פגיעה מוחית טראומטית

ניבוי גיל המוח מצביע על אטרופיה מוגברת לאחר פגיעה מוחית טראומטית

מחקר מצא, כי מוחם של חולים שעברו פגיעה מוחית טראומטית היה "זקן יותר" מגילם הכרונולוגי וכי ההפרש גדל ככל שהזמן מהפגיעה התארך

03.05.2015, 16:05
הדמיה של המוח (צילום: אילוסטרציה)

ההשפעות ארוכות הטווח של פגיעה מוחית טראומטית יכולות להידמות להזדקנות נורמאלית של המוח. ממצא זה מצביע על כך שפגיעה מוחית טראומטית יכולה להגביר את תהליך ההזדקנות של המוח.

החוקרים בדקו את ההנחה הזו תוך שימוש במודל דימות המוח המנבא את גיל המוח באנשים בריאים, ויישמו בחולים שעברו פגיעה מוחית טראומטית. הם הגדירו את השוני בין הגיל הכרונולוגי ל"גיל המוח" המנובא על פי מבנה המוח, ובדקו האם הפגיעה המוחית הטראומטית מגבירה את האטרופיה ואת הקשר בינה לבין התפקוד הקוגניטיבי של החולים.

נבנה מודל לניבוי הזדקנות המוח הנורמאלית על ידי למידה ממוכנת של 1,537 אנשים בריאים, בהתבסס על הנחות של שינויים בחומר האפור (gray matter) ובחומר הלבן (white matter) כפי שהופיעו בדימות תהודה מגנטית של המוח (MRI). מודל ההזדקנות יושם ב-99 חולים שעברו פגיעה מוחית טראומטית ו-113 מטופלים בריאים כביקרות על מנת להעריך גיל המוח.
המודל הראשוני ניבא באופן מדויק את גילם של המטופלים הבריאים (r=0.92).

מוחם של המטופלים שעברו פגיעה מוחית טראומטית הוערך כ"זקן יותר", כאשר ההבדל בין הגיל הממוצע שנובא לבין הגיל בפועל על פי החומר האפור היה 4.66 שנים (10.8±), ועל פי החומר הלבן 5.97 שנים (11.22±). השוני בין הגילאים ניבא את המוגבלות הקוגניטיבית.

כמו כן נמצא קשר חזק בין הזמן שעבר מאז הפגיעה המוחית הטראומטית ובין השוני בין הגילאים, ממצא המצביע על כך שאובדן רקמת המוח מתגבר במהלך התקופה הכרונית שלאחר הפגיעה.

החוקרים מסכמים, כי גיל מוחם של חולים שעברו פגיעה מוחית טראומטית הוערך כזקן יותר מגילם הכרונולוגי. אי ההתאמה בין הגילאים התגברה ככל שהזמן מהפגיעה גדל, המצביע על כך שפגיעה מוחית טראומטית מגבירה את קצב האטרופיה במוח. ייתכן כי שי חשיבות לגורם בפגיעות מוחם של פגועי מוח טראומתיים לדמנציה ומצבים אחרים הקשורים בגיל.

יש צורך במחקרים נוספים שיבדקו את ההשפעות דמויות הגיל של פגיעה מוחית טראומטית ומחלות נוירולוגיות אחרות.

מקור:
Cole, J. H., Leech, R., Sharp, D. J., & for the Alzheimer's Disease Neuroimaging Initiative. (2015). Prediction of brain age suggests accelerated atrophy after traumatic brain injury. Annals of Neurology, 77(4), 571-581.

נושאים קשורים:  פגיעה מוחית טראומטית,  גיל המוח,  דימות תהודה מגנטית,  תפקוד קוגניטיבי,  מחקרים