חדשות

בג"ץ: על המדינה להשיב בתוך חודשיים כיצד בכוונתה לקדם את הרפורמה בתחום בריאות הנפש

שופטי בית המשפט העליון דחו את בקשת המדינה למחוק את עתירתם של הארגונים החברתיים, הדורשים לבצע את הרפורמה המובטחת בבריאות הנפש כבר עכשיו

הרכב של שלושה שופטי בג"ץ – המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט אליעזר ריבלין והשופטים אליקים רובינשטיין ועוזי פוגלמן - הורה למדינה להשיב בתוך חודשיים כיצד היא מתכוונת לקדם את הרפורמה בבריאות הנפש, שיישומה תקוע משנת 1997. העתירה הופנתה כלפי שר הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר, כלל ממשלת ישראל וארבע קופות החולים. בדיון הבהירו השופטים כי המדינה אינה יכולה עוד להתעלם מצו על תנאי התלוי ועומד נגדה בנושא הזה, כמו גם מהחלטות הממשלה עצמה.

הדיון שבו ניתן פסק הדין בנושא זה התקיים ב-19.12.11. העותרים היו ארגון "בזכות" ועמותת "עוצמה". הם טענו כי הממשלה אינה עושה כל שביכולתה כדי לתקן את המעוות ואינה מטפלת במחסור החריף בשירותי בריאות הנפש בקהילה. הארגונים טענו כי גם אם החקיקה איננה מתקדמת, עומד לרשות הממשלה אמצעי חלופי והיא איננה יכולה לשבת בחיבוק ידיים.

סעיף 69 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי מאפשר לשר הבריאות, באישור שר האוצר והממשלה, להעביר את האחריות למתן שירותי בריאות נפש לקופות החולים על-ידי צו שאיננו מחייב הליכים ארוכים או אישורים מיוחדים. משרד הבריאות טען בדיון כי הוא שוקל חלופה זו - אולם טרם החליט. העותרים טענו כי היעדר רפורמה מהווה פגיעה אנושה בזכות היסודית לבריאות של כרבע מיליון פגועי נפש בישראל.

העתירה לבג"ץ הוגשה כבר לפני שש שנים. העתירה הוגשה נגד משרד הבריאות ומשרד האוצר. 6 העותרים היו ארגון "בזכות", עמותת "עוצמה - פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש", צביאל ודליה רופא, שר הבריאות לשעבר נסים דהאן שבתקופת כהונתו פעל לקידום הרפורמה בבריאות הנפש וח"כ לשעבר תמר גוז'נסקי שעמדה מאחורי קידום ויישום חוק שיקום נכי נפש בקהילה. העותרים דרשו להסדיר במסגרת אחריות ביטוחית אחת ובלתי מפוצלת את מתן השירותים בתחום בריאות הנפש, כדי שכל השירותים לילדים ולבגירים (טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי בקהילה, מתן התרופות שבסל ואשפוז) יהיו זכות הניתנת לכל אזרח נזקק ויהיו באחריות קופת החולים המבטחת אותו, בדומה לתחלואות הגוף.

בית המשפט העליון הוציא עוד בשנת 2005 צו על תנאי המורה למדינה לפעול לאלתר לביצוע רפורמה בבריאות הנפש, אך היא עדיין לא יושמה. סגן שר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן החליט לאמץ מתווה לקידום הנושא, אולם למעלה משנה תקועה הצעת החוק בכנסת, לאחר שעברה בקריאה ראשונה.

במהלך הדיון בעתירה הנוכחית נמסר כי המצב בשטח הולך ומחמיר. כרבע מיליון פגועי נפש בישראל זקוקים לשירותים בתחום בריאות הנפש, אולם רובם אינם מקבלים שירותים זמינים בקהילה, או נדרשים לשלם בעדם ממון רב. ביישובים רבים, בייחוד בפריפריה, אין מרפאות ציבוריות בתחום זה, וגם במקומות שבהם פועלות מרפאות – יש להמתין חודשים רבים לקבלת השירות או הטיפול.

רק איחוד של כל השירותים באחריות קופת החולים הרלוונטית ותגבור המשאבים הדרושים לכך, ישחרר את המחנק הקיים בשירותי הקהילה. המצב כיום מוביל נזקקים רבים לסבל כבד או לאשפוז פסיכיאטרי מיותר ויקר.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  בג"ץ,  משרד האוצר,  שירותי בריאות הנפש בקהילה,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות