פסיכולוגיה

אין קשר בין דיסלקציה לבין מנת משכל

מחקר חדש מגלה כי הבסיס של חסר פונולוגי במוח בדיסלקציה אינו תלוי ב-IQ

אמנם תפקידו של ה-IQ (מנת משכל) בדיסלקציה התפתחותית נותר מעורפל, אך הגישות הקליניות והמחקריות הדומיננטיות מסתמכות על הגדרה של דיסלקציה, ולפיה כישורי קריאה צריכים להיות נמוכים במידה משמעותית מהמצופה, בהתחשב ב-IQ של האדם.

החוקרים מדווחים כי השתמשו ב-MRI תפקודי כדי לבחון אם הבדלים באקטיבציה של המוח במהלך עיבוד פונולוגי, המאפיינים דיסלקציה, דומים או שונים בקרב ילדים שכושר הקריאה שלהם גרוע ושציוני ה-IQ שלהם גבוהים (קוראים חריגים) ובקרב ילדים שכושר הקריאה שלהם גרוע ושציוני ה-IQ שלהם נמוכים (קוראים לא חריגים).

בשתי דגימות בלתי תלויות שכללו 131 ילדים שנותחו על פי דפוס חד ורב-משתני, מצאו החוקרים כי קוראים גרועים, חריגים ולא חריגים, הראו דפוסים דומים של ירידה באקטיבציה באזורים במוח, כמו האזור הפריאטוטמפורלי והאזור האוקסיטוטמפורלי.

תוצאות אלו מצטרפות להוכחה התנהגותית קיימת ומצביעות על כך שללא קשר ל-IQ, קוראים גרועים הם בעלי קשיי קריאה מסוגים דומים בהקשר לעיבוד פונולוגי.

מקור:

The Brain Basis of the Phonological Deficit in Dyslexia Is Independent of IQ: Tanaka H. et al., Psychological Science 0956797611419521,Oct 17, 2011 doi:10.1177/0956797611419521

נושאים קשורים:  פסיכולוגיה,  דיסלקציה,  IQ,  מנת משכל,  מחקרים
תגובות