חדשות

דיווח: חברות תרופות בארה"ב משלמות למדענים המתנגדים למריחואנה

כתבה ב-VICE טוענת כי 3 רופאים הנחשבים למתנגדים בולטים של מריחואנה קיבלו או מקבלים שכר ייעוץ ומענקי מחקר מחברות תרופות

כתבת תחקיר שפורסמה באתר Vice טוענת כי כמה מהרופאים הבולטים בארה"ב המתנגדים לשימוש במריחואנה לטיפול בכאבים ובבעיות רפואיות אחרות קיבלו או מקבלים שכר ייעוץ או מענקי מחקר מחברות תרופות גדולות במדינה.

בכתבה צוטטו למשל מחקריו והתבטאויותיו הפומביות של ד"ר הרברט קלבר מאוניברסיטת "קולומביה", שמזהיר כי מריחואנה ממכרת ועלולה לפגוע בחברה כולה. לפי הכתבה, ד"ר קלבר מועסק כיועץ לכמה חברות תרופות גדולות המייצרות משככי כאבים, ביניהן Purdue Pharma המייצרת לשוק האמריקני את ה-Oxycozhin , חברת Reckitt Benckiser המייצרת נורופון ו-Alkerms המייצרת לשוק האמריקאי אופיאד רב עוצמה חדש בשם Zohydro.

במקרה אחר, פרופסור עדן אוינס (Eden Evins), פסיכיאטרית מבית הספר לרפואה של "הארווארד", שגם היא נחשבת למתנגדת תקיפה ללגליזציה של מריחואנה, פירסמה ב-2012 בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry מאמר דעה נגד המריחואנה, כאשר שימשה באותה התקופה יועצת ל"פייזר" ול-DLA Piper וקיבלה מענקי מחקר גם מ-Envivo ו-GSK. לפייזר נוכחות בולטת בשוק משככי הכאבים, שהיקפו מוערך ב-7.3 מיליארד דולר בשנה רק בארה"ב.

מקרה נוסף המתואר בכתבת התחקיר הוא של ד"ר מרק קראוס, המנהל מרפאה פרטית ומשמש חבר במועצת המנהלים של החברה האמריקאית לרפואת התמכרות. ד"ר קראוס פירסם ב-2012 מאמר נגד שימוש במריחואנה בקונטיקט, כאשר שימש יועץ מדעי לשתי חברות תרופות, ביניהן "פייזר". איש מהרופאים ששמותיהם הופיעו בתחקיר לא הגיב עד כה.

מחבר הכתבה טוען, כי חברות התרופות האמריקאיות חוששות מפני ירידה צפויה במכירות ובפופולאריות של תרופות משככות כאב אם צרכנים רבים יעברו להשתמש במריחואנה, ולכן מממנות את הקמפיין נגד הסם. אמצעי התקשורת בארה"ב מקדישים באחרונה מקום נרחב לדיון ציבורי בסוגיית הלגליזציה של המריחואנה. שתי מדינות בארה"ב כבר הודיעו כי אישרו את מכירת הסם לשימוש פרטי, ולא רק רפואי.

נושאים קשורים:  חדשות,  מריחואנה,  קנאביס,  משככי כאבים,  ארה"ב,  לגליזציה,  מגזין VICE
תגובות
שי
21.10.2014, 12:54

נראה שחברות התרופות מפחדות מהפסדים. מעניין למה?!