חדשות

חוקרים איתרו חלבון המנבא הופעת ירידה קוגניטיבית בעתיד

מחקר מצא, כי רמת החלבון MAPKAPK5 נוטה לרדת אצל אנשים שמוחם מראה סימנים ראשוניים של ירידה קוגניטיבית; המחקר נעשה בתאומים, והחלבון מעורב בהעברת מסרים כימיים בגוף

קרן מחקר עבור חוקרים צעירים
קרן מחקר עבור חוקרים צעירים

צוות בינלאומי של רופאים וחוקרים אירופים (מאנגליה, שבדיה, פינלנד, פולין, איטליה, יוון וצרפת) דיווח בשבוע שעבר לכתב העת Translational Psychiatry על גילוי חלבון בפלסמת הדם היכול לנבא ירידה בתפקוד המוח לעבר דמנציה.

צוות החוקרים, אותו הוביל ד"ר סטיבן קידל מהמועצה למחקר רפואי בבריטניה וה"קינג'ס קולג'", מסר כי היעד היה לנסות ולגלות סימנים ראשוניים מוקדמים מאוד לאלצהיימר, ולשם כך בוצעה אנליזה של 1,129 חלבונים שונים בדם אצל יותר מ-200 אחים תאומים.

את הממצאים השוו החוקרים לתוצאות מבדקי תפקוד קוגניטיבי שנעשו לאותם תאומים לאורך עשור.

זיהוי החלבון כסמן ביולוגי לשם חיזוי אלצהיימר, זמן רב לפני שהמחלה מתחילה... יאפשר לרופאים להמליץ לחולים להשתתף בניסויים בתרופות למחלה

התברר, כי רמת החלבון MAPKAPK5 נוטה לרדת אצל אנשים שמוחם מראה סימנים - אפילו ראשוניים - של ירידה קוגניטיבית. חלבון זה מעורב בהעברת מסרים כימיים בתוך הגוף. בשלב זה עדיין לא ברור הקשר שלו לירידה הקוגניטיבית.

ד"ר קידל מסר, כי הקהילה הרפואית בכל העולם נערכת לכך שעד שנת 2050 מספר חולי דמנציה ואלצהיימר יעלה פי שלושה בעולם – מ-44 מיליון (על פי הערכה) כיום, ל-135 מיליון בתוך 35 השנים הבאות.

על-פי הערכות, ההוצאות הגלובליות על דמנציה יסתכמו ב-600 מיליארד דולר בשנה. אחת הבעיות העכשוויות המטרידה את הרופאים העוסקים במחקר היא שמעט כסף יחסית מושקע במחלה. בבריטניה, למשל, למחקר הסרטן מוקדש פי 8 יותר כסף לעומת למחקר העוסק בדמנציה ובאלצהיימר.

עוד נמסר, כי לרוב עובר יותר מעשור מאז שחלים שינויים ראשונים במוח, ועד שמופיעים התסמינים שמעידים על המחלה: ירידה ואובדן בזיכרון, בלבול ושינויים באישיות. זיהוי החלבון כסמן ביולוגי לשם חיזוי אלצהיימר, זמן רב לפני שהמחלה מתחילה להיראות ובאמצעות בדיקת דם פשוטה - יאפשר לרופאים המטפלים להמליץ לחולים פוטנציאליים להשתתף בניסויים קליניים שונים בתרופות למחלה.

לדבריו החוקרים, "ככל שהתהליך לאיתור החלבון והטיפול יחלו מוקדם יותר -  יש סיכוי שתימצא התרופה שתעבוד היטב על החולה". התאומים משתתפי המחקר אמורים להימצא במעקב במשך שנים רבות נוספות, על מנת לקבל תמונה ברורה יותר בנוגע לירידה ברמת החלבון הנ"ל ולמנגנון המקשר בין ה-MAPKAPK5 לשינויים בזיכרון ובחשיבה.

"כיום", הוסיף ד"ר אריק קארן, מהקרן למחקר אלצהיימר בבריטניה, "אבחון מחלת אלצהיימר איננו בגדר 'מדע מדויק' ולכן יש צורך דחוף בשיפור הגישות שיאפשרו אבחון מדויק ומהיר"

לתמצית המאמר המדעי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ירידה קוגניטיבית,  אלצהיימר,  דמנציה,  מחקר,  אבחון
תגובות