חדשות

שנה למותו של פרופ' בנימין מעוז

אנו מעלים באתר האיגוד פרטים על פועלו המקצועי העשיר של פרופ' בנימין מעוז ז"ל, לציון שנה למותו; היוזמה הגיעה מעמיתנו ד"ר מוטי מרק, שעבד רבות עם פרופ' מעוז, ומיו"ר האיגוד, פרופ' חיים בלמקר, ואנו מברכים על ההזדמנות להכיר, להיזכר ולהוקיר

פרופ' בנימין מעוז (צילום: פרטי)

פרופ' מעוז (31 באוקטובר 1929- 28 באוגוסט 2014) היה מחלוצי הפסיכיאטריה הקהילתית בארץ ועסק רבות ברפואת הליאזון ובקשר עם רופאי משפחה. הוא היה פרופסור אמריטוס באוניברסיטת בן גוריון ומנהל המחלקה לפסיכיאטריה בבית החולים סורוקה.

1קפה של בוקר ונוף כינרת- עם בנימין בבית הקפה שליד מושב כחל בדרך להדרכה בקבוצת באלינט עם רופאים, צוותי סיעוד ועבודה סוציאלית בחצור הגלילית (התמונות באדיבותו של ד"ר מוטי מרק)

מעוז נולד בשנת 1929 בשם בנימין מוֹסבָכֶר (Mosbacher) בקאסל שבגרמניה. בגיל 8 הוא עלה לארץ ישראל והתגורר תחילה בחיפה. הוא למד רפואה באוניברסיטת אמסטרדם והתמחה בפסיכיאטריה בבית החולים גהה. בנוסף הוא קיבל בשנת 1973 תואר דוקטור לפילוסופיה (PhD) בפסיכיאטריה חברתית מאוניברסיטת ליידן שבהולנד על מחקר בנושא תפיסת גיל המעבר בקרב נשים מחמש עדות בישראל.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9F_%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%96

מעוז היה מהראשונים שהנחו קבוצות באלינט טיפוליות בישראל. הוא הדריך והכשיר מנחים רבים של קבוצות באלינט. הוא גם שימש כיו"ר כבוד של חוג באלינט בישראל וכסגן יו"ר פדרציית באלינט הבינלאומית (The International Balint Federation).

בשנות ה-70 פרופ' מעוז ניהל את המרפאה הפסיכיאטרית בבית החולים גהה. בין השנים 1979–1995 ניהל את השירות הפסיכיאטרי במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. הוא ניהל במשך שנים רבות את התוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת בן-גוריון. היה חוקר ומקדם שיתוף פעולה בממשק שבין הרפואה הראשונית לפסיכיאטריה, רפואת "ליאזון" פסיכיאטרית. מעוז התגורר באבן יהודה, נפטר באוגוסט 2014 בגיל 85 ונקבר בקיבוץ הזורע.

פרופ' מעוז ז"ל זכה באות מפעל חיים מטעם איגוד הפסיכיאטריה בישראל בשנת 2012. בשנים האחרונות הוא תרם לפרויקט חשוב של משרד הבריאות ושל מועצת חצור הגלילית, יחד עם ד"ר מוטי מרק. שם הפרויקט "שותפים לנפש" ומטרתו להפעיל שותפות בין תחומית בשירותי בריאות, רווחה, חינוך ודת בתפיסה רחבה של בריאות, כמצב של רווחה שלמה גופנית, פסיכולוגית וחברתית' complete well-being . פרופ' מעוז הנחה קבוצת באלינט בחצור יחד עם ד"ר מוטי מרק, עד סמוך למותו באוגוסט 2014.

2

להלן נימוקי וועדת הפרס לאות מפעל חיים ב-2012, מטעם איגוד הפסיכיאטריה בישראל.

3 4

ארוחת ערב עם פרופ' מעוז בדרך חזרה מחצור
5

להלן לינק לכריכת הספר הראשון בסדרת  “תיקון – ספרים רב-תחומיים לטיפול ולשינוי חברתי” מבית הקריה האקדמית אונו (שותפה למחקר).

להלן לינק לפרק תיקון-חצור, סיפור מקרה (פרק בספר) העוסק בפרשה של טיפול במודל שילוב פסיכיאטר במסגרת רפואת המשפחה. חשיפת סוד מביאה לתחושת קתרזיס ולמחויבות לטיפול ושיקום עד החלמה של החולה ואולי אף לשיקום בעלה, אסיר משוחרר.

להלן לינק עם הרקע למחקר הטמעת המודל שחלקו המעשי הסתיים בחודש שעבר, עם תחילת הרפורמה.

לבסוף, לינק לשקפים עם התוצאות של השנה הראשונה, כפי שהוכנו להרצאתו האחרונה של פרופ' מעוז ז"ל לכנס בחו"ל, הרצאה שהוקראה לאחר מותו על ידי פרופ' שופל

אנו מוקירים את תרומתו רבת השנים לפסיכיאטריה בארץ ומציינים בהערכה את היותו החבר הראשון בחברה לבריאות נפש בקהילה.

פרופ' יוליאן יאנקו

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' בנימין מעוז,  אוניברסיטת בן גוריון,  פרופ' יוליאן יאנקו,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות
04.09.2015, 14:39

היתה לי הזכות להכירו.
איש יקר.
יהי זיכרו ברוך.