חדשות

אבן סינא מרפא נסיך שחשב שהוא... פרה

אבן סינא (980-1037) היה רופא, פילוסוף ומדען פרסי שנחשב על ידי רבים לאבי הרפואה המודרנית

אבן סינא (980-1037) היה רופא, פילוסוף ומדען פרסי שנחשב על ידי רבים לאבי הרפואה המודרנית. במקומות רבים עדיין מעריצים אותו ובחלק מהמקומות הוא נחשב כגיבור פרסי.

1

אבן סינא גדל בבוכרה, עיר גדולה בפרס המוסלמית. הוא למד אצל מורה פרטי שמיד שם לב לכישרונותיו. בגיל 16 הוא החל ללמוד את מקצוע הרפואה ובגיל 18 קיבל מעמד של רופא. הוא טיפל בחולים ללא תמורה ושמו יצא למרחקים. בהמשך, הוא פנה ללימודי פילוסופיה במשך שנה וחצי לפי יצירותיו של אריסטו.

אבן סינא היה רופא של הסולטאן וריפא אותו ממחלה מסוכנת ובתמורה קיבל גישה לספרייה המלכותית, שנשרפה זמן קצר לאחר שנכנס לשם. אויביו ניסו להאשים אותו שגרם לשריפה. בהמשך, אבן סינא כתב רבות על נושאים שונים בתחומי הרפואה, הפילוסופיה, הלוגיקה, האתיקה ועוד. הידוע בספריו נקרא "קנון הרפואה" ששימש במערב כטקסט רפואי במשך 700 שנה. בספר זה הוא מתאר גם את המלנכוליה, שלדעתו הינה סוג דיכאוני של הפרעה של מצב הרוח בו... "האדם הופך חשדני ומפתח מספר סוגים של פוביה".

2מספרים שאחד הנסיכים של בית Búya הותקף על ידי מלנכוליה, הוא דמיין שהפך לפרה. כל היום הוא היה זועק לאנשים 'תהרגו אותי ותכינו תבשיל טעים מהבשר שלי'. הוא דרש שיקראו לקצב שיהרוג אותו. הוא הפסיק לאכול ורזה מאוד והרופאים לא הצליחו לשפר את מצבו. בשל דרישתו המוזרה, משרתיו כלאו אותו בחדרו והוציאו מהחדר סכינים ודברים חדים אחרים.

איבן סינא העסוק ניאות לפגוש את הנסיך מאחר והמקרה הססגוני מאוד עניין אותו. הוא קיבל לפני כן את תיאור המחלה ודרש לקבל דגימה של שתן ושל צואה של המלך. מספרים שהצואה של הנסיך דמתה מאוד לצואה של פרה.

לפני שהגיע לראות את הנסיך, איבן סינא ביקש שיודיעו לו שהקצב בדרך על מנת למלא את בקשתו. הנסיך חיכה לו בהתרגשות ולאחר מספר שעות הגיע איבן סינא עם משלחתו ושאל היכן הפרה. הנסיך קפץ ממיטתו והחל לעשות "מו". איבן סינא וחבריו קשרו את הנסיך והנסיך הוחזק על מנת שלא יזוז. בשלב זה הנסיך המשיך לעשות "מו" ואף צחק. איבן סינא עם סכין בידו החל לבדוק את הגוף של הנסיך כדי להתרשם מ"טיב הבשר" שלו.

'וואוו, איזה פרה רזה' הוא אמר; 'היא לא ראויה לההרג: תנו לה אוכל עד שהיא תשמין". ואז הוא קם ויצא, לאחר שציווה לשחרר את הנסיך ולהניח מזון לפניו ואמר 'תאכלי, כך שתשמיני במהירות". הנסיך ציית להוראה ואכל 'אוכל טוב לפיטום של פרות'. הנסיך קיווה שישמין ואז יהרגו אותו. הרופאים שלו מילאו את חובתם לטפל בו באופן נמרץ ותוך חודש הוא התאושש לחלוטין וחזר לבריאות שלמה. הוא שכח בהדרגה את המחשבה שהוא פרה ואת הבקשה שלו למות.

אומרים שאיבן סינא לא התאושש מהפליאה שלו מכך שהמלנכוליה של הנסיך השפיעה כל כך על מצבו הגופני ואף על התפקוד של מערכת העיכול של הנסיך והמקרה המשיך להעסיקו במחקר ובמחשבות...

פסלו של אבן סינא באנקרה (מקור: ויקיפדיה)

פסלו של אבן סינא באנקרה (מקור: ויקיפדיה)

היום היינו אומרים שהנסיך סבל מהפרעה דלוזיונלית ואולי סכיזופרניה (או שמא דיכאון פסיוכטי). נראה אבל שזהו תיאור מוקדם של טיפול התנהגותי במחלת הדיכאון הפסיכוטי.

דוגמה ססגונית אחרת לריפוי מיוחד מגיעה מהרופא הפרסי אל-ראזי שניסה תרופה דומה באמיר מנסור של בוכרה שסבל משיגרון והיה מרותק למיטתו. לאחר ניסיונות ריפוי לא מוצלחים של רופאיו, אל-ראזי נכנס לחדרו של האמיר ואיים עליו עם סכין ובתגובה האמיר זינק מהמיטה. למרות שאל-ראזי ברח מהמשפט שנעשה לו, האמיר היה דווקא מרוצה מהטיפול.

כתבו: שלי כהן וד"ר יוליאן יאנקו

 ביבליוגרפיה:

http://www.deccanchronicle.com/140401/commentary-columnists/article/ibn-e-sina-and-prince-who-imagined-himself-cow

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970379/

http://en.wikipedia.org/wiki/Avicenna

http://www.hektoeninternational.org/index.php?option=com_content&view=article&id=871%3Apon-ibn-sina-cures-a-prince-who-thinks-he-is-a-cow&catid=62&Itemid=435

 

 

נושאים קשורים:  חדשות,  סכיזופרניה,  פרס,  אבן סינא,  תולדות הרפואה,  הפרעה דלוזיונלית
תגובות