הרדמה כללית

סיכון גבוה ללקויות למידה בקרב ילדים שנותחו כפעוטות בהרדמה כללית

ילדים שנותחו יותר מניתוח אחד שחייב הרדמה כללית טרם הגיעם לגיל שנתיים, היו בסיכון כפול להתפתחות לקויות למידה

06.10.2011, 15:53
למידה בקרב ילדים (אילוסטרציה)
למידה בקרב ילדים (אילוסטרציה)

חומרים שמשמשים בהרדמה כללית גורמים לנוירודגנרציה בבעלי-חיים שטרם סיימו את התפתחותם על רקע של אפופטוזיס של תאים. מדי שנה, נחשפים מליוני ילדים לחומרי הרדמה. חוקרים ממאיו-קליניק בחנו האם יש קשר בין חשיפה להרדמה כללית לבין פגיעה, בגיל מאוחר יותר, בהתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית או החברתית.

למידה בקרב ילדים (אילוסטרציה)

למידה בקרב ילדים (אילוסטרציה)

החוקרים השתמשו במאגר הנתונים על ילדים שנולדו במאיו קליניק בשנים 1976–1982, וכללו במחקר 350 ילדים שנחשפו להרדמה כללית טרם הגיעם לגיל שנתיים ו-700 ילדים שלא נחשפו להרדמה כללית עד גיל שנתיים, ששימשו קבוצת ביקורת. קבוצת הביקורת הותאמה לקבוצת הניסוי מבחינת גורמי סיכון מוכרים ללקויות למידה.

נמצא שילדים שטרם הגיעם לגיל שנתיים ונותחו יותר מניתוח אחד שחייב הרדמה כללית, היו בסיכון גבוה משמעותית להתפתחות לקויות למידה. היחס הצולב, לאחר תקנון לעומס של המחלות, בהשוואה לילדים שלא נותחו כלל בהרדמה כללית, היה 2.12 (רווח בר-סמך של 95% 1.26–3.54). לא נמצאה עלייה משמעותית בסיכון בקרב ילדים שעברו רק ניתוח אחד. ממצאים דומים התקבלו גם כשנעשו מבדקים להישגים וליכולת קוגניטיבית. הרדמה לא הייתה גורם סיכון בלתי-תלוי להתפתחות בעיות רגשיות או התנהגותיות.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Cognitive and Behavioral Outcomes After Early Exposure to Anesthesia and Surgery: Flick R.P. et al., Pediatrics 2011 Oct 3. [Epub ahead of print] doi: 10.1542/peds.2011-0351

נושאים קשורים:  הרדמה כללית,  לקויות למידה,  מחקרים
תגובות