חדשות

ה-WHO: טביעה היא אחד מ-10 גורמי המוות המובילים ברחבי העולם

לראשונה הוכן דו"ח על היקף טביעות בים ובאגמים; מדי שנה מתים 372 אלף בני אדם בטביעה, ורוב הקורבנות הם ילדים מתחת לגיל 5

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הגדיר את הטביעה כאחד מעשרת גורמי המוות המובילים בעולם, במיוחד בקרב ילדים וצעירים. סקר שערך הארגון ופורסם השבוע מעלה, כי מדי שנה מתים בטביעה מעל 372 אלף בני אדם, כאשר ילדים מתחת לגיל חמש מהווים את רוב הטובעים. עד היום לא נכללה טביעה ברשימת עשרת סיבות המוות הראשונות בעולם.

על-פי ה-WHO, יותר ילדים מתחת לגיל 15 מצאו מותם בטביעה בהשוואה למתים משחפת או מחצבת. מספר הצעירים בני 15 ומטה בקרב אלו שטבעו למוות הגיע ב-2012 לכדי 140,219 מקרים, יותר מפי שניים לעומת אלו שמתו משחפת (69,648).

זו הפעם הראשונה שה-WHO מבצע סקר גלובלי על ממדי תופעת הטביעה. הרוב הגדול של הקורבנות הם במדינות העניות. השיעור הגבוה ביותר נרשם בגאיינה (Guyana) שבצפון-מזרח דרום-אמריקה: 11.8 לכל 100 אלף נפש. אחריה בדירוג: בליז (10 לכל 100 אלף) ותאילנד (7.3 לכל 100 אלף נפש). בארה"ב מדובר ב-1.5 מקרים לכל 100 אלף ובבריטניה - 0.6 לכל 100 אלף. רוב המקרים מתרחשים באזורים לא עירוניים.

מנהל המחלקה נגד מחלות לא-מדבקות, גורמי נכות, מניעת אלימות ופציעה ב-WHO , ד"ר אטיין קרוג, מסר כי מדי שעה 40 בני אדם בעולם מתים מטביעה. רוב הטובעים היו במדינות אפריקה, דרום מזרח אסיה ומערב הפסיפיק. חלק מההרוגים הם מהגרים שטובעים למוות במהלך ניסיונות הגירה וחלקם דייגים.

מומחי ה-WHO טוענים, כי גם במדינות היותר מפותחות יש שיעור ניכר של טובעים, אבל כלפיהן קיימת כנראה "הערכת חסר", מאחר שלא הושגו מספיק נתונים. עם זאת, במדינות העשירות נרשמה מגמת ירידה דרמטית ב-80-70 השנים האחרונות. בחלק מאותן מדינות לא כוללת הסטטיסטיקה קורבנות של שיטפונות או התאבדויות בים, או בטביעה באגמים ובנהרות עם זרמים חזקים במיוחד.

מנכ"לית ה-WHO, ד"ר מרגרט צ'אן, אמרה בהציגה את הדו"ח במטה הארגון בז'נבה כי בעשורים האחרונים הושקעו מאמצים רבים לצמצום תמותת ילדים מסיבות רבות אבל הנתונים בנושא הזה הראו כי מדובר ב"גורם מוות שלא זכה לתשומת לב מתאימה". "אין כל סיבה לאבד את החיים בטביעה", הדגישה וקראה לכל גורמי הבריאות הציבוריים בעולם ברמה המדינתית והאזורית להנהיג אמצעי בטיחות פשוטים כדי לצמצם את היקף התופעה.

האמצעים כוללים לימוד ילדים בגיל בית הספר שחייה ברמה בסיסית, כללי התנהגות בטיחותית במים ומיומנות הצלה. כן יש לאמן אנשים שמגיעים לנפוש ולרחוץ בחופי הימים או האגמים החייאה ושיטות של הצלת טובעים.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  ד"ר מרגרט צ'אן,  השוואה בינ"ל,  טביעה
תגובות