חדשות

חולה אהבה? מחלתו המסתורית של אנטיוכוס הראשון - מאמר מיוחד ליום האהבה

וולנטיינ'ס דיי זוכה לעדנה גואה בשנים האחרונות ורציתי לספק מבט מעניין על מקרה של "מחלת אהבה" (Lovesickness) מההיסטוריה, עם זווית פסיכיאטרית קלילה

Erasistratus Discovering the Cause of Antiochus' Disease 1774 oil painting by French artist Jacques-Louis David בתמונה הרופא לבוש בגלימה אדומה בודק את דופק ידו של הנסיך ומצביע על מושא האהבה האמיתי של הנסיך, אימו החורגת.

בתרבות הישראלית ניתן מקום חשוב לאהבה ובקולנוע הישראלי ניתן להזכיר את הסרטים "אלכס חולה אהבה" ו-"חולה אהבה משיכון ג". וולנטיינ'ס דיי זוכה לעדנה גואה בשנים האחרונות ורציתי לספק מבט מעניין על מקרה של "מחלת אהבה" Lovesickness מההיסטוריה, עם זווית פסיכיאטרית קלילה.

רבות דובר על האהבה, על הסוגים השונים שלה, על אהבה טוטאלית מהסרטים שכרוכה בויתורים רבים בשביל מושא האהבה כדי לשמר "זוגיות מדהימה", על אהבה תלותית בה תלויים לחלוטין במושא האהבה, על אהבה נרקיסיסטית בה משרתים את מושא האהבה הנעלה, על אהבה דרמטית ועל אהבה אפלטונית חסרת ניצוץ.

תוכלו לקרוא יותר כאן:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4275985,00.html

על פי בטיסטה פרגוזו, דוכס מהמאה ה-15, כשהתיאבון הארוטי גורם למלנכוליה, לשריפה של נוזלי הגוף ולאבדן כוחות הגוף, האהבה אז היא לא רק התנהגות שדומה לחולי, אלא היא מחלה אמיתית, רעילה ומסוכנת מאוד.

מיואש מהמחלה הקשה של בנו הנסיך אנטיוכוס הראשון ששכב במיטה ורזה מאוד, המלך Seleucus שליט סוריה, קורא לרופא היווני Erasistratus כדי לאבחן את המחלה של הנסיך. רופא זה היה ידוע בטיפולים הרפואיים שלו שהיו מבוססים על ההבנה שלו ב...אנטומיה ונירו-אנטומיה וזאת על פי ניתוחי גוויות של.... פושעים.

מיואש מהמחלה הקשה של בנו הנסיך אנטיוכוס הראשון ששכב במיטה ורזה מאוד

הרופא התבסס על ההבנה שלו בפיזיולוגיה ובקצב הלב באבחון של המחלה של הנסיך, שהיה רזה, חלש וכמעט על סף מוות. הוא לא מצא סיבה גופנית למצב ולכן חשד בסיבה נפשית כבסיס למצב.

הרופא הבין שהנסיך מאוהב. על פי האנליזה שהוא ערך, כשאנשי חצר יפים או יפות נכנסו לחדר, הוא בדק את פניו וגופו של הנסיך. כשרוב האנשים נכנסו, הוא לא ראה שום שינוי אצל הנסיך. אולם כשאימו החורגת Stratonice, אשתו החדשה של המלך שהתחתנה ככל הנראה בהיותה בת 17, באה לראות אותו, או לבדה או עם בעלה המלך Seleucus, הרופא התרשם שלנסיך יש לפתע גמגום, גלי חום ודפיקות לב מואצות. הרופא החל לקרוא לה ולפמלייתה להיכנס מספר פעמים לחדר ובכל פעם נצפה אותו שינוי.

Erasistratus Discovering the Cause of Antiochus' Disease  1774 oil painting by French artist Jacques-Louis David בתמונה הרופא לבוש בגלימה אדומה בודק את דופק ידו של הנסיך ומצביע על מושא האהבה האמיתי של הנסיך, אימו החורגת.

Erasistratus Discovering the Cause of Antiochus' Disease
1774 oil painting by French artist Jacques-Louis David
בתמונה הרופא לבוש בגלימה אדומה בודק את דופק ידו של הנסיך ומצביע על מושא האהבה האמיתי של הנסיך, אימו החורגת.

מה יכול היה הרופא לעשות?!

הרופא הסביר למלך שהמחלה של הבן היא מחלת אהבה, אבל שאובייקט האהבה של הנסיך הינו בלתי אפשרי ושהאהבה שלו לא יכולה להתממש בגלל שהוא אוהב את אשתו של הרופא!!!

בתגובה, המלך ניסה לשכנע את הרופא שיוותר על אשתו כדי שהנסיך יתרפא.

הרופא הערמומי ענה שהמלך לא היה עושה דבר שכזה אם בנו היה מאוהב באשתו של המלך. אבל, המלך אמר שאם האל יכוון את האהבה של הנסיך בצורה שכזו, הוא יוותר על אשתו (וכך ימנע את המוות של בנו).

בתגובה, הרופא מחא כף והודיע שהנסיך מאוהב באימו החורגת, סטרטוניצה.

המלך הסכים לבסוף לוותר על אשתו וחילק את הממלכה לשניים כשהוא ממנה את הנסיך כשליט על חלק מאסיה. אנטיוכוס וסטרטוניצה התחתנו בשנת 294 לפני הספירה והולידו חמישה ילדים.

תמונה: אנטיוכוס הראשון- בתמונה מימין (לא מדובר באנטיוכוס הידוע לשמצה, שעשה צרות ליהודים, אלא בשליט שחי שנים רבות לפניו).

תמונה: אנטיוכוס הראשון- בתמונה מימין (לא מדובר באנטיוכוס הידוע לשמצה, שעשה צרות ליהודים, אלא בשליט שחי שנים רבות לפניו).

סיכום: הבדיקות המקיפות והמוקדמות ביותר בנושא מחלת האהבה מופיעות בספר של Ferrand ב-1645 "ארוטומניה, או דיון במאפיינים, סיבות, פרוגנוסטיקה וריפוי של האהבה, או מלנכוליה ארוטית". בין הטיפולים שהומלצו היו יחסי מין, הסחת הדעת, פגיעה בשם הטוב של מושא האהבה ותרופות.

אהבה חולנית בימינו בעלת השלכות קשות גם כן, למשל כשג'והן הינקלי ירה בנשיא רונלד רייגן כדי להרשים את השחקנית ג'ודי פוסטר. בכך,הוא קיווה שהיא תכבד אותו ותאהב אותו.

הטרמינולוגיה של מחלת האהבה Lovesickness השתנתה עם השנים. ארוטומניה הינה סוג מודרני של הפרעה נפשית, בעוד מלנכוליה ארוטית אינה יותר מונח מקובל. ארוטומניה היא האמונה השגויה שאדם אחר, בדרך כל מסטאטוס גבוה יותר, מאוהב בחולה. כחלק ממצב מאני, הפרוגנוזה סבירה ולעתים הטיפול התרופתי עוזר בהקלה על התסמין. כשהמקרה הינו חלק מסכיזופרניה, הפרוגנוזה גרועה.

קורלטים של אהבה נחקרים בהדמיה מוחית. מחקרי הדמיה מציגים לנחקרים תמונות של פרטנרים רומנטיים או של ילדים כדי לברר השפעול של אזורי מוח שונים. תבניות שפעול של אהבה רומנטית שונים מאלו של אהבה אימהית. באהבה רומנטית, אזורי היפותלמוס שקשורים עם עוררות מינית משופעלים ואילו באהבה אימהית, אזורים פציאליים משופעלים. אזור הסטריאטום משופעל בשני סוגי האהבה, זהו אזור שקשור למערכת ה-Reward של המוח. בשני סוגי האהבה, על פי סוגי האזורים המשופעלים, נראה שהציפייה-חשש מנזק והשיפוט החברתי נפגמים.

האם הנסיך לקה בדיכאון פסיכוטי? או שמא רק בהפרעת הסתגלות? האם היה אדם צעיר עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית שגדל ללא גבולות ובמשפחה חסרת גבולות? אתם מוזמנים לפנטז ולעזור לי לאסוף עוד מידע על מקרה מעניין זה!

ד"ר יוליאן יאנקו

.Harris JC. Lovesickness: Erasistratus discovering the cause of Antiochus' disease. Arch Gen Psychiatry. 2012 Jun;69(6):549.

נושאים קשורים:  חדשות,  יום האהבה,  ולנטיינ'ס דיי,  Lovesickness,  מחלת אהבה,  אנטיוכוס
תגובות
אנונימי/ת
16.02.2015, 06:33

שלום ד"ר יאנקו,

תודה, מאוד מהנה ומשכיל. סיפור אהבתו של אנטיוכוס הראשון, המרגש כרבים מסיפורי האהבה, מעניין עבורנו במיוחד. למרבה שמחתנו מופיע בו הרופא כמאבחן מופלא ומדייק, סגולה העשויה להוביל לפתרון טיפולי ולהבראה. הטכניקה האבחונית שלו מתבססת על הסתכלות קלינית. היא מספקת לו נתונים שדיוקם מתחרה כמעט בזה של נתוני ההדמיה המוחית. ה"טקטיקה" הטיפולית שלו, די מקורית בעיני תקופתנו, הצליחה להוביל לפתרון אף הוא מקורי. והעיקר: סיפור אהבתו של אנטיוכוס הראשון מסתיים ב .happy end
עיתוי כתבתך, ד"ר ינקו, מתאים לי מאוד. בימים אלה אני מנסה לסיים כתבה העוסקת, מזווית קצת שונה, בנושא האהבה וביכולתנו, רופאי הנפש, לדייק באבחנתן של הפרעות נפשיות מסוימות.
האהבה והפוטנציאל שבה להוביל להפרעות נפשיות, כפי שגם "סגולות" הרופאים המתבקשים לטפל בנפגעי אהבה, מופיעים, כידוע, גם במחזהו של מולייר "L'mour Medicin" (הוצג לראשונה ב 1665). מובא בו סיפור אהבתה היוקדת והבלתי אפשרית של נערה. אביה, כמו במקרה של אנטיוכוס הראשון, מהווה מחסום בהגשמתה. בהיותו אדם אנוכי, הדואג לעצמו בלבד, הוא אינו מסוגל להבין את מצוקת בתו. כתוצאה מכך היא לוקה בדיכאון, יהיה הוא "תגובתי" כפי שכונה בעבר הלא רחוק, או "הפרעה הסתגלותית עם מצב רוח דיכאוני" כפי שמכונה לאחרונה. בנקודה זו מעלה מולייר אל הבמה מספר רופאים, שאינם פועלים במקצועיות. הם שרלטנים שעניינם בכסף מעל ומעבר לכל דבר אחר, מפטפטים ביניהם על נושאים זולים ויכולתם להועיל אפסית. הקזות הדם וגורמי ההקאות המומלצים על ידם, אינם מספקים את המבוקש. ואם זה לא מספיק הם גם מודדים את דופק הנערה בידה האחת בו בעת שבידה השנייה, אליה אינם נותנים את דעתם, היא אוחזת במכתב אהבה מאהובה. מצבה נואש. אומנת הבית, המוצגת במחזה כדמות מבריקה בהרבה משל אלו האמורים להגיע לידי אבחנה ופתרון, ממציאה תעלול אשר ירפה את הנערה ממחלתה: מאהב הנערה יתחפש לרופא שהוזמן לבדוק אותה. עקב הבדיקה, הוא מודיע לאביה על היותה חולה במחלה המסכנת את חייה. היא תוכל להינצל ממנה אך ורק אם ימהרו להעבירה טקס נישואים, שיהיה "כאילו". לשם זירוז ה"טיפול", ישחק הרופא החדש (המאהב למעשה) את תפקיד החתן.
עם סיומו של טקס הנישואין, חושפים המשתתפים בו את סודם בפני אבי הנערה. ייאושו אינו מכיר גבול אך הטקס, שבוצע כדין וכהלכה, לא ניתן לביטול. אהבתם של שני הצעירים מנצחת. והרופאים, לעומת רופאו הגאון של אנטיוכוס, יוצאים מן המחזה כפי שנכנסו, כקבוצה של בלתי מוצלחים בזויים, שכשלו במשימתם המקצועית.
עם כל הכבוד למולייר, אבל הקושי בקביעת האבחנה אינו בהכרח נחלתם של רופאים בלתי מוצלחים. על אף מאמציהם ארוכי השנים להגדרת ההפרעות הנפשיות, טרם הצליחו מחבריהם של ספרי הסיווג להעלים את אותם המקרים שאבחנתם המבדלת אינה פשוטה.
לגבי אבחנתו של אנטיוכוס: 1. "דיכאון פסיכוטי"? דיכאון, כן; "פסיכוטי", מדוע? החומר המובא בסיפור המקרה אינו מכיל מידע על תופעות פסיכוטיות. 2. "הפרעת הסתגלות עם מצב רוח דיכאוני" יכולה בהחלט להתאים. 3. "חוסר גבולות": הרעיון יכול להתאים לעובדה שאנטיוכוס הראשון מתאהב באשת אביו כאילו אינו יודע היכן הגבול בין מותר לאסור מבחינה זו. אולי. להבנתה היותר מעמיקה של אפשרות זו חסר לנו מידע. 4. בעיסוקי בנושא גיל המעבר של הגברים - אנדרופאוזה, נתקלתי במונח "הפרעה פיסיולוגית של גיל המעבר". בהשפעתו, אעיז להעלות את השאלה הבאה: האם ייתכן שהמצוקה והסטרס, הקשורים להתאהבותו של אנטיוכוס באשת אביו יכלו לגרום לשינוים "פיסיולוגיים" ברמתם של מוליכים עצביים, הידועים לנו כעומדים בבסיסו של דיכאון?
אני מודה שוב על הכתבה המעניינת,

ד"ר הלן שיינפלד