חדשות

ארה"ב: נמשכת העלייה במקרי מוות כתוצאה מהרואין ונטילת אופיואידים

המרכז לבקרת מחלות מסר, כי בתוך כעשור חלה עלייה של למעלה מפי 4 במספר מקרי המוות עקב נטילת מינוני יתר של הרואין ואופיואידים

בשנים האחרונות מסתמנת בארה"ב עלייה עקבית במספר מקרי המוות של מכורים להרואין. הקפיצה הדרמטית ביותר נרשמה בתקופה האחרונה לגביה יש נתונים: מ-3,036 מקרים בשנת 2010 ל-4,397 מקרים ב-2011. על הנתונים דיווח אתמול (יום ד') המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, ה-CDC.

מקרי המוות אירעו עקב מינון יתר של הסם הקשה. במקביל נרשמה עלייה עקבית במספר מקרי המוות כתוצאה ממינון יתר של משככי הכאב הנרקוטיים (Opioids), שרכישתם נעשית באמצעות מרשמי רופאים וניתנת לרוב בעת טיפולי גמילה מסמים קשים.

המעקב אחר מקרי המוות כתוצאה מנטילת מינוני יתר של אופיואידים במרשם החל בארה"ב ב-1999. בשנה זו אירעו 4,030 מקרי מוות. כעשור לאחר מכן, ב-2010, כבר נרשמו 16,651 מקרים, מסר ה-CDC.

המרכז האמריקאי מעריך כי העלייה במקרי המוות משימוש בהרואין נובעת באופן חלקי ממכורים שלא היתה להם גישה נוחה לקבלת מרשמים חוקיים לחומרים הנרקוטיים כתחליפי סם – והם פנו להשתמש בסם הלא חוקי. הדו"ח גם ציין כי מקרי המוות שבהם מעורב שימוש בחומרים הפסיכו-אקטיביים Benzodiazepines, שנטילתם הנפוצה היא לרוב בליווי אופיואידים, נמצאת גם היא במגמת עלייה עקבית.

ד"ר לאונרד פאולוצי (Paulozzi) רופא וחוקר של ה-CDC, מסר ש-75% ממשתמשי ההרואין מספרים כי החלו להשתמש בחומרים הנרקוטיים שבמרשם, אבל אחר כך חזרו לסם. ה-CDC קרא לרופאים לבצע סקירות טובות יותר, במטרה לאתר אנשים המנצלים לרעה את השימוש באופיואידים שבמרשם. הרשויות במדינות השונות ברחבי ארה"ב נקראו להפעיל תוכניות ניטור לפיקוח על המרשמים והמשתמשים - ובמיוחד לגבי מטופלים שנוהגים לנדוד מרופא לרופא ו"לבדוק" מי יהיה מוכן למלא אחר דרישותיהם השונות. המרכז המליץ על בדיקות סקר באמצעות דגימות שתן כדי לאתר משתמשי סמים לא חוקיים.

ד"ר לואיס נלסון, טוקסיקולוג ומומחה לרפואה דחופה במרכז הרפואי-אוניברסיטאי לנגון בניו-יורק אמר ל-MedPage, כי העובדה שאין ירידה בשיעור מקרי המוות השנתיים עקב נטילת אופיואידים מדאיגה במיוחד. "קיימת בעיה של פערים בדיווח לגבי נתונים שנתיים ואנחנו הרופאים מדברים על כך כבר למעלה מעשור", אמר. הוא ציין כי בין השנים 2011 ל-2012 בוצעה הפעולות האגרסיביות ביותר עד כה כדי לטפל בבעיה, ועדיין לא נראות תוצאות.

רופא נוסף, ד"ר אנדריו קולודני, הרופא הראשי ב"פניקס האוז" שהוא ארגון ארצי לטיפול במכורי סמים, המוכר בארה"ב כמי שמוביל מאבק רופאים עקבי להנהגת פיקוח הדוק יותר על אופיואידים, אמר כי העלייה במספר מקרי המוות "נחזתה כבר לפני עשור. הטיפול הנאות במכורים לסמים צריך להיות הרבה יותר נגיש עבורם, מאשר קלות הגישה להרואין ולמשככי כאב נרקוטיים".

נושאים קשורים:  חדשות,  CDC,  הרואין,  אופיואידים,  משככי כאבים,  ארה"ב,  מכורים לסמים,  התמכרות
תגובות