חדשות

אחד מ-5 ילדים בבאר שבע סבל מפוסט-טראומה בעקבות ירי טילים

מחקר שבוצע בשיתוף פעולה בין חוקרות מאוניברסיטת בן-גוריון ובתי החולים סורוקה ושיבא בחן את השפעות מבצע "עופרת יצוקה"

מחקר שהתפרסם בכתב העת Depression & Anxiety העלה, כי אצל אחד מכל 5 ילדי גן בבאר-שבע הופיעו תסמינים של הפרעה קלינית בעקבות חשיפתם לירי טילים במהלך המבצע הצבאי "עופרת יצוקה" ב-2008.

המחקר נערך על ידי צוות מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן- גוריון, בשיתוף היחידה לפסיכיאטריה לגיל הרך במרכז הרפואי-אוניברסיטאי "סורוקה" בבאר-שבע. תרמו עוד למחקר פרופסור אילן הרפז-רותם, ד"ר רוברט פטרזק וד"ר נעמי וורבלוף מהמחלקה לפסיכיאטריה ב"שיבא" ופסיכולוגים מאוניברסיטת "ייל" בארה"ב.

בראש הצוות עמדו פרופסור דנית שחר, פרופסור דרורה פרייזר וד"ר ורד שריקי-קאופמן (במסגרת עבודת הדוקטורט שלה) והרופאים הפסיכיאטרים מ"סורוקה" ד"ר מיכל פרוי וד"ר גל מאירי.

בתקופת המחקר התרחשה החמרה במצב הביטחוני ומתיחות זאת השפיעה על מצבם הנפשי של הילדים, סביבתם וגם על הרגלי האכילה שלהם. עורכות המחקר בחנו ב"זמן אמת" את שכיחותה, באופן אפידמיולוגי, של הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) בקרב ילדים. הדגש הושם על הקשר שבין סימפטומים פוסט-טראומטיים ומשתנים סוציו-דמוגרפיים, משפחתיים וכן סימפטומים פסיכוסומטיים בקרב ילדים בבאר שבע שנחשפו להתקפת הגראדים בזמן מבצע "עופרת יצוקה". אוכלוסיית המחקר כללה 160 אימהות לילדים בגילאי הגן ( 4 עד 6 וחצי).

הממצאים: 8.4% מהאימהות ו- 21% מהילדים הציגו סימפטומים פוסט טראומטיים משמעותיים. גורם הסיכון היחיד שנמצא כקשור לאבחון פוסט טראומה בקרב הילדים היה היותה של האם עצמה סובלת מהפרעה זו.
בקרב הילדים שאובחנו כסובלים מפוסט טראומה נרשמה עליה בתסמינים פסיכוסומטיים הקשורים לפעולת מעיים (עצירות, שלשול) וכאבי ראש.

"המחקר מחזק את גוף הידע הקיים בדבר החשיבות האבחנתית והטיפולית של התנהלות הורית לשם הבנת תגובות הילד וכן מחדד את הקשר ההדוק שבין הנפש לגוף גם בקרב ילדים", ציינו עורכי המחקר.

ד"ר גל מאירי, מנהל היחידה לפסיכיאטריה לגיל הרך ב"סורוקה": "הדמויות המשמעותיות ביותר בחיי ילדים הם ההורים. מהם שואבים הילדים תחושת הגנה וביטחון. כאשר ילד חווה אירוע טראומטי, התאוששותו הנפשית תלויה בעיקר במצב הרגשי של הוריו, במיוחד אם גם הם חשופים לאירוע. כאשר ההורה חש שהוא עצמו במצוקה חשוב לפנות להתייעצות וטיפול. ביטויים שכיחים של ילדים לאחר חשיפה לאירוע טראומטי כוללים חזרה להרטבה, מציצת מוצץ. התגברות חרדת הפרידה מההורים; הימנעות ופחד מדברים הקשורים לאירוע הטראומטי (צפירות וצפצופים שונים) אחד הגורמים המסייעים להתאוששות מאירוע טראומטי הוא חזרה מהירה, ככל שניתן, להתנהלות שגרתית של הבית ולסדר היום. הדבר מסייע להחזיר את תחושת השליטה שאבדה. אצל רוב הילדים הביטויים נעלמים לאחר כמה ימים או שבועות ספורים. אם הביטויים נמשכים מעבר לתקופה הזאת ויש נסיגה משמעותית בתפקוד יש לפנות להתייעצות רפואית-מקצועית".

נושאים קשורים:  חדשות,  אוניברסיטת בן גוריון,  המרכז הרפואי "סורוקה",  פוןסט טראומה,  עופרת יצוקה,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות