חדשות

ארה"ב: שערורייה הקשורה בתרופה פסיכיאטרית הובילה להתפטרות רופאים

שני פסיכיאטרים בכירים בטקסס נאלצו להתפטר בעקבות האשמות שקיבלו מאות אלפי דולרים לקדם את התרופה "סרוקל XR"; בדיווח אחר, נמסר על ניסוי באסירים שהופסק

תרופות הרגעה (צילום: אילוסטרציה)
תרופות (צילום: אילוסטרציה)

שני פסיכיאטרים בכירים מבית החולים "טרל" (Terell) בטקסס – אחד מעשרת בתי החולים המובילים לבריאות הנפש במדינה - התפטרו בשבוע שעבר מתפקידיהם, לאחר שהרשויות הודיעו כי יעמידו אותם להליך משמעתי על כך שקיבלו מאות אלפי דולרים מחברת תרופות כדי לקדם את מוצריה.

לפי החקירה, הרופאים קידמו את התרופות בכנסים עם רופאים-עמיתים ובהזדמנויות אחרות, ומול גורמי הרגולציה המדינתיים.

שני הרופאים שהתפטרו הם ד"ר אנתוני קלקסטון, המנהל קליני של בית החולים "טרל" וד"ר ליסה פרדו. חברת התרופות ששילמה להם היא אסטרה-זנקה והתרופה שקידמו, לפי החשד, היא סרוקל (Seroquel), המיועדת לחולי סכיזופרניה והפרעה דו-קוטבית. גרסת מתקדמת של התרופה, "סרוקל XR", מיועדת לאנשים עם הפרעה גבולית.

על-פי הדיווחים שהופיעו בעיתוני ארה"ב, שני הרופאים הבכירים הרבו לדבר בשבחה של התרופה בכנסים של רופאים ובפורומים של שירותי ייעוץ. ד"ר קלקסטון קיבל מחברת התרופות 231 אלף דולר על הופעותיו ב-166 אירועים שונים מאז 2005 ואילו ד"ר פרדו – 615,525 דולר על 460 אירועים שבהם דיברה בשבחה של התרופה.

דוברת שירותי הבריאות של טקסס מסרה, כי "הטענות עלו בעת שנעשתה חקירה מטעם משרד התובע הכללי של טקסס נגד החברה. אין ראיות שהפסיכיאטרים הנ"ל פגעו בבריאות מישהו ממטופליהם על ידי רישום-יתר של התרופה".

בתוך כך, גם דיווח ה"ניו יורק טיימס", כי התגלתה "התנהלות מעוותת ולא אתית" לגבי ניסויים קליניים ב"סרוקל XR", שנעשו בכמה ממדינות ארה"ב. הניסויים מומנו בידי חברת התרופות. בין הניסויים היה מחקר שבו נטלו חלק עברייני מין במוסד טיפולי במיניאפוליס. הם הצטרפו לניסוי כדי לקבל מהחברה 300 דולר כל אחד, אך לא הוסבר להם במה מדובר.

לפי הדיווח, בוקר אחד גילו משתתפי הניסוי כי דייסת שיבולת השועל שהוגשה להם בארוחת הבוקר היתה בצבע ורוד. זמן לא רב לאחר מכן התלוננו כל אלו שאכלו אותה על עייפות. חקירה פנימית שנערכה במקום גילתה, כי טבח כתש כמות גדולה מאד של "סרוקל" וערבב את האבקה עם הדייסה שבישל. קיים חשד שגם הוא תוגמל בידי חברת התרופות.

התחקיר מדווח, כי אחד הרופאים שניהלו את הניסוי, ד"ר צ'רלס שולץ, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית באוניברסיטת מינסוטה, הכיר היטב את חברת התרופות משום שבין השנים 2010-2007 קיבל ממנה 112 אלף דולר כדי לדבר בשבח התרופה בהופעות שונות וגם כדמי ייעוץ. הניסוי הופסק. החברה מסרה בתגובה ל"ניו יורק טיימס", כי למרות שניסויים מסוג זה אולי אושרו בעבר, "כרגע, טיפול בהפרעת אישיות גבולית בעזרת התרופה אינו נמצא על הפרק".

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות,  בית החולים Terell,  ניסוי קליני,  Seroquel,  Seroquel XR,  סרוקל,  אסטרהזניקה
תגובות