חדשות

"בילינסון": סרטי טבע יסייעו להחלמה ולהתאוששות במחלקה לטיפול נמרץ

בית החולים הדגיש כי מדובר בניסוי ראשון מסוגו בישראל, וככל הידוע בעולם, במסגרתו יוקרנו סרטי טבע למאושפזים בניסיון להפחית את תסמיני החרדה והמתח הקשורים באשפוז

פרופ' פייר זינגר והמערכת החדשה להקרנת סרטי טבע למאושפזים בטיפול נמרץ (צילום: "בילינסון")

במחלקת טיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי "בילינסון", בראשות פרופ’ פייר זינגר, הוחל בניסוי שבו מוקרנים באופן רצוף סרטי טבע ונוף בחדרי המחלקה, מול מיטות המאושפזים, כדי לסייע לחולים קשים ולפצועים בתהליכי ההחלמה, ובמיוחד להוריד את תסמיני הפוסט-טראומה בעקבות האשפוז.

הניסוי, שהוא ככל הידוע לבית החולים הראשון מסוגו בישראל ואולי אף בעולם, החל לאחר שהתברר כי 20% מהמטופלים בטיפול נמרץ חווים תסמינים של חרדה ופחד בעקבות האשפוז. פרופ’ זינגר יזם את הפרויקט הניסויי ורתם אליו את עמותת ידידי בית החולים. זו הסתייעה באמנית כדי לבנות את תכנית הפרויקט.

התברר, כי 20% מהמטופלים בטיפול נמרץ חווים תסמינים של חרדה ופחד בעקבות האשפוז

פרופ’ זינגר הסביר אתמול (ב'): "אני מאמין שנופי הטבע, שהוכחו כמורידים רמות לחץ, יאפשרו החלמה מהירה יותר והפחתה בסימפטומים של פוסט טראומה. ידוע כי אשפוז בטיפול נמרץ מלווה בחרדה, במתח ובאי-ודאות. כ-20% מהמטופלים חווים תסמיני פוסט-טראומה לאחר שחרורם מבית החולים. גם בני המשפחות שלהם חווים סימפטומים מסוג זה. הניסוי נועד לבחון את ההנחה שניתן לצמצם את החוויה השלילית של האשפוז על ידי סרטי טבע ונוף המדמים תחושה של שהייה בטבע, צפייה בנופים המשתנים של יערות, חופי ים, ציפורים בשמים, בליווי קולות וצלילים".

עוד אמר פרופ’ זינגר, כי ברחבי העולם מנסים כיום רופאים למגר את תופעת הפוסט-טראומה ולצמצם ככל הניתן את החוויה השלילית מהשהייה בטיפול נמרץ. "מסיבה זאת החלטנו לנסות ולייצר חוויה רב-חושית, מרגיעה", אמר.

עבור חולים הנמצאים ברמות שונות של תרדמת, הוסיף פרופ’ זינגר, הוחלט להקרין סרטוני טבע כדי לעודד תהליכי ריפוי במוח, אף זאת על בסיס מחקרים שהראו שסרטונים כאלו יכולים לעורר את המוח מהמצב שבו הוא נמצא. "הספרות המקצועית מציגה את חשיבותה של האמנות הוויזואלית בסביבה רפואית ומציינת את ההשפעה המיטיבה שלה על המטופלים ובמיוחד על כך שסרטי טבע התבררו כמפחיתי-מתח ובעלי יכולת שיקומית. מחקרים נוספים מתייחסים להשפעה החיובית של מוסיקה על החולים".

"השפעות אלו", הדגיש עוד פרופ’ זינגר, "נבחנו גם באמצעים טכנולוגיים - מדידת לחץ דם, מדידת מתח השריר וקצב הלב, הקשורים לרמת מתח. בעזרת מערכת fMRI הוכח, כי שילוב של צלילים עם אלמנטים ויזואליים היה קשור להגברת פעילות באזורי מוח חשובים ושיפור ההחלמה".

השותפים למיזם הם אורלי מסקין, מנכ"ל עמותת ידידי בית החולים והאמנית הרב-תחומית מוריאל סלינגר. היא תרמה יצירה לזכר אביה ודודתה שנפטרו ממחלת הסרטן.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלקת טיפול נמרץ,  פוסט-טראומה,  חווית אשפוז,  סרטי טבע,  ים,  החלמה,  התאוששות,  אומנות,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות
06.05.2016, 16:44

יוצא מן הכלל.
הרופא מחצין תמונה פנימית שמלווה אותו לא פעם - חלום על חופשה - ומראה סרט לחולה המרותק למיטת טיפול נמרץ.
בסופו של התהליך הטיפולי, יוצא שהחולה התחזק עם מופעים אור-קוליים: חוויה אומנותית עם מידה של "חזרה לטבע".
-
הרופא התורן, הכונן, המנהל עומדים על משמרתם וממשיכים בעבודתם.
דחיית סיפוקים מחייבת אותם לחכות קצת יותר עד שיזכו הם לחופשה יפה כמו בסרט.

אפשר גם להכליל ולומר : חולים משתחררים ותמיד עוברים הלאה מטיפול נמרץ. הסגל לעולם נשאר שם; חוזר מלימודי-המשך , מכנס , מן החופש היישר לתוך סביבה מבצעית מחמירה ומתוך הקדשה מקצועית .