חדשות

"מינון נמוך מאוד של מריחואנה עשוי להגן מפני נזק מוחי או לבבי"

שני מחקרים שנערכו בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב מצאו כי מינון זעיר של החומר הפעיל במריחואנה עשוי להגן על הגוף

חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב מצאו בשני מחקרים עוקבים שביצעו, כי מינון נמוך מאוד של החומר הפעיל במריחואנה יכול להגן על תאי המוח לפני ואחרי פגיעה מוחית וכמו כן להגן מפני התפתחות של נזק לבבי. המחקר בנוגע למוח פורסם ב-Experimental Brain Research ואילו המחקר בנוגע לנזק לבבי עומד להתפרסם ב- Bichemical Pharmacology. את שני המחקרים הוביל פרופסור יוסף סרנה.

בעשור האחרון, מסר פרופסור סרנה, נערכו מחקרים רבים על איכויותיה של המריחואנה כחומר טיפולי. הקנביס הרפואי משמש להקלת סבלם של חולים בסרטן ובהפרעה פוסט-טראומטית, ומסייע להם להתמודד עם כאבים, נדודי שינה, היעדר תיאבון ותסמינים אחרים.

כעת מעלים המחקרים כי למריחואנה גם תכונות המגינות על המוח מפני פגיעה. מינון מזערי של THC, המרכיב הפסיכו-אקטיבי במריחואנה, מגן על המוח מפני נזק קוגניטיבי ארוך טווח, בדרגות שונות, שעלול להיגרם בעקבות היעדר אספקת חמצן, התקפים שונים או שימוש בסמים.

במחקרים קודמים נהגו החוקרים להזריק מינון גבוה של THC בתוך פרק זמן קצר מאוד – עד ארבע שעות – לפני או אחרי הפגיעה במוח. המחקר הנוכחי הראה כי גם מינון זעיר של THC - הקטן פי 1,000 מהכמות המצויה בסיגרית מריחואנה רגילה – שהוזרק לעכברים אפילו שלושה או שבעה ימים לפני הפגיעה, או שלושה ימים אחריה - יכול למנוע התפתחות הנזק. הטיפול במינון הזעיר מפעיל גורמי הגנה במוח הכוללים יצירה מוגברת של גורמי גידול עצביים המגנים על תאי העצב במוח ומשמרים את היכולות הקוגניטיביות לאורך זמן. פרופסור סרנה הדגיש, כי "מדובר בטיפול שעשוי בעתיד להיות יעיל ובטוח במקרים רבים של פגיעה מוחית גם בבני אדם".

המחקר השני של בהקשר למריחואנה נעשה בשיתוף פעולה עם פרופסור עדית הוכהאוזר ממכון פלזנשטיין במרכז הרפואי רבין. אף הוא נעשה עדיין בחיות מעבדה. הוכח בו כי מתן החומר הפעיל במריחואנה במינון זעיר יומיים לפני היווצרות התקף לב, עשוי להגן על הלב מפני ההתקף. ממצא זה, ציין פרופסור סרנה, עשוי לסלול את הדרך כטיפול מקדים המצמצם את הסיכון ללקות בהתקף לב בניתוח מעקפים. מאחר שמדובר במינון נמוך מאוד של החומר הפעיל, הוא עשוי להיות יעיל גם כטיפול לחולי לב כרוניים.

לקריאת המאמר:
Long-term behavioral and biochemical effects

נושאים קשורים:  חדשות,  קנביס רפואי,  אוניברסיטת תל אביב,  פרופסור יוסף סרנה
תגובות