החיים ועוד.

מתוך 108 מטופלים, קרוב ל-30% סבלו מ-PTSD. השיעור גבוה פי 10 מהשיעור באוכלוסייה הכללית בגרמניה (שם נערך המחקר). חולים שעברו TIA וסבלו מ-PTSD היו בעלי סיכוי גבוה יותר להראות סימנים של חרדה ודיכאון. PTSD היה קשור באימוץ אסטרטגיות לא מתאימות להתמודדות, שיעור סיכון גבוה לשבץ כפי שהוערך סובייקטיבית, וכן קשור בגיל צעיר יותר. בנוסף, PTSD היה קשור באיכות חיים מנטלית נמוכה יותר.

החוקרים מסכמים, שהחוויה של TIA מעלה את הסיכון ל-PTSD ובאופן התלוי בכך את הסיכון לחרדה, לדיכאון, ולירידה באיכות החיים. כיוון שנמצא שאלו שסבלו מ-PTSD אימצו אסטרטגיות לא מתאימות להתמודדות וכן העריכו סובייקטיבית את סיכונם לשבץ גבוה יותר, יתכן שלימוד אסטרטגיות נכונות להתמודדות, וחינוך בנוגע לסיכון האובייקטיבי לשבץ, עשויים לעזור. התוצאות מלמדות שיש לשים לב לסיכון ל-PTSD לאחר TIA.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Kiphuth IC, Utz KS, Noble AJ, et al. Increased Prevalence of Posttraumatic Stress Disorder in Patients After Transient Ischemic Attack. Stroke. Publishe Online First 2nd October 2014.

נושאים קשורים:  PTSD,  TIA,  התקף איסכמי חולף,  מחקרים,  הפרעת דחק פוסט טראומטית
תגובות