חדשות

ארגון הבריאות העולמי: 10% מהאנשים בעולם סובלים מדיכאון או מחרדה

לדברי הארגון, חל זינוק של 50% במספר הסובלים מתסמינים קליניים של דיכאון או חרדה מאז שנת 1990; בהמשך לדיון שעורר לאחרונה פרופ' אלן פרנסיס, נשאלת כמובן השאלה: האם מדובר בעלייה אמיתית בשכיחות הפרעות אלה, באבחון יתר שלהן – או בשילוב של שניהם?

דיכאון (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פירסם אתמול (ג') דו"ח חדש, לפיו כ-10% מהאנשים בעולם סובלים מדיכאון או מחרדה. לדברי הארגון, מדובר בזינוק של 50% במספרם, לעומת המצב לפני כשני עשורים.

ה-WHO מגדיר את הדיכאון כ"מגפת המאה ה-21" ומתריע כי קיים חשש שבעשורים הבאים תהפוך התופעה לבעיה הבריאותית המובילה בעולם. הדו"ח מתייחס לתסמינים הקליניים של דיכאון וחרדה, הפוגעים בתפקוד היומי של האדם.

לפי הדו"ח, ב-1990 סבלו מדיכאון 416 מיליון אנשים בעולם ואילו עתה לפי הערכה סובלים ממנו כ-615 מיליון. באזורים הנמצאים במצבי חירום, כ-20% מהאנשים סובלים מהבעיה הבריאותית.

לפי הדו"ח, מחלות נפש מהוות כ-30% מסך המחלות המוגדרות "לא קטלניות". ההשקעה הממשלתית הממוצעת בטיפול בדיכאון ברחבי העולם עומדת על כ-3% בלבד מתקציבי הבריאות במדינות השונות, לדברי הארגון.

הפסיכיאטר ד"ר אסף כספי, מהמרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר אמר בהקשר זה ל"ידיעות אחרונות", כי ייתכנו כמה סיבות לעלייה בתופעה: ירידה בהגדרת הסף של הסובלים מדיכאון וחרדה על פי ההגדרה הקלינית, יותר אנשים שפונים לטיפול נפשי משום שפוחתת הסטיגמה השלילית בהקשר לכך וכן העלייה בתוחלת החיים וחשיפה גדולה יותר לדיכאון וחרדה.

עם זאת ציין, כי אם אין מתייחסים לפוסט-טראומה, "מצבנו בישראל אינו שונה מהעולם. אנחנו חברה עמידה וחסינה, באופן יחסי".

עלפי נתוני הלמ"ס לשנת 2013, 34% מבני ה-20 ומעלה בישראל חשו דיכאון מדי פעם ו-9% לעתים קרובות. 40% מהנשים דיווחו שחשו דיכאון לעתים קרובות או מדי פעם, לעומת 27% מהגברים.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  דיכאון,  חרדה,  ד"ר אסף כספי
תגובות