טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא התערבות יעילה יותר מאחרות בטיפול בפסיכוזה

מטה אנליזה שבדקה את ההתערבות הפסיכולוגית היעילה ביותר לפסיכוזה מצאה, כי CBT הפגין עליונות ביחס לתסמינים החיוביים

15.05.2014, 10:41

אף כי בוצעו בעבר מחקרי מטה-אנליזה בתחום ההתערבות הפסיכולוגית היעילה ביותר לפסיכוזה, חלקם לא היו חד משמעיים, או שהיה חשד להטיות במחקר, וישנה עדין מחלוקת בין אנשי המקצוע בתחום לגבי עדיפות של טיפול פסיכולוגי זה או אחר לפסיכוזה. מטרתו של מחקר מטה-אנליזה זה היתה לבחון מה היא ההתערבות הפסיכולוגית היעילה ביותר לפסיכוזה, תוך התייחסות לתסמינים חיוביים ושליליים, וכן תוך הערכת הסיכון להטיה.

לאחר תהליך של חיפוש וסינון, נכללו במטה-אנליזה 48 מחקרים רנדומליים שהשוו בין שתי התערבויות פסיכולוגיות לטיפול בפסיכוזה. יחד כללו המחקרים 3,295 משתתפים. זוהו 6 התערבויות פסיכולוגיות נפוצות: התיידדות (Befriending), טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), ריפוי קוגניטיבי (Cognitive remediation), חינוך פסיכולוגי, תרגול מיומנויות חברתיות וייעוץ תמיכתי. משך הזמן מראשית ההתערבות ועד להערכת התוצאות נע בין 3-104 שבועות. הסיכון להטיה היה שונה בין מחקרים שונים. מחקרים שבדקו CBT היו בעלי השיעור הגבוה ביותר להיות ללא סיכון להטיה (59%).

התיידדות היתה הכי פחות יעילה לגבי כל התסמינים בהשוואה להתערבויות אחרות. CBT היה יעיל יותר מאחרים לגבי כל התסמינים (g=0.16; p<0.05) ובאופן ספציפי לגבי תסמינים חיוביים. תרגול מיומנויות חברתיות היתה ההתערבות היעילה ביותר לגבי תסמינים שליליים (g=0.26; p<0.05), אולם מחקרים שכללו תרגול מיומנויות חברתיות היו בעלי הטרוגניות גדולה וסיכון להטיה.

בסיכומו של דבר, החוקרים מצאו הבדל קטן, אך משמעותי ומוצק, לעליונות של CBT בהפחתת התסמינים החיוביים ביחס להתערבויות פסיכולוגיות אחרות לפסיכוזה. תרגול מיומנויות חברתיות הראה יעילות קטנה ויחסית מוצקה בהפחתת תסמינים שליליים. התיידדות היתה ההתערבות הפחות יעילה, יחסית לאחרות, לגבי כל התסמינים. יחד עם זאת, מציינים החוקרים, כי ההבדלים בין ההתערבויות השונות משמעותיים אך קטנים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Turner DT, Van der Gaas M, Karyotaki E, Cuijpers P. Psychological Interventions for Psychosis: A Meta-Analysis of Comparative Outcome Studies. Am J Psychiatry. 2014; AiA:1–16

נושאים קשורים:  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,  פסיכוזה,  התיידדות,  ריפוי קוגניטיבי,  חינוך פסיכולוגי,  תרגול מיומנויות,  ייעוץ תמיכתי,  מחקרים
תגובות
דוקטור דורון עדיאל
02.05.2014, 16:25

המאמר של דיויד טרנר וקבוצתו בודק נושא משמעותי ביותר בתחום שיטות הטיפול במצבים פסיכוטים. המאמר סוקר 48 מחקרים שכוללים 3295 נבדקים ומשווה בין שש שיטות טיפול שונות.
מסקנת המחקר היא שהשוני בין שיטות הטיפול הוא קטן במושגים של משמעות קלינית רחבה. עם זאת, כאשר בודקים יעילות לפי מטרות מוגדרות יותר, מוצאים שCBT יעיל יותר בהפחתת סימפטומים חיוביים ואילו אימון במיומנויות חברתיות יעיל להפחתת סימפטומים שליליים.
מסקנות אלו מתישבות עם המגמה של טיפול מותאם ותפור באופו ספציפי לכל מטופל, כמו שהקידמה מביאה אותנו להתאמה ספציפית יותר של הטיפול התרופתי למטופל המסוים, כל צריך גם הטיפול הפסיכותרפויתי להיות תפור למטופל הספציפי במצב המיוחד שבו הוא נמצא ברגע נתון.
עם זאת, לא ברור כיצד בסקירה מקיפה שכזו, אין תזכורת לגישה הפסיכואנליטית. האם מכיון שהכותבים לא מצאו מחקרים כמותיים בנושא זה הם החליטו להתעלם מהגישה הפסיכואנליטית? האם אין מקום לכל הפחות להתיחס לויכוח ארוך השנים שקים לגבי יעילות הגישה הדינאמית בטיפול בפסיכוטים?
נראה לי שגם במאמר שבנוי על השוואות סטטיסטיות חייב להיות מקום בדיון, לכל הפחות , להתיחסות כוללת לנושא.
קריאה של המאמר הזה משאירה את הקורא ההדיוט בהרגשה שקיימות רק שש שיטות טיפול במצבים פסיכוטים. מיגוון השיטות שבנויות על הטיפול הדינאמי לסוגיו החל מתיאורית הדחף דרך תיאורית יחסי האוביקט, תיאורית העצמי והגישה האינטרסוביקטיבית, כלל אינן קיימות ועל כך אני מיצר.
חשוב לציין שבמרפאת בי"ח אברנאל פועלת עמותת "לכל נפש" שמטפלת בחולים קשים שחלקם פסיכוטים בכלים פסיכודינאמיים. תוצאות ראשוניות של עבודה זו הוצגו בכנס שאירגן ה ISPS והממצאים הראו שיפור מרשים במספר קריטריונים בקרב המטופלים הללו.

פרופ' צבי זמישלני
07.06.2014, 19:16

הכותרת של המאמר אמנם מבטיחה, אך המסר הנלמד איננו דרמטי או חדשני.
המסר העיקרי הוא שטיפול ב-CBT יעיל יותר מטיפולים פסיכולוגיים אחרים בעיקר ל"סימנים חיוביים". היעילות אינה משמעותית מאוד, ובמסגרת המגבלות המחברים מציינים כי קשה להפריד את המרכיבים הספציפיים של הטיפול מהמרכיבים הלא ספציפיים (קרי, יחס, קשר טיפולי, מצוקת המטופל וכיו"ב).
המאמר מחזק את הידוע מהפרקטיקה הקלינית היומיומית : התערבות פסיכולוגית בנוסף לטיפול התרופתי מוסיפה ליעילות הטיפול, ובעיקר אם ההתערבות הפסיכולוגית היא מסוג CBT, קרי ממוקדת סימפטומים והתנהגות.

פרופ' צבי זמישלני
מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה