הפסקת עישון

וארניקלין עשוי להיות יעיל להפסקת עישון, ללא גרימת תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות

לא נמצאה עדות לגבי סיכון של תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות חמורות, באנשים עם וללא הסטוריה מהעת האחרונה, שטופלו בוארניקלין להמנעות מעישון

29.09.2013, 15:39

ב-2009, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) פירסם אזהרת "Black Box" עבור וארניקלין (צ'מפיקס, פייזר), לגבי אירועים נוירופסיכיאטריים. החוקרים השתמשו בנתונים מניסויים מבוקרים ואקראיים ומניסוי תצפיתי גדול של מחלקת ההגנה (DOD), כדי להעריך את היעילות והבטיחות של וראניקלין.

החוקרים ביצעו אנליזה-חוזרת של נתונים מ-17 ניסויים מבוקרי-אינבו ואקראיים (n=8, 027) של וארניקלין , שבוצעו על ידי פייזר, תוך שימוש בנתונים אורכיים מלאים, ברמת-היחיד ובניתוח עפ"י כוונה-לטפל, כדי להעריך הימנעות מעישון ודיווחים של מחשבות והתנהגויות אובדניות, תוקפנות\אי-שקט ובחילה ולהשוות השפעות בחולים עם (n=1,004) וללא (n=7,023) הפרעות פסיכיאטריות. החוקרים אף ניתחו סידרת נתונים גדולה של ה-DOD, להשוות שיעורים אקוטיים ( 30 יום ו-60 יום) של תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות, בחולים שקיבלו וארניקלין או טיפול חליפי בניקוטין (n=35,800) ולהעריך דיווחים של חרדה, מצבי רוח, תסמינים והפרעות פסיכוטיות, מצבים מנטליים אחרים ונסיונות התאבדות.

בניסויים המבוקרים והאקראיים, וארניקלין הגדיל את הסיכון לבחילה (יחס צולב = 3.69, CIי95%=3.03-4.48), אך לא את השיעורים של אירועי התאבדות, דיכאון או תוקפנות\אי-שקט. וארניקלין העלה באופן משמעותי את שיעור ההימנעות מעישון, ב-124%, בהשוואה לאינבו וב-22% בהשוואה לבופרופיון. הימצאות של מחלה פסיכיאטרית קיימת או קודמת, הגדילה את הסיכון לאירועים נוירופסיכיאטריים, במידה שווה, בחולים מטופלים ובחולי אינבו.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

בניסוי ה-DOD, לאחר זיווג לפי ציוני נטייה, השיעור הכולל של הפרעות נוירופסיכיאטריות היה נמוך יותר, באופן משמעותי, עבור וארניקלין, מאשר עבור טיפול חליפי בניקוטין (2.28% בהשוואה ל-3.16%).

החוקרים הסיקו, כי אנליזה זו גילתה כי אין עדות לכך שוארניקלין קשור עם תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות.

הנתונים תומכים ביעילות העדיפה של וארניקלין, יחסית לאינבו ולבופרופיון, מה שמצביע על תועלת משמעותית, ללא עדות לגבי סיכון של תופעות לוואי נוירופסיכיאטריות חמורות, באנשים עם וללא הסטוריה, מהעת האחרונה, של הפרעה פסיכיאטרית.

מקור:
Varenicline, Smoking Cessation, and Neuropsychiatric Adverse Events: Gibbons RD & Mann JJ., Am J Psychiatry. 2013 Sep 13. Advanced online publication.

נושאים קשורים:  הפסקת עישון,  ואניקלין,  תופעות לוואי פסיכיאטריות,  מחקרים
תגובות