חדשות

בג"צ נגד מינוי ליצמן לסגן שר הבריאות במעמד שר; "הסדר שלא יכול להתקיים"

הרכב מורחב של בג"צ מתח ביקורת חריפה על ההסדר שבו מכהן ליצמן כסגן שר במעמד שר, ואף קבע כי ראש הממשלה אינו רשאי לכהן במקביל כשר כלשהו; השופט אליקים רובינשטיין: "אנחנו לא נקבע אג'נדה למועצת גדולי התורה אבל אם ליצמן יודיע שהוא מסכים להיות שר - תיפתר הבעיה"

ליצמן על המחסור במכשירי MRI. "בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה" (צילום: אילוסטרציה)

(עדכון 20:06)

הרכב מיוחד של חמישה שופטי בג"צ, בראשות הנשיאה מרים נאור, שדן הבוקר (יום ג') בעתירת סיעת "יש עתיד" נגד מינויו של ח"כ יעקב ליצמן כסגן שר הבריאות, קבע חד-משמעית כי "תפקיד של סגן שר במעמד של שר לא יכול להמשיך ולהתקיים".

כמו כן, הרחיב ההרכב וקבע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו כלל לא יכול לכהן במקביל לתפקידו גם בתפקיד שר באופן קבוע, כפי שהוא עושה במשרדי הבריאות, החוץ והתקשורת, בין השאר.

"לא יעזור שום מתווה כמו זה שנוסח בידי היועץ המשפטי לממשלה (והוצג בדיון לפני השופטים, מערכת ד.א.) ושאמור לאפשר לליצמן להמשיך בתפקידו כסגן שר הבריאות", קבע הרכב בג"צ. ליצמן הודיע כי ילמד את פרטי ההחלטה, ישיב עליה בתוך חמישה ימים וימתין לפסק הדין הסופי בעתירה.

השופט רובינשטיין: "במה נשתנה הרב ליצמן מכל הסגנים? בתמונת הממשלה לא ראיתי את חוטובלי ומזוז, אבל ליצמן היה שם"

בהרכב ישבו בנוסף לנשיאה גם המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן, חנן מלצר וניל הנדל. העתירה הוגשה על-ידי סיעת "יש עתיד" באמצעות עורך הדין גיא בוסי, והסתמכה על כך שכבר ב-2009 הבהיר בג"צ בעתירה שהגישה אז ההסתדרות הרפואית, גם היא בעניינו של ליצמן כסגן שר, כי לא יתאפשר יותר למנות סגן שר "פיקטיבי", כפי שמתרחש במשרד הבריאות.

כתוצאה מהפסיקה ההיא, היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, קיבל במסגרת הקמת הממשלה החדשה מתווה, שאמור היה לוודא שנתניהו יהיה גם שר הבריאות בפועל, ולא רק "על הנייר". שופטי בג"צ, כאמור, לא קיבלו את תוקף המתווה שהציגה נציגת המדינה, עורכת הדין שרון רוטשנקר. לדבריה, המתווה הוכן מכיוון ש"יהדות התורה" (סיעתו של ליצמן) מסרבת לטענתה מטעמים הלכתיים-מדינתיים לקבל על עצמה תפקידי שר ומסתפקת רק בתפקידי סגני-שרים. ליצמן, הסבירה הפרקליטה, הוא למעשה סגן שר שאיננו שונה מהותית משאר סגני השרים.

אלא ששופטי העליון לא קיבלו את ההסבר הזה - וביקרו אותו באופן חד ובתקיפות רבה. התבטאויות אלה, העריכו פרשנים, משקפות את הצפוי בפסק הדין שיינתן במועד קרוב. "גם ירון מזוז הוא סגן שר. האם הוא וליצמן הם אותו הדבר?", תהה השופט רובינשטיין, "מה נשתנה הרב ליצמן מכל הסגנים? בתמונת הממשלה (במעמד השבעת הממשלה אצל הנשיא, מערכת ד.א.) לא ראיתי את חוטובלי ומזוז, אבל ליצמן היה שם. במה זכה להשתתף בצילום שכזה בין השרים? הוא הרי רק סגן שר".

רובינשטיין הוסיף: "הבריאות נוגעת לכל אחד מאתנו. אז מי באמת אחראי לבריאות? לראש הממשלה יש איראן, ביטחון, חוץ, שלא לדבר על תקשורת - וצריך בעל בית (במשרד הבריאות). מי הוא בעל הבית? אם נשאל את האדם ברחוב – לא רק ברחוב החרדי אלא גם ברחוב הרפואי - הוא יגיד ליצמן - והוא יצדק. כי ליצמן ממנה מנכ"ל בהדסה, יש לו תכניות מרשימות. השופט חשין אמר בזמנו: 'דברו אמת'. יוצא פה סוג של בגדי המלך. אם זה כמו כל סגן שר, למה בכלל צריך מתווה? ברגע שיש מתווה, אז על כל דבר בעל משמעות הוא (ליצמן) צריך ללכת לראש הממשלה. איפה פה המשילות?"

"אני בטוח", הדגיש השופט רובינשטיין, "שהכוונות טובות, אבל החיים אחרים. יוצא כאילו כל דבר בעל משמעות צריך ללכת לראש הממשלה. אם ראש הממשלה מתעמק (בנושא) אז מהו חלקו של ליצמן? או שראש הממשלה לא מתעמק?"

השופט חנן מלצר: "ראש הממשלה בכלל לא יכול לשמש כשר. יכולתם לשנות את זה ערב כינון הממשלה - אבל השינוי הזה לא נעשה

השופט חנן מלצר אמר בדיון: "ראש הממשלה לא יכול להיות שר בכלל. ב'חוק יסוד: הממשלה' הקודם היה סעיף, לפיו ראש הממשלה יכול להיות ממונה על משרד. בחוק: יסוד הממשלה הנוכחי הורידו את הסעיף הזה. נתניהו לא יכול בכלל להיות שר לצד תפקידו כראש הממשלה. לכן כל המתווה, ככל שהוא מכוון לראש הממשלה, יש בו פסול בעצם זה שהוא גם שר".

ועוד אמר השופט מלצר: "בחוק הנוכחי, מוסדר וכתוב שיש מקרים שראש הממשלה יכול להיות שר: כששר מתפטר או נפטר או נמצא בנבצרות - אבל זה רק באופן זמני. ואילו כאן במתווה הזה, כשאתם מסיתים את הכובד לראש הממשלה, אתם נופלים לבעיה האחרת שראש ממשלה בכלל לא יכול לשמש כשר. יכולתם לשנות את זה ערב כינון הממשלה - אבל השינוי הזה לא נעשה. לכן ראש הממשלה לא יכול להיות גם שר".

השופטים ביקשו להבין באופן מדויק למה ליצמן איננו רוצה או אינו יכול להיות שר. נציגת המדינה השיבה לשופטים: "מי שיכול לספק הסבר לעניין הזה הוא סיעת יהדות התורה, שאיננה מיוצגת על ידנו". ועוד אמרה בתשובה לשאלת השופטים: "כל שר משתמש בסגן שר בצורה שמתאימה לו. יש סגנים שמקבלים סמכויות מצומצמות ויש נרחבות יותר. כמובן שהאחריות המיניסטריאלית של השר (במקרה זה ראש הממשלה, מערכת ד.א.) צריכה להישמר ואת זה המתווה בא לשמר".

השופטים אפשרו לעותרים ("יש עתיד") לתקן את העתירה בשל העובדה שהמתווה הוגש לאחר הגשת העתירה המקורית. אבל הם הבהירו את כיוון ההחלטה הסופית שיקבלו, והציעו פתרון. השופט רובינשטיין שסיכם את הדיון אמר: "אולי נפתור הכול אם ליצמן ישמע את הרוח שנשבה פה, שנוטה לקדם אותו. אנחנו לא נקבע אג'נדה למועצת גדולי התורה אבל אם ליצמן יודיע שהוא מסכים להיות שר - תיפתר הבעיה".

מקורות ב"יהדות התורה" העריכו בתגובה לדברים במהלך הדיון בבג"צ היום, כי אם לא תהיה ברירה, האדמו"ר מגור יורה ליו"ר המפלגה ליצמן ליטול על עצמו באופן חריג תפקיד של שר ולהוסיף לכהן במשרד הבריאות. ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר במשדר "בחצי היום" ברשת ב', כי אם יקבע בג"צ שליצמן איננו יכול להמשיך ולשמש סגן שר בתקן של שר, יתכנסו גדולי התורה וסביר להניח שיתירו לו לשמש שר.

יושב ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר כי פירוש דבריו של השופט מלצר הם ש"ראש הממשלה נתניהו עבר על החוק".

מקורות בליכוד העריכו, לפי דיווח אתר "דה מרקר"  כי אם ימונה ליצמן לתפקיד שר, ייאלץ נתניהו לפטר אחד משרי הליכוד כדי שלא לעבור על מכסת השרים בממשלה. עדיין לא ברורה עמדת השותפות הקואליציוניות בנושא.

נושאים קשורים:  חדשות,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  בג"צ,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  השופט אליקים רובינשטיין
תגובות