משולחנו של עורך ה- IJP

משולחנו של עורך ה-IJP: גליון מספר 53/1

דבר עורך העיתון פרופ' שטראוס ופירוט המאמרים בגליון

מכתב (אילוסטרציה)
מכתב (אילוסטרציה)

קוראים יקרים,

בעקבות הרפורמה בפסיכיאטריה בישראל, יש הטוענים כי עיקר העיסוק הקליני וכן מוקד ההתייחסות של מקצוענו אמורים לעבור מבית החולים לקהילה: שנים רבות התקיים המרכז האקדמי, הקליני וה"פוליטי" של הפסיכיאטריה בתוך המחלקות, וכעת הגיעה העת לאיזון. החודש, החוברת של ה-Israel Journal of Psychiatry בנושא פסיכיאטריה קהילתית מציגה שוב את הרמה האקדמית הגבוהה והמרשימה ביותר של העיתון – כבטאון מדעי בינלאומי המציב סטנדרטים אקדמיים מאתגרים למחברים. החוברת מוקדשת לענייני פסיכיאטריה בקהילה, ובה עשרה מאמרים – שישה מהם מאת מחברים מחו''ל.

לחוברת המיוחדת, שכותרתה כאמור COMMUNITY PSYCHIATRY, שלושה עורכים מיוחדים: דוד רועה, ערד קודש וגראהם טורנקרופט.

להלן בקיצור חלק מנושאי המאמרים:

גרופ מתאר את מדיניות בריאות הנפש הקהילתית בארצות הברית ולקחים שנלמדו עם השנים.

רואו ודוידסון מניו הייבן בארה"ב כותבים על "שחזור אזרחות / לקבל אזרחות חזרה" -"תביעת אזרחות" כמושג וכמטאפורה כדי לממש את תהליך ההחלמה האינדיבידואלי.

לוגדן ועמ' מליברפול נוגעים בצורך בשינוי פרדיגמה על מנת להגיע לשיפור שירותים קהילתיים לבריאות הנפש.

קאי ופונג מסינגפור מציעים בריאות נפש קהילתית כגישת בריאות נפש מבוססת אוכלוסייה.

חסון-אוחיון מתארת את המעבר מאשפוז פסיכיאטרי לחיים בקהילה, ואת האתגרים המקומיים והעכשוויים. לדבריה "הרפורמה העכשווית בבריאות הנפש בישראל מהווה הזדמנות לחשיבה מחדש על הצרכים של אנשים המתמודדים עם מחלות נפש קשות ועל סדרי עדיפויות תקציביות. חשיבה שכזו יכולה להוביל לפיתוח ויישום של תוכניות שחרור ולמעבר מוצלח מאשפוז פסיכיאטרי לחיים בקהילה."

הורניק-לוריא ועמ' שאלו האם התמחות ברפואת המשפחה משפרת את האיתור והאבחון של בעיות נפשיות, ומצאו כי רופאים שעברו התמחות ברפואת המשפחה נוטים יותר לאתר, לאבחן בעיות נפשיות ולטפל בהן - יחסית לרופאים ראשוניים אחרים.

אבני ועמ' מתארים ייעוץ פסיכיאטרי במרפאות הקהילה על פי ניסיון של עשור במרפאות הקהילה בירושלים.

ולסיכום: עם הרפורמה בפסיכיאטריה בישראל, והעברת מוקד הטיפול במרכזים שונים מאשפוז לקהילה, אנו בהנהלת ה-Israel Journal of Psychiatry סבורים כי החוברת החדשה מייצגת תחום חשוב ומתאים לעידן של פסיכיאטריה בישראל ב-2016.

לגיליון המלא - לחץ/י כאן

תהנו!

פרופ' ישראל שטראוס, עורך ה-IJP

נושאים קשורים:  משולחנו של עורך ה- IJP
תגובות