מחקרים קודמים הראו, שילדים שנולדו בין השבועות ה-34 ל-36 להריון סובלים יותר מבעיות חברתיות, התנהגותיות ולימודיות, בהשוואה לאלו שנולדו במועד מלא (שבועות 37-41 להריון).
עוד בעניין דומה
כעת, חוקרים מאוניברסיטת אייווה פירסמו מחקר, במסגרתו ביצעו בדיקות MRI ב-32 ילדים בגילאים 7-13, אשר נולדו בין השבועות 34 ל-36 להריון. בנוסף, הם ביצעו בנבדקים מספר בדיקות קוגניטיביות, שהתווספו לשאלוני הערכת-התנהגות שמילאו הורי-הנבדקים. קבוצת הביקורת כללה 64 ילדים אשר נולדו במועד מלא.
לדברי החוקרים, אנליזות ראשוניות הדגימו הבדלים הן בתפקוד הקוגניטיבי והן במבנה המוח, בין שתי הקבוצות. מבחינה תפקודית, ילדים שנולדו פגים-מאוחרים לקו בקשיים מוגברים בתפישה מרחבית ובזיכרון חזותי, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, הם הפגינו זמני עיבוד אטיים יותר (היכולת לבצע משימה פשוטה באופן אוטומטי). ילדים בעלי זמן עיבוד אטי עלולים להזדקק לזמן ארוך יותר לביצוע משימות בכיתותיהם.
מבחינה מבנית, מוחם של ילדים שנולדו פגים-מאוחרים הכיל פחות חומר לבן בצרבלום, דבר שמשפיע באופן אקוטי על התקשורת בין תאי עצב במוח, ונצפה אצלם תלמוס קטן יותר, האזור במוח שאחראי על אותות מוטוריים ותחושתיים.
על פי שאלוני ההתנהגות שמילאו הורי הילדים משתי הקבוצות, נמצא שילדים שנולדו פגים-מאוחרים לקו יותר בהיפראקטיביות, חוסר תשומת-לב, התנגדות ואגרסיביות, בהשוואה לילדים מקבוצת הביקורת.
ד"ר ג'יין ברומבאו, אשר הציגה את תוצאות המחקר ב-5.5.14, בכינוס השנתי של איגודי הילדים (PAS) בואנקובר, ציינה שעד לתוצאות מחקר זה, לא היו ברורות או מאופיינות ההשפעות של פגות מאוחרת, והסברה היתה שמידת ההשפעה על המוח הינה שולית. אולם לדבריה, תוצאות המחקר מראות שההשפעה הינה מתמשכת.
ערכה: ד"ר שירי אלפרט
מקור:
AAP. Being Born 4-6 weeks Premature Can Affect Rain Structure, Function. 2014, May 5th.