חדשות

חוקרות ישראליות איתרו איזו תכונה משפיעה על עייפות בעקבות חסך בשינה

לדברי החוקרות מאוני' באר שבע, תכונה של "השתקעות בדמיון", כמו חלימה בהקיץ או צפייה בסרטים ללא תשומת לב לסביבה, קשורה להשפעה חמורה יותר של חסך בשינה מבחינת עייפות; לדבריהן, הדבר עשוי לשמש במיון לתפקידי טיס או לחימה

חלימה בהקיץ, גבר ישן (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שהובל על ידי צוות מאוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע ושפורסם באחרונה בכתב העת Consciousness and Cognition, מצא תכונת אישיות המנבאת, לדעת החוקרים, מי יסבול במיוחד מעייפות לאחר חסך שינה. החוקרים מקווים כי בעתיד ניתן יהיה למיין אנשים המיועדים לתפקידי מפתח הדורשים חסך בשינה - דוגמת טייסים וחיילים קרביים - על פי תכונה זו.

החוקרים ציינו בדיווחם, כי אנשים הנוטים לפעולות אוטומטיות כמו חלימה בהקיץ, השתקעות בקריאת ספרים וצפייה בסרטים מבלי לשים לב למתרחש סביבם יחושו עייפים ביותר בעקבות חסך שינה, וייתקשו יותר להתאושש ולחוש עירניים גם לאחר השלמת 8 שעות שינה. הם הגדירו את המצב הזה כתכונת אישיות בשם "השתקעות בדמיון".

קיימת ספרות מקצועית רבה המתייחסת להשפעות המזיקות של חסך שינה (חלקית או מלאה), כולל פגיעה במצב-הרוח, בתפקוד קוגניטיבי ובתפקוד מוטורי. אולם, עד כה כמעט שלא התפרסמו מחקרים שזיהו מי יהיה פגיע במיוחד לחסך שינה; כך הדגישו ד"ר נירית סופר-דודק מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון וכן ראש מדור מחקר פסיכולוגיה תעופתית בענף פסיכולוגיה בחיל אויר, רס"ן שירלי גורדון, דוקטורנטית במחלקה לפסיכולוגיה.

"השאלה מי נפגע יותר מעייפות רלוונטית לכלל האוכלוסייה והיא הופכת אקוטית כאשר מדובר באנשים הנדרשים לתפקד במצבי קיצון עם מעט מאד שעות שינה, לדוגמא טייסים, חיילים קרביים, נהגים מקצועיים ועוד", הסבירו.

"אנשים הנוטים להשתקעות בדמיון מתקשים לווסת את המעבר בין מצבי תודעה שונים ובכלל זה גם את המעבר בין מצבי ערות לבין שינה", הוסיפה ד"ר סופר-דודק, "לכן כל שיבוש במחזור השינה-ערות יוצר טלטלה חזקה במיוחד והאדם מתקשה יותר להיאבק בתחושת הישנוניות החודרת אל הערות".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אוניברסיטת בן גוריון,  "השתקעות בדמיון",  חלימה בהקיץ,  מיון,  קורס טיס,  מודעות,  הכרה
תגובות
אנונימי/ת
20.01.2017, 12:11

קצת טריוויאלי, לא?