דיכאון

שני שלישים מהמטופלים הסובלים מדיכאון ממשיכים לדווח על ליקויים משמעותיים בתפקוד גם לאחר 3 חודשי טיפול ב-SSRI

ניתוח משני של מחקר STAR*D מצא ליקויים במדדי תפקוד ואיכות חיים רבים לאחר טיפול של 3 חודשים בציטלופרם (citalopram)

נוגדי דיכאון, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

החוקרים במחקר הנוכחי בחנו את מסד הנתונים הציבורי של מחקר STAR*D, כדי לאפיין טוב יותר את המצב הקליני והתפקודי של מטופלים עם הפרעת דיכאון מאז'ורי (MDD), שחוו תגובה או תגובה חלקית ל-SSRI, במטרה להיטיב ולהבין את הנטל הכרוך במצב זו.

במסגרת המחקר, 2,876 מטופלים קיבלו טיפול מונותרפיה בציטלופרם (citalopram) במשך 3 חודשים. המאפיינים הסוציו-דמוגרפיים והקליניים לפני תחילת המחקר הושוו בין הקבוצות, וכך גם התפקוד של המטופלים.

מתוך 2,876 מטופלים, 1,069 (37%) מטופלים הגיבו או הגיבו באופן חלקי לטיפול. 854 (30%) מטופלים לא הגיבו לטיפול. התפקוד של המטופלים נבדקו ע"פ סולם WSASי(Work and Social Adjustment Scale), המודד את היכולת לעבוד, לנהל קשרים חברתיים ולבצע משימות בבית ובעבודה. הסולם כולל 5 שאלות, שאת כל אחת מהן המטופל מדרג בין 0 ל-8. הניקוד המרבי של מדד WSAS הוא 40. ככל שהציון נמוך יותר, המצב התפקודי טוב יותר.

הציונים ע"פ סולם WSAS הראו, כי מטופלים שהגיבו או הגיבו באופן חלקי לטיפול הפגינו ליקוי תפקודי מובהק לאחר 12 שבועות טיפול, הכולל גם ליקוי בפרמטרים הקשורים לאיכות החיים, ליקוי בתפקוד מנטלי ופיזי וליקוי בתפקוד החברתי והתעסוקתי. בנוסף, מטופלים שהגיבו או הגיבו באופן חלקי לטיפול חוו נטל משמעותי בשל התסמינים הנמשכים.

התסמינים השאריתיים שחוו מטופלים עם תגובה או תגובה חלקית הודגמו בניתוח משני נוסף של נתונים ממחקר STAR*D. במחקר הזה, מקלינטוק (McClintock) חקר תסמינים שאריתיים במטופלים שהגיבו אך לא חוו רמיסיה לאחר טיפול של 3 חודשים בציטלופרם. התסמינים הנפוצים ביותר היו יקיצות מרובות באמצע הלילה (79%), עצבות (71%) וירידה בכושר הריכוז/קבלת החלטות (70%).

הקשר בין התגובה או התגובה החלקית לטיפול לבין תפקוד המטופלים נצפתה בניתוח הנוכחי, שבו באופן מובהק נמצאו ליקוים במדדי תפקוד ואיכות חיים רבים לאחר טיפול של 3 חודשים.

ליקוי תפקודי מוסיף משמעותית לנטל של הפרעת הדיכאון ומוסיף לעלויות העקיפות של הטיפול בדיכאון. לנוכח הנטל הקליני והכלכלי המשמעותי הכרוך בליקוי תפקודי בדיכאון, המחקר הנוכחי מדגיש את הצורך לטפל באופן מלא במטופלים עד להשגת החלמה תפקודית.

,תרגום מחקר.
מקור:

Dennehy EB, et al Journal of Psychiatric Practice  20(3):178-87 (2014)

נושאים קשורים:  דיכאון,  ציטלופרם,  SSRI,  נוגדי-דיכאון,  ליקויים,  החלמה,  דיכאון מאג'ורי,  מחקרים