דעות

דילמה אתית נוסח ישראל: קולונוסקופיה תחת מתקפת טילים

במהלך בדיקת קולונוסקופיה בחדר לא ממוגן נשמעה אזעקה, ולא היה די זמן להעביר את החולה בבטחה למרחב מוגן. מצבים מסוג זה מחייבים דיון בכמה סוגיות אתיות חשובות

קולונוסקופיה היא הליך סקירה רפואי שגרתי חשוב לאיתור סרטן המעי ולחקר תלונות נוספות על בעיות  במערכת הגסטרואינטרולוגית. בישראל הבדיקה מתבצעת בהרגעה בהכרה.

האזור של אשדוד ואשקלון היה נתון להתקפת טילים אקראית בשנים האחרונות. לאחרונה, בעת ביצוע בדיקת קולונוסקופיה שגרתית למטופל בן 54, הייתה התקפת טילים על אשדוד. שעתיים קודם לכן טיל נחת על אזור מסחרי בקרבת המרכז הרפואי בו שהתבצעה הקולונוסקופיה. החדר שבו מבוצעות האנדוסקופיות אינו ממוגן. בעת האזעקה, המטופל היה תחת הרגעה, והקולונוסקופ היה מוחדר כ-50 ס"מ לתוך המעי הטרנסוורסאלי. היה צורך בקבלת החלטה מיידית.

יש חלק ממוגן במרכז הרפואי במרחק כמה מטרים משם, לא היה מספיק זמן מעת האזעקה ועד נחיתת הטיל, לעצירת ההליך, הוצאת הקולונסקופ מהמערכת השולטת באנדוסקופיה, והעברת החולה בבטחה לחלק הממוגן של המרכז הרפואי, כשהקולונסקופ עדיין מוחדר לרקטום. נוסף לכך, לא ניתן היה להוציא את הקולונסקופ בבטחה בזמן המועט שהיה. מצב זה הציב דילמה אתית בפני הצוות הרפואי.

הם היו יכולים לעבור בעצמם למרחב המוגן ובכך להבטיח את ביטחונם האישי, ואחר כך לחזור למטופל. לפני כמה שנים נחת טיל על מרכז מסחרי באשקלון שנמצאות בו כמה מרפאות, וגינקולוגית נפצעה קשה.
מצד שני, זה מסוכן להשאיר מטופל בהשפעת הרגעה ללא השגחה. יש סיכון לסיבוכים נשימתיים שיכולים להסתיים במוות. כמו כן, יש סיכון שייווצר קרע במעי כתוצאה מתנועה פתאומית של המטופל.

החלטנו לא לעזוב את המטופל, אך עצרנו את הבדיקה לכמה דקות עד שהסכנה חלפה. הרגשנו כי יש סכנה פוטנציאלית בהמשך הטיפול אם הטיל אכן ייפול באזור המרכז הרפואי, שכן כל תנועה פתאומית של הקולונסקופ עלולה לסכן את המטופל.

מקרה זה העלה כמה סוגיות אתיות חשובות. בסיטואציה צבאית זה ברור שאף אחד לא משאיר חייל פצוע לבד בשדה הקרב. אך במקרה שהוצג כאן יש מעבר מהיר מסכנה אזרחית לצבאית. יש סכנה פיזית ממשית לצוות הרפואי, כפי שמעיד המקרה של הגינקולוגית שנפצעה בהתקפה הקודמת על אשקלון. אך האחריות האולטימטיבית של הצוות הרפואי היא לבטיחות המטופל, אחריות העולה בחשיבותה על הביטחון האישי של הצוות הרפואי. נוסף לכך, מרכזים רפואיים צריכים לפתח מדיניות ברורה בנוגע למקרים כאלו.

נושאים קשורים:  דעות,  ethics,  קולונוסקופיה
תגובות
אלה רחמים
23.01.2013, 15:22

נשמע כמו דילמה רצינית... טוב לשמוע שיש עוד רופאים שלא חושבים רק על עצמם ועל הכסף שנשכנס להם לכיס, אלא דואגים לרווחה האמיתית של החולים שלהם.

כן יירבו רופאים כמו ד"ר מלניק!

פרופ. בוריס יופה
24.01.2013, 15:34

חדרי הניתוח בבית החולים ברזילי לא הייו ממוגנים שנים וניתחנו תחת אש ולא עצרנו ניתוחים ולא עזבנו את המנותחים.לא היתה דילמה אצל הצוות-תמיד נשארנו עם החולים!גם שאר בית החולים עדיין לא ממוגן,הכל בבנייה.ברור שמצב הזה צריך להשתנות.אבל בכל מקרה כל הכבוד לצוות של דייר מלניק!