חדשות

נציג משרד הבריאות: "המרפאות הממשלתיות לבריאות הנפש לא ייפגעו מהרפורמה"

סמנכ"ל משאבי אנוש במשרד אמר את הדברים בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת על יישומה הקרוב של הרפורמה; ח"כ דב חנין: "עלינו לוודא שהמרפאות הממשלתיות לא יתייבשו"

יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף. סוגר את הדלת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

בדיון שנערך השבוע (יום ג') בוועדת הבריאות של הכנסת על הרפורמה בבריאות הנפש הודיע נציג משרד הבריאות, כי "מרפאות בריאות הנפש הממשלתיות לא ייסגרו ויישארו כפי שהן וללא כל שינוי, גם במהלך יישום הרפורמה". לדברי הנציג, סמנכ"ל משאבי אנוש במשרד, דב פסט, "העובדים בהן לא ייפגעו". הוא גם הודיע כי התקציב להתמחויות פסיכולוגיות יגדל בכ-5 מיליון שקל בשנה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף ("כולנו") הודיע בסיכום הדיון, כי ועדת המשנה שהוקמה לפיקוח על יישום הרפורמה - המעבירה את האחריות לטיפול בבריאות הנפש לקופות החולים - "תקיים מעקב הדוק ואינטנסיבי אחר ביצוע הרפורמה... ואחר התחייבויות משרד הבריאות לגביה".

ח"כ אלאלוף הורה למשרד הבריאות למסור לוועדה תכנית פריסה ארצית, מתוכננת ומדוקדקת של מרפאות קופות החולים והמרפאות הציבוריות-ממשלתיות שיעסקו במתן שירותי בריאות הנפש. הוא גם הודיע כי ועדת הבריאות תקיים בקרוב דיון מיוחד על ביצוע הרפורמה במגזר הערבי, מאחר שלדבריו "לא ניתנה תשומת לב מספקת" לצרכים המיוחדים של אוכלוסייה זאת. כמו כן, הודיע ח"כ אלאלוף כי הוועדה תדאג לשמור על מלוא זכויות העובדים העוסקים בתחום כיום.

יו"ר ועדת הבריאות: "ועדת המשנה תקיים מעקב הדוק ואינטנסיבי אחר ביצוע הרפורמה... ואחר התחייבויות משרד הבריאות לגביה"

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), שהביעה התנגדות חריפה לרפורמה בדיונים בוועדה בשבועות האחרונים, אמרה: "אינני טיפשה ואינני אווילה כדי להאמין לשקרים ולמניפולציות של משרד הבריאות. היה למשרד המון זמן להידברות עם עובדי המרפאות - אך זה לא קרה. אין מסמכים רשמיים של המשרד שיכולים לשמש אסמכתאות משפטיות בנושא הזה. קופות החולים לא ייתנו לרפורמה הזאת פסיק יותר (מתקציבן) ממה שהן מחויבות".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), אמר: "עלינו לוודא שהמרפאות הממשלתיות לא יתייבשו. לקופות החולים אין כרגע אינטרס כלכלי להפנות מטופלים דווקא אליהן"; ח"כ מאיר כהן ("יש עתיד"), אמר: "איך ניתן לקבוע שהעובדים לא ייפגעו אם אין עדיין חלוקה של התקציב והחלטה לגבי תעריפי הטיפול והשירות? התקציב הוא שיקבע את מספר העובדים שיפעילו את המרפאות הממשלתיות גם להבא וכן את תנאי העסקתם ולנושא זה לא ניתן ביטוי ברפורמה" .

יו"ר הסתדרות האקדמאים (עובדי המח"ר), יעל רון, אמרה בדיון: "יש להסדיר מראש את שיעור המטופלים שיישלחו למרפאות הממשלתיות. בנוסף, אני דורשת שדברי סמנכ"ל משרד הבריאות יעוגנו בהסכם קיבוצי שייחתם עם העובדים". בתגובה לכך אמר סגן מנהל אגף מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן: "נעמוד מאחורי ההתחייבות שלא לפגוע בעובדים. אנחנו דנים כרגע בפלטפורמה המשפטית הנכונה לעשות זאת".

העובדת הסוציאלית חגית חבושה סיפרה בדיון, כי בעיר מודיעין נפתחה מרפאת קופת חולים לבריאות נפש, אבל בדיוק באותו בניין שבה קיימת מרפאה ממשלתית. "על אף שהמרפאה הציבורית עובדת ללא דופי וללא רשימות המתנה - מטופלים מדירים רגליהם ממנה", אמרה.

נושאים קשורים:  חדשות,  הרפורמה בבריאות הנפש,  מרפאות בריאות נפש,  הסכם קיבוצי,  הסתדרות האקדמאים
תגובות