התאבדויות

התאבדות בקרב צעירים ואמצעים למניעת התופעה

החוקרים הסיקו כי הדרך היעילה ביותר למניעת התאבדויות היא הגבלת הגישה לאמצעי ההתאבדות ושינוי הגישה בנושא פנייה לעזרה בקרב צעירים

15.10.2012, 08:15

בסדרה של שלושה מאמרים דווח בכתב העת Lancet על תופעת ההתאבדות בקרב בני נוער וגברים צעירים. האוטון וחב' (Lancet 2012;379:2373) מתייחסים בהקשר זה גם לפגיעה עצמית, ומדווחים כי התאבדות נמצאת במקום שני בגורמי התמותה בקרב מתבגרים ובני נוער. המחברים הצביעו על כמה מאפיינים התורמים לתופעה - רקע גנטי, רקע משפחתי של בעיות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות, ומאפיינים חברתיים ותרבותיים. הם מייחסים חשיבות גם לאמצעי התקשורת ולחיקוי התופעה, כאשר לאינטרנט תפקיד חשוב בימינו. יש מעט עדויות ליעילות של שיטות טיפול פסיכולוגיות או תרופתיות, ויש חילוקי דעות בעניין הצלחת הטיפול בתרופות מונעות דיכאון. המחברים הדגישו, כי נודעת חשיבות למניעת הגישה לאמצעי התאבדות, והאתגר הגדול הוא הבנת המנגנונים הגורמים להתאבדות או לנזק עצמי, בעיקר אלה הקשורים באמצעי התקשורת החדשים.

התאבדות (אילוסטרציה)

התאבדות (אילוסטרציה)

פיטמן וחב' התרכזו בסוגיית ההתאבדות בקרב גברים צעירים. אמנם שיעור ההתאבדויות בקרב צעירים פחת במדינות בעלות הכנסה גבוהה ובינונית משנת 1990, אך הוא נותר גבוה בקרב שכבות סוציאליות ואתניות מסוימות. שיעור הצלחת ההתאבדויות בקרב גברים צעירים גבוה, מאחר שהם בוחרים אמצעים "יעילים" לביצוע המעשה - תלייה או נשק חם במדינות מפותחות, הרעלה בקוטלי חרקים בתת היבשת ההודית ושריפת פחם במזרח אסיה.

מאפיינים התורמים להתאבדות בשכבה זאת הם מחלת נפש, צריכת סמים, מצב חברתי-כלכלי נמוך, מגורים בכפר ורווקות. מאפיינים הקשורים בחברה ותורמים לתופעה הם אבטלה, ניתוק חברתי ודיווח באמצעי תקשורת על התאבדויות. המחברים הסיקו כי דרכי המניעה המבטיחות ביותר הן שינוי הגישה בנושא פנייה לעזרה בקרב צעירים אלה והגבלת הגישה לאמצעי ההתאבדות.

ייפ וחב' התרכזו בשיטות של הגבלת הגישה לאמצעי התאבדות. הם הסיקו כי זוהי הדרך היעילה ביותר למנוע את התופעה. אמנם מתכנני ההתאבדות יפנו לאמצעי אחרים, אך אלה יהיו פחות "יעילים" ושיעורי הצלחת ההתאבדות יפחתו.

ערך: איתן ישראלי

נושאים קשורים:  התאבדויות,  פגיעה עצמית,  מחקרים
תגובות