היפראקטיביות

אוסטיאופתיה (תרפיה קרניו-סקראלית) והפרעת קשב וריכוז

אבחון וטיפול בהפרעות מתח שרירי-שלדי בתקופה לאחר לידה מהווים אחד האתגרים החשובים של רפואה מונעת.

תינוק ישן (אילוסטרציה)
תינוק ישן (אילוסטרציה)

מהי הפרעת קשב וריכוז?
לפי הסיווג העכשווי של הפרעות פסיכיאטריות, הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות מאובחנת כאשר היא נמשכת יותר מ-6 חודשים וכוללת ירידה בריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. תסמונת הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות מלווה בהיפראקטיביות או היפואקטיביות אשר אינה מלווה בהפרעה באקטיביות. בכל מקרה, לפני הטיפול בילד נקבעים גורמים מסוימים שמאפשרים להבדיל בין ילד מלא מרץ מילד היפראקטיבי.

פסיכולוגים מגדירים את סימנים הבאים שמהווים כמדדים לאבחון:
1. תנועות חסרות מנוחה בכפות ידיים ורגליים.
2. אי יכולת לשבת רגוע במקום כאשר זה נדרש.
3. לעתים קרובות קלות בהסטת תשומת לב לגירויים חיצוניים.
4. לעתים קרובות קושי לקיחת תור במשחקים ובמצבים שונים בצוות (בזמן לימודים, טיולים, ומסיבות)
5. לעתים קרובות מתן תשובות מבלי לחשוב ולהקשיב לשאלות עד הסוף.
6. קשיים (לא קשורים בהתנהגות או קשב לא מספיק) בביצוע מטלות.
7. קשיי-קשב בזמן משחקים או בביצוע מטלות.
8. לעתים קרובות "קפיצה" מפעילות אחת שלא הושלמה לפעילות אחרת.
9. אי יכולת לשחק רגוע בשקט.
10. דברנות יתר.
11. לעתים קרובות הפרעה והדבקות אל האחרים לדוגמה, התערבות במשחקים של ילדים אחרים.
12. לעתים קרובות רושם כי אינו/ה מקשיב/ה לנאמר לו/לה בגן ילדים, בית ספר, ברחוב.
13. לעתים התנהגות חסרת זהירות ומבלי לחשוב על התוצאות, אך לא במטרה לחפש הרפתקאות (לדוגמה, קופץ/ת אל הכביש מבלי להסתכל מסביב)

לאחרונה, ADHD מופיעה לעתים יותר תכופות. היא מהווה אחד הביטויים להפרעה מוחית מינימאלית שמתבטאת בחוסר של מבני מוח מסוימים והפרעה בהיווצרות של שלבים גבוהים יותר של פעילות מוחית. הפרעה מוחית מינימאלית שייכת לסדרה של הפרעות תפקודיות הפיכות שניתן לאזנם.

קיימות תיאוריות רבות לגבי הגורם להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות, אך אף אחת מהן לא שלמה. אציין רק כמה מהן: תורשה, פתולוגיה של נשים בהיריון ולידה, חוסר של מרכיבים תזונתיים מסוימים (ויטמינים, מינרלים, חומצות שומניות בסיסיות). קרוב לודאי, הגורם להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות הוא גורם משולב. מחקרים של נ. זאבדנקו הראו כי ב-84% של המקרים פגיעה במערכת עצבים המרכזית בשלבים מוקדמים של תקופת ההיריון ובלידה, ב-57% של המקרים מנגנונים תורשתיים היו הגורם להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. יחד עם זאת ב-41% של המקרים הגורם להפרעה היה שילוב של שני הגורמים הנ"ל.

הנתונים הסטטיסטיים מראים כי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות הובחנה ברוסיה ב- 4-18%, בארה"ב – 4-20%, באנגליה – 1-3%, בסין – 1-13%, באיטליה – 3-10%, ובאוסטרליה – 7-10% של הילדים. בינם זכרים היו פי 5 יותר מנקבות.

מהי אוסטיאופתיה?
לפי הנתונים של הד"ר לאוסטיאופתיה, פרופ' וויולה פריימן (ארה"ב), מתח שרירי-שלדי של תינוקות בזמן לידה יכול לגרום לבעיות לאורך כל חייהם. אבחון וטיפול בהפרעות אלה בתקופה לאחר לידה מהווים אחד האתגרים החשובים של רפואה מונעת.

ייחודיות של מבנה הגולגולת של ילוד מאפשרת יכולת מרבית להעברתו בדרכי לידה ומפחיתה עד למינימום את סיכון הפגיעה במוח המתפתח. עדין, הסיכון לפגיעת ראש ילוד בתהליך הלידה הינו גבוהה ממה שחושבים רבים.

עבודות שונות מדגימות כי הפרעות תינוקות כמו הפרעות ביניקה, הקאות, עצבנות יתר, הפרעות נשימה, נעלמות מייד לאחר הורדת המתח השרירי-שילדי. רופאים נתקלים במתח מסוג זה בתלמידים עם בעיות למידה והתנהגות. במחקר השתתפו 100 ילדים בגיל מ-5 עד 14 עם ההפרעות המצוינות לעיל. הסבר כי 79 מתוכם נולדו בלידה עם סיבוכים. בהם נצפה גם אחד או יותר מההפרעות שצוינו לעיל. נהוג לחשוב כי מקרים רבים של אלרגיה שמתפתחת בילדות מהווים תוצאה של מתח שרירי-שלדי שנוצר בתהליך לידה. עקמת של עמוד שידרה בגיל התבגרות לעתים רבות מתפתחת כתוצאה מעקמת גולגולתית שנוצרה בתהליך לידה. אבחון וטיפול בהפרעות במנגנון קרניו-סקראלי בשלב מוקדם לאחר לידה מאפשר למטופלים להיפטר מבעיות בריאותיות רבות. כפי נראה מכל הנאמר לעיל, הפרעות במנגנון קרניו-סקראלי בזמן של סיבוכי היריון ולידה יכולות להוות גורם עיקרי להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות.

בהקשר לכך, ברצוני להתמקד בקצרה בפיזיולוגיה וביומכניקה של המנגנון הראשוני הקרניו-סקראלי. זהו קצב האופייני למוח ולכל מערכת העצבים המרכזית. המנגנון הנ"ל מיוצג בכל הגוף וצריך להיתפס כמרכיב עקרוני של פיזיולוגית הגוף. הוא אינו משתנה. מאחר והוא קשור בחילוף הגזים ואלקטרוליטים ברמת התא הידועה בתור נשימת התא, תפקוד פיזיולוגי זה נקרה נשימה. לפי William Yarner Sutherland. המנגנון הינו ראשוני כי הינו מבסס ומפקח על כל התפקודים הפיזיולוגיים של הגוף. הוא מהווה מנגנון ראשוני מאחר שהוא בא לידי ביטוי דרך המפרקים מורכבים של עצמות הגולגולת, זאת אומרת דרך המכאניקה שלהם.

למנגנון הקרניו-סקראלי ישנם 5 מרכיבים: מוח וחוט השדרה, נוזל עמוד השדרה, ממברנות מתח הפכי, מנגנון עצמות-מפרקים, יחסי גומלין קרניו-סקראליים. מנגנון קרניו-סקראלי הינו תוצאה של 5 עקרונות עיקריים:
1. תנועתיות כתכונה הכרחית של רקמות של מוח וחוט השדרה,
2. תנודתיות של נוזל עמוד השדרה
3. תנועתיות של ממברנות מתח הפכי.
4. תנועתיות של עצמות הגולגולת.
5. תנועתיות של עצם הזנב בין עצמות הכסל;

מנסיון בן 12 שנים של שימוש בתרפיה קרניו-סקראלית לצורך טיפול בהפרעות המוזכרות קודם לכן הניב תוצאות חיוביות.

להורדת מצגת על אוסטיאופתיה והפרעת קשב וריכוז לחצו כאן

נושאים קשורים:  היפראקטיביות,  ADHD,  פרסומים מדעיים,  אוסטיאופתיה,  הפרעות קשב וריכוז,  מחקרים
תגובות