חדשות

סיכון מוגבר לשימוש מוגזם באופיואידים בסובלים מכאבי גב ומדיכאון וחרדה

מחקר מצא, כי מטופלים בעלי אירועים קודמים של חרדה ודיכאון היו בעלי סיכון מוגבר לנטילה מוגזמת של משככי כאבים אופיואידיים

אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)
אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שפורסם באחרונה במהדורה המקוונת של Anesthesiology – כתב העת הרשמי של החברה האמריקאית להרדמה – בדק עשרות חולים הסובלים מכאבי גב תחתון, שטופלו במשככי-כאב מקבוצת האופיואידים.

התברר, כי אלו מביניהם שגם סבלו מהפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון וחרדה נטו באופן משמעותי לנטילה מוגזמת של התרופות, עד כדי התמכרות עם תופעות לוואי חמורות.

את המחקר הוביל צוות בראשותו של ד"ר אג'אי וואסן (Ajay Wasan) מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג בפנסילבניה.

מטופלים שסבלו מסתמיני דיכאון וחרדות הציגו פחות מ-50% שיפור במצב הכאב וצרכו 75% יותר מהתרופות

המחקר בחן את הסוגיה על 55 מטופלים עם כאבי גב ורמות נמוכות עד גבוהות של תסמיני דיכאון וחרדות, שקיבלו מורפין ואוקסיקודון או תרופות דמה (פלצבו). נטילת התרופות נעשתה דרך הפה על בסיס יומי לאורך תקופה של שישה חודשים, במטרה לשכך כאבי גב תחתון שמהם סבלו המטופלים. הם התבקשו לבצע רישום על רמות הכאב שחוו ולדווח על הכמות ומינון התרופות שנטלו.

התברר, כי אצל מי שגם סבל מדיכאון וחרדה שהוגדרו כברמה בינונית עד גבוהה, הופיעו תופעות לוואי מוגברות. מטופלים אלה הציגו פחות מ-50% שיפור במצב הכאב וצרכו 75% יותר מהתרופות, בהשוואה למטופלים עם כאבי גב תחתון ורמות נמוכות של דיכאון וחרדה.

ד"ר וואסן הדגיש, כי חשוב מאוד כי רופאים יזהו מוקדם חולים הסובלים מדיכאון וחרדה שבאים אליהם לבקש סיוע לכאבי גב תחתון. במיוחד, אמר, יש להטיל פיקוח ובקרה הדוקים מצד הרופאים לגבי מרשמי אופיואידים. לדבריו, על הרופאים להימנע מלחשוף מטופלים לסיכונים לא-הכרחיים, ביניהם הסיכון לפתח התמכרות שקשה לשלוט בה, לצד תופעות לוואי חמורות.

על-פי הערכות, יותר מ-50 מיליון מתושבי ארה"ב סובלים מכאבי גב תחתון. ב-2012 דיווח ה-FDA, כי מדי יום מתים בארה"ב 46 בני אדם מנטילת מנות יתר של משככי-כאבים. עוד נמצא במחקר שנעשה על ידי הסוכנות, כי מדי שנה רושמים רופאים העובדים אצל ספקי שירותי הבריאות בארה"ב 259 מיליון מרשמים לשיכוך כאב.

מחקר אחר שנעשה ב-2009 גם מצא, כי לחולים הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים שיש להם גם היסטוריה של אירועי חרדה ודיכאון יש נטייה של פי שלושה יותר ליטול תרופות-מרשם מקבוצת האופיואידים, לעומת מי שאין להם היסטוריה כזאת.

נושאים קשורים:  חדשות,  משככי כאבים,  אופיאודים,  חרדה,  דיכאון,  ארה"ב,  התמכרות
תגובות