ethics

ארה"ב: תביעה נגד פסיכיאטר החשוד בקבלת שוחד מחברות תרופות ובהונאת תכניות הביטוח הממשלתיות

בכתב התביעה נזכר גם שמה של חברת "טבע", משום שהמשיכה לשלם לרופא דמי ייעוץ שנתיים ולממן לו הטבות אחרות עד 2009

העיתון "שיקאגו טריביון" פרסם בסוף השבוע כתבה מפורטת על תביעה אזרחית שהגישו הרשויות הפדראליות בארה"ב נגד הפסיכיאטר ד"ר מייקל ריינסטיין (Reinstein) בן 69 משיקגו. הוא חשוד בהונאת הרשויות ובקבלת שוחד וטובות הנאה לא חוקיות אחרות מחברות תרופות, כדי להעדיף רישום תרופת פטנט ולסרב לרשום תרופה גנרית. התרופה האנטי-פסיכוטית המועדפת שרשם הייתה Clozaril, שפיתחה "נוברטיס".

ההטבות שקיבל הרופא על פי כתב התביעה כללו תשלום שנתי בסך 50 אלף דולר, שהוגדר כייעוץ והרצאות על התרופה, מימון טיסה משיקגו למיאמי ואירוח מלא לו ולמקורבים, מימון ארוחת ערב באותו אירוח, שיט תענוגות וגם מימון עבור אחות בקליניקה שלו, שתפקידה לשבח את התרופה שרשם למטופלים. סוכנות החדשות "יונייטד פרס", דיווחה כי מכתב התביעה עולה שבכל רגע נתון, יותר מאלף חולים קיבלו ממנו מרשמים לתרופת הפטנט ובכך, טוענים השלטונות הפדרליים, היה לרופא שרשם את מספר המרשמים הגדול ביותר לאותה תרופה בארה"ב.

קבלת שוחד (אילוסטרציה)

קבלת שוחד (אילוסטרציה)

בכתב התביעה, מסר העיתון, מופיע שמה של חברת "טבע" (הגם שאיננה נתבעת), לאחר שזו רכשה ב-2006 את חברת IVAX מפלורידה. האחרונה, כך נמסר, מימנה לרופא ולכמה מהאנשים שנלוו אליו טיול למיאמי שכלל שיט תענוגות בעלות של 2,300 דולר לכרטיס. עוד נאמר בתביעה כי לאחר ש"טבע" רכשה את IVAX, היא הסכימה לשלם לפסיכיאטר 50 אלף דולר בשנה עבור "הסכם יועץ/מרצה" לתרופה. כן קיבל מימון למחקר בתרופה.

כאשר ה"שיקאגו טריביון" בשיתוף האתר Pro-Publica פרסם ב-2009 תחקיר על ההטבות הלא חוקיות שקיבל הרופא ועל החשד להונאת הרשויות, ד"ר ריינסטיין יצר קשר עם "טבע" וביקש שתחדל לשלם לו את הכספים שעליהם הוסכם. בתביעה מואשם הפסיכיאטר בכך שרשם לפחות 140 אלף מרשמים לתרופת הפטנט קלוזפין לחולי נפש במוסדות סיעודיים באזור שיקגו. בפטנט החזיקה "נוברטיס" ששילמה לרופא כדי לקדם את התרופה שלה. הרופא הגיש לתכניות הביטוח הממשלתיות "מדיקאייד" ו"מדיקר" לפחות 50 אלף תביעות המוגדרות שקריות למימון התרופה שרשם.

התביעה דורשת לקנוס את הרופא בסכומים שבין 5,500 ל-11 אלף דולר על כל תביעה שקרית שהגיש, נוסף לפיצויים כספיים אחרים. עוד נאמר בכתב התביעה כי עד 2003 סירב הרופא לרשום למטופלים את התרופה הגנרית קלוזאפין. רק כאשר "נוברטיס" הפסיקה את התמיכה בו השתכנע לעשות זאת, וכתב התביעה מייחס את השינוי בעמדתו לכך ש-IVAX נענתה לתנאיו.

דוברת "טבע" מסרה בתגובה לעיתון בשיקגו: "טבע אינה מגיבה על ההאשמות כנגד ד"ר ריינשטיין. טבע שיתפה ותמשיך לשתף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים בארה"ב, החוקרים את הנושא. קלוזאפין (איננה משווקת בישראל) אושרה לטיפול בסכיזופרניה חריפה ולמטופלים שהטיפול הסטנדרטי עבורם כשל. אף שהוכחה כיעילה להתוויה זו, יש בה פוטנציאל לתופעות לוואי חריפות הדורשות פיקוח רפואי צמוד. טבע ארה"ב מנהלת רישום של כל המטופלים בקלוזאפין כדי לסייע לרופאים בהשגחה על משתמשי התרופה".

נושאים קשורים:  ethics,  טבע,  סכיזופרניה,  קלוזאפין
תגובות
אנטולי
23.11.2012, 23:04

קישקוש וגועל נפש. לו היה אפשר לבחור הייתי רושם אך ורק קלוזפין של שׁNovartis שיש לה ללא ספק הבה פחות תופאות לוואי מכל הגנריקות ביחד.