בדידות

חלום בהקיץ על "אחר משמעותי" מחדש היקשרות לאחר תחושת בדידות

משתתפים שחלמו בהקיץ על סיטואציה חברתית חיובית הראו עלייה משמעותית בהיקשרות וכן התנהגות יותר חברתית, לעומת משתתפים מקבוצות הביקורת

03.09.2015, 12:23
חלימה בהקיץ (צילום: אילוסטרציה)

ידוע שאנשים מעורבים בהתנהגויות שמטרתן חידוש ההיקשרות החברתית לאחר איום על תחושת השייכות שלהם. החוקרים ביקשו לבחון אם האסטרטגיה הנפשית של חלום בהקיץ על אחר משמעותי יכולה להיות בעלת השפעה דומה, הפועלת כתחליף דמיוני בעת אי זמינות של הקרובים אלינו.

לאחר שהחוקרים גרמו לתחושת בדידות, המשתתפים (n=126, גיל ממוצע 23.37 [סטיית תקן 7.01, טווח 65-18], 87 נשים) התבקשו לחלום בהקיץ על אחר משמעותי (n=46), לחלום בהקיץ על תרחיש לא חברתי (n=35) או לסיים משימת בקרה (n=45).

תחושת הבדידות נגרמה על ידי מניפולציה של מדד UCLA לבדידות (UCLA Loneliness Scale), דיווח למשתתפים על כך שהם יותר בודדים מהסביבה, ובקשה מהם לציין מדוע הם בודדים. המשתתפים דרגו את תחושת הבדידות לפני השראת הבדידות, אחריה, ולאחר ביצוע המשימה.

המשתתפים שחלמו בהקיץ על אחר משמעותי הראו עלייה משמעותית בהיקשרות, באהבה ובשייכות בהשוואה למשתתפים שחלמו בהקיץ על סיטואציה לא חברתית, או לקבוצת הביקורת.

בהתאם לטענה שחלום בהקיץ חברתי יכול למלא מחדש את תחושת ההיקשרות, בקרב המשתתפים שחלמו בהקיץ על סיטואציה חברתית נראתה התנהגות יותר חברתית והבעה של צורך פחות לתקשר עם אחרים לאחר החלימה בהקיץ.

החוקרים מסכמים, כי ממצאים אלו מראים שעל ידי דמיון, חלום בהקיץ יכול לחדש את תחושת ההיקשרות, ולספק אסטרטגיה אפשרית לשיפור הרווחה הסוציו-רגשית (socio-emotional). החוקרים מוסיפים כי ייתכן שחלום בהקיץ על תרחיש חברתי חיובי יוכל גם לעזור למצבים בהם יש קושי בהסתגלות למצבים חברתיים למשל בבעית בדידות, דיכאון, או חרדה חברתית.

מקור:
Poerio, G. L., Totterdell, P., Emerson, L., & Miles, E. (2015). Helping the heart grow fonder during absence: Daydreaming about significant others replenishes connectedness after induced loneliness. Cognition and Emotion, , 1-11.

נושאים קשורים:  בדידות,  דמיון,  ויסות השייכות,  חלימה בהקיץ,  נדידת מחשבות,  בני זוג,  אהבה,  מחקרים
תגובות