דעות

היבטים רוחניים בטיפול בבריאות הנפש

היבטים רוחניים אינם מתבטאים רק במדיטציות, אלא בקשת רחבה של התערבויות, שהתברר כי עוזרות מאד לטיפול והשיקום של חולי נפש. להלן כמה מהן

אנו המטפלים בתחום בריאות הנפש היינו רגילים במשך שנים רבות לטפל במסגרות קונבנציוליות, קרי פסיכואנליזה, פסיכותרפיה פסיכודינמית, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,טיפול תמיכתי וכמובן פרמקותרפיה.

במאה ה-21 חל מהפך בעולם הפסיכולוגיה לכיוון היבטים בלתי-קונבנציונלים, כמו Mindfulness (שפירושו בתרגום הקרוב ביותר- קשב פנימי) - בעיקר באמצעות מדיטציות למיניהן (ראו מאמרי הקודם על מדיטציה). אותן מדיטציות הן חלק מטיפולים כמו Somatic Experiencing , שנועד בעיקר ל-PTSD;

Dialectic Behavioral Therapy, שנועד בעיקר להפרעות אישיות קשות ובנוסף מדיטציות נוספות ל-CBT, שנועדו לטפל ברוב ההפרעות בציר 1 של ה- DSM

היבטים רוחניים אינם מתבטאים רק במדיטציות, אלא בקשת רחבה של התערבויות, שהתברר כי עוזרות מאד לטיפול והשיקום של חולי נפש. כמו למשל:

1. יצירתיות. עידוד מטופלים לכיוון היצירתי-אומנותי כמו מוזיקה, פסיכודרמה ,תיאטרון ציור, פיסול ועוד.

לשם דוגמא, הח"מ מטפל בחולות הסובלות מסכיזופרניה, אותן עודדתי ללמוד ציור. אחרי שנים לא רבות הפכו החולות לציירות מעולות, שיצירותיהן ניצבות ברמה ובאיכות שעולים בהרבה על ציוריי, למרות שהח"מ מצייר למעלה מ-30 שנה (אך "אין אדם מקנא בבנו ,בתלמידו ובמטופלו").

הקשר של המטופלות לאומנות ולאומנים וההתפתחות שלהן בתחום זה העלו במידה רבה את דימוין העצמי, כאשר הן רואות את עצמן בצדק רב כציירות-אומניות, מבלי להכחיש את תובנתן למחלתן שבעטיה הן זקוקות לטיפול תרופתי רצוף.

תחום הזה של אומנות מפתח מאד את חושיהן ונותן להן משמעות כבירה בחייהן. פרופסור ויצטום כבר כתב בספרו "גאונות ושיגעון" על היתרון של פגועי הנפש על ה"נורמלים" בתחום האמנות.

2. חיפוש ומציאת משמעות בחיים. זהו אחד ההיבטים החשובים בתרפיה נפשית - כפי שהראה זאת אחד הפסיכיאטרים הדגולים של המאה ה-20, פרופסור ויקטור פרנקל . בספרו "אדם מחפש משמעות" ציין פרנקל שזה היה אחד היסודות החשובים להישרדותו בגהינום של אושוויץ.

3. אמפתיה, חמלה ,אהבת האדם באשר הוא ואלטרואיזם. אלו מהווים את התשתית ההכרחית למקצוע הרפואה. פרופסור שוקי שמר כתב מאמר חשוב בזכות גישות אלה באתר זה. אנו הפסיכיאטרים אמורים להיות חוד החנית של גישות אלה בעולם הרפואה.

4. משימות חווייתיות. משימות כגון "סנוזלן", שיטה לגירויי כל החושים של המטופל בצורה מערכתית מדודה, כפי שעשו זאת בהצלחה ד"ר טיטלבאום וצוותו בביה"ח כפר שאול.

5. קבוצות לעזרה עצמית כגוןAA ו-NA, קבוצות לבעיות אכילה, קבוצות להפרעות כפייתיות ועוד. בקבוצות הללו הבסיס הקורטיבי הוא: א. קבלה ללא תנאי; ב. תמיכה גורפת של כל הקבוצה בכל חבר; ג. אהבה מעין משפחתית; ד. הזדהות עמוקה בין חברי הקבוצה; ה. קתרזיס; ו. הכוח הקבוצתי המניע; ז.חמלה ואלטרואיזם

6. "כוחו של הרגע הזה". כדאי לקרוא את הספר הזה, שנכתב על ידי מדריך רוחני מוכשר –אקהרט טול. יש חשיבות לפיתוח תובנות ביחס לחשיבות של המודעות לרגע הזה. בדרך כלל אנו נעים במחשבותינו וברגשותינו על הציר שבין העבר לעתיד, ומזניחים את המודעות לרגע הזה שהוא לב חיי הנפש. הרגע הנוכחי בונה את רגעי העבר, בונה את ההווה ומכונן את רגעי העתיד.

לא ניתן להתווכח עם העובדה שמודעות ומיקוד בחושים (ראייה, שמיעה וכו') ובתחושות יכולים להתבצע רק ברגע הזה. למעשה, החושים והתחושות מהווים את החלק העמוק ביותר של הנפש. התייחסות לחושים ולתחושות בעבר- זהו הזיכרון; התייחסות לחושים ולתחושות בעתיד – זהו הדמיון. להתייחס אליהן ולהיות מודע להן ברגע זה זוהי נוכחות אותנטית.

7. עבודה ואהבה. פרויד כתב ששני דברים הם החשובים ביותר בחיי אדם הם "עבודה ואהבה". אני מסכים עמו עקרונית אך לא בסדר הצגת הדברים: לדעתי, קודם אהבה ואח"כ עבודה. אין ספק שאחד המימדים של הרוחניות שאותה קשה להגדיר טמון באהבה. והאהבה באשר היא – היא הכוח המניע או לחלופין הדלק של החיים.

נושאים קשורים:  דעות,  פסיכולוגיה,  רוחניות,  יצירתיות
תגובות
פרופסור יהודה בר שלום
08.05.2013, 18:07

מסכים עםצ נקודותיו של ד"ר שופמן. כמו כן, יש לתת את הדעת על מקומה של הרוח במקצועות עזרה משיקים כמו חינוך פומאלי ובלתי פורמאלי

ד"ר שופמן אמי
08.05.2013, 21:46

פרופסור בר שלום הנכבד

מסכים איתך בהחלט

אלכסנדר גרינשפון
15.05.2013, 11:29

כתבה תמציתית שמזכירה שוב שצריך לטפל באדם ולא רק במחלתו,במיוחד בתחום פסיכיאטריה.

אמי שופמן
16.05.2013, 12:56

אלכסנדר היקר

אתה צודק בהחלט והפסיכיאטרים צריכים להיות חוד החנית במגמה זו

אמי

רבקה כהן פסיכיאטרית מומחית
17.05.2013, 01:16

אמי ידידי,
נהניתי מאד, עתה יש ליישם, תודה .

אמי שופמן
18.05.2013, 09:05

רבקה היקרה

אני מכיר עוד קולגות שמישמים חלק מגישה זו

אמי