דעות

חילופי מכתבים עם "ישראל היום" בנוגע לפגיעה בחולים פסיכיאטריים

התכתבות בין פרופ' בנימין לרר לבין העיתונאי מרדכי גילת ("ישראל היום"), בהקשר למאמר שפירסם האחרון בעיתון, שהסתיימה בפרסום הודעת הבהרה על ידי העיתונאי

1. 25.9.15
עיתון "ישראל היום" 

מתוך מאמר של מרדכי גילת

"הנה שש שאלות שכל מועמד לתפקיד רגיש – פיקודי, חקירתי, מודיעיני – חייב להישאל:

  1. האם יש לך עבר פלילי או שהיית מעורב במעשים פליליים?
  2. האם יש לך חובות לשוק האפור?
  3. האם אתה מעשן או עישנת סמים?
  4. האם סבלת מבעיות פסיכיאטריות, אושפזת ואתה נזקק לכדורים פסיכיאטריים?
  5. האם הטרדת מינית?
  6. האם דרשת או הוצע לך שוחד?

די בשאלות האלה כדי לנקות את האורווה. רק שהשר לביטחון הפנים, נכון לעכשיו, לא כפה את ההליך החיוני על המשטרה. כך גם שר האוצר על אנשים רשות המסים. ההפקרות נמשכת."

2. 29.9.15
בנימין לרר אל מרדכי גילת

הנידון: פגיעה בחולים פסיכיאטריים

ביום שישי, 25.9.15, פרסמת מאמר בעיתון "ישראל היום" תחת הכותרת "לחפרפרת יש חברים." המאמר עסק במאפייני השחיתות במגזר הציבורי. בתוך כך, ייחדת חלק המסתכל על הדרך למנוע הגעתם של מועמדים המועדים לשחיתות לתפקידים במשטרה ובזרועות האכיפה הנוספות. לצורך סינון, הצבעת על 6 שאלות אשר כל מועמד לתפקיד רגיש צריך להישאל. שאלה מס' 4 הייתה: "האם סבלת מבעיות פסיכיאטריות, אושפזת ואתה נזקק לכדורים פסיכיאטרים?"

בעצם הצגת שאלה זו אתה קובע כי אנשים אשר עברו טיפול פסיכיאטרי מועדים לבצע עבירות בתחום השחיתות וטוהר המידות, כמו שמועדים אנשים אשר הטרידו מינית, דרשו שוחד או בעלי עבר פלילי. זוהי קביעה חריפה הפוגעת במאות אלפי אנשים אשר הזדקקו בעבר לטיפול פסיכיאטרי, מטופלים כיום או יזדקקו בעתיד לטיפול. כפרופסור לפסיכיאטריה, בעל ותק של שנים רבות בטיפול ובמחקר, אינני מכיר שום הוכחה מדעית לקשר כזה ומכאן קריאתי לתיקון הדברים.

בעיות פסיכיאטריות משתייכות לתחום של בעיות רפואיות, כמו מחלת לב או סכרת. ברור שישנם תפקידים אשר אינם מתאימים לאנשים עם בעיות רפואיות לרבות בעיות פסיכיאטריות. בחינה זו נערכת באופן פרטני תוך התחשבות ברקע הרפואי של האדם ודרישותיו הייחודיות של התפקיד.

אין כל קשר בין בעיות פסיכיאטריות למועדות לכאורה לשחיתות או לפגם בטוהר המידות. במאמרך הצגת בעיות פסיכיאטריות באותה נשימה עם עבירות בתחום הפלילי. דבר זה עלול לחזק דעות קדומות לגבי אנשים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות. הקורא עלול לחשוב שאדם שסבל מבעיה פסיכיאטרית מועד לעבירות שחיתות כמו אדם שלקח שוחד או הטריד מינית. אין לקביעה כזו על מה להתבסס.

הייתי מצפה שעיתונאי בכיר כמוך ישתמש בכוח ההשפעה שלו וברוחב החשיפה של דבריו כדי להגן על אילו הסובלים מדעות קדומות ולא להחלישם עוד יותר. בדבריך פגעת מאוד באנשים רבים אשר אינם שונים מאתנו ואינם פחות ערכיים או ישרים. מן הראוי כי תפרסם הבהרה והתנצלות בגיליון "ישראל היום" העתיד להופיע ביום שישי הקרוב. חשוב מאוד שהבהרה והתנצלות יזכו לאותה רמת חשיפה כמו דבריך המקוריים על מנת לתקן את העוול הגדול שנגרם.

בברכת מועדים לשמחה

בנימין לרר​

3. 30.9.15
מרדכי גילת אל בנימין לרר

תודה על מכתבך, מכבד את דבריך, גם ללא מכתב התזכורת עמדתי להכניס קטע מהערותיך במדור הקרוב. עם זאת עלי להוסיף: התנאי הזה צורף לרשימת תנאי הסף בגין כמה מקרים בהם התברר כי אנשים בעמדות מפתח הסתבכו בפליליים וטענו להגנתם שהם סובלים שנים מבעיות פסיכיאטריות קשות. האחרון ברשימה: .... החוקר באגף המכס והמע"מ.

האם אינך סבור שאדם הסובל שנים מבעיות פסיכיאטריות קשות, הכרוכות גם באשפוזים, צריך להיפסל לתפקיד רגיש ברשויות האכיפה? תקן אותי אם אני טועה.

תודה,
מוטי גילת.​

4. 30.9.15
בנימין לרר אל מרדכי גילת

תודה רבה עבור תשובתך למייל שלי. שמחתי לקרוא שאתה מתכוון להתייחס לנושא בטור הבא שלך.

להלן התיחסותי לשאלה ששאלת: חשוב מאוד להתחשב במחלות פסיכיאטריות בהליכים משפטיים (כאשר זה מוצדק) והחוק מאפשר זאת.

יחד עם זאת, אנשים במצוקה משפטית ישתמשו בכל תירוץ על מנת להתחמק מענישה. לעיתים אנשים הופכים להיות דתיים ומופיעים בבית המשפט עם כיפה. אחרים, אשר אמורים להיכנס לכלא, זקוקים לפתע לטיפול רפואי דחוף מעבר לים (!). אין ספק כי אנשים מסויימים אף עושים שימוש במחלות פסיכאטריות באותו האופן. זה אינו מצדיק פסילה אוטומטית של אנשים אשר סבלו ממחלה פסיכאטרית לשירות בתפקידים רגישים.

ההיסטוריה הרפואית של מועמד הוא גורם אשר יש להתייחס אליו כאשר מעריכים אנשים לתפקידים מסוימים. היסטוריה רפואית כוללת מחלות פסיכיאטריות. אולם, מדובר בנושא שאינו קשור לנטייה פלילית או בעיות בתחום טוהר המידות.

ברשימה אותה פרסמת הכללת מחלות פסיכאטריות עם קבלה או מתן של שוחד והטרדה מינית. המשמעות, גם אם אינה מכוונת, היא שיש קשר בין מחלה פסיכיאטרית לבין מעשים כאלה וזה פשוט לא נכון.

לגבי האפשרות שאנשים עלולים להשתמש במחלה פסיכיאטרית כדי לנסות ולהתחמק מעונש, פסילתם על רקע זה אינה הוגנת ואינה הגיונית. אנשים גם יכולים להשתמש במחלה גופנית, בחוויות ילדות קשות, בטראומה שעברו ובשלל תירוצים אחרים. אם נפסול כל אחד עם תירוץ פוטנציאלי, לא יישארו מועמדים.

[אעיר בסוגריים כי שימוש בסמים נחשב גם כמחלה רפואית, אך הקשר בין שימוש בסמים לפעילות פלילית הינו מוכר יותר, ולכן לא העליתי את הנושא].

בברכת מועדים לשמחה.

בנימין לרר​

4.  1.10.15
עיתון "ישראל היום"

מרדכי גילת

כדי למנוע אי־הבנה

לפני שבוע, כשהסברתי כאן מדוע דרושה ברשויות האכיפה מסננת להבטחת ניקיון הכפיים של בעלי תפקידים רגישים - הצעתי לשאול כל מתמודד אם קיבל שוחד, אם היה מעורב במעשים פליליים, אם הטריד מינית, אם יש לו חובות לשוק האפור - וגם: אם סבל מבעיות פסיכיאטריות, היה מאושפז בגינן ונזקק לכדורים פסיכיאטריים.

כל השאלות האלה, נוסף על בדיקת פוליגרף, מתחייבות ממה שהתגלה במשטרה וברשות המיסים בשנים האחרונות. לא רק אני חושב כך.

הצגת השאלה הזאת לא נבעה חלילה מכך שיש קשר בין בעיות פסיכיאטריות לשחיתות, אלא מהמחשבה שאין להציב בתפקידים בכירים אנשים הסובלים ממחלות פסיכיאטריות קשות - כפי שהתגלה באחרונה בתיק של בכיר ברשות המסים. לא רק שחיתות אמורה למנוע קידום בגוף ציבורי.

למרות זאת, כשפרופ' לפסיכיאטריה, בנימין לרר, לשעבר יו"ר החוג לפסיכיאטריה וסגן דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, קרא את הדברים - הוא פירש אותם אחרת, שלח אלי תגובה, וביקש לפרסם את הערותיו. אני מביא כאן אפוא את עיקר דבריו.

"בעצם הצגת שאלה כזו למתמודד, אתה קובע כי אנשים שעברו טיפול פסיכיאטרי מועדים לבצע עבירות בתחום השחיתות וטוהר המידות, כמו שמועדים אנשים אשר הטרידו מינית, דרשו שוחד או בעלי עבר פלילי. זוהי קביעה חריפה הפוגעת במאות אלפי אנשים אשר נזקקו בעבר לטיפול פסיכיאטרי, מטופלים כיום או יזדקקו לו בעתיד.

"כבעל ניסיון של שנים בטיפול ובמחקר בנושא אני מבקש ממך לתקן את הדברים כי אין כל קשר בין בעיות פסיכיאטריות, למועדות לכאורה לשחיתות או לפגם בטוהר המידות. אצל הקורא זה עלול לחזק דעות קדומות לגבי אנשים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות כאילו האנשים האלה מועדים לעבירות שחיתות ולהטרדות מיניות.

"אין יסוד לדברים האלה ואבקש לתקן את העוול הגדול שנגרם לאנשים האלה".

כאמור, אני מכבד את הבקשה. אין ולא היתה לי כוונה לקשור בין הדברים.

*פרופ'. לרר הוא מנהל המעבדה לפסיכיאטריה ביולוגית ומרכז הידע הלאומי לחקר מחלות מוח, במרכז הרפואי הדסה, ירושלים. הוא פרופסור מן המניין לפסיכיאטריה, באוניברסיטה העברית בירושלים וכיהן כיושב ראש החוג לפסיכיאטריה וסגן דיקן הפקולטה לרפואה

נושאים קשורים:  דעות,  מכתבים,  "ישראל היום",  מרדכי גילת,  בעיות פסיכאטריות,  פרופ' בנימין לרר
תגובות

השאלה היא : לאחר שהאיש בתפקיד ומראה הפרעה פסיכאטרית האם עליו להסתגר בביתו ולהמשיך להיות ראש הממשלה . האם לאחר שלקה במחלה מטבולית והשתגע הוא יכול להמשיך להיות מלך אנגליה . האם לאחר שהתברר שהוא אובססיסבי קשה הוא יכול לנהל סיכסוכים וכו

12.10.2015, 17:48

פרופסור דונחין הנכבד
להערותיך אין קשר לנושא של המאמר. מפליא אותי שרופא במעמדך- כותב "להשתגע"
- ניתן להביע זאת במונח משבר נפשי או הפרעה נפשית קשה. חשבתי לתומי שאת התקופה שכינו ב"ימי הביניים" את חולי הנפש - משוגעים כבר הרבה מאחורינו

מה הוא מעמדי הנכבד אינני יודע. להשתגע - זה מה שקרה למלך אנגליה שלקה במחלה דווקא לא נפשית אלא מטבולית. ( פורפיריה ) . מי שלקה במניה דפרסיה קשה ולמרות אזהרות רופאים נשאר בתפקידו בישראל. וההיסטוריה מביאה דוגמאות לאין ספור על מי שלא מתפקד בשל ( או קי ) מחלה או הפרעה נפשית. והרופאים כולל רופאי הנפש אינם מעיזים להצביע על כך משום דבקותם בפרטיות וכו '
גם אם זה לא נושא המאמר וההערה של לרר נכונה , אינה מגבילה אותי ( במעמדי) להעיר הערה , ואם פגעתי במי מרופאי הנפש - אני מתנצל ( ממעמדי כרופא גימלאי חסר כל חשיבות ) .
יואל

אנונימי/ת
14.10.2015, 06:46

פרופ דונחין.. אתה איש משכמך ומעלה.. יהיה לכבוד לכול קופות החולים להעסיק אותך בכול תפקיד שתרצה!
לעולם אל תצהיר שאתה חסר כול חשיבות!!

12.10.2015, 17:49

כל הכבוד בני
דברים כדורבנות

תודה רבה וגם כל הכבוד למרדכי גילת על התגובה שלו.

בני - יישר כוח!
כל מילה בסלע.
לא פשוט להביא עיתונאי (קל וחומר בכיר) להודות בפומבי בטעותו (ובאותה ההזדמנות גם לחשוף את דעותיו הקדומות).
התערבותך היתה חיונית, ותודה שפעלת בשם כולנו.

תודה רבה על דבריך.
חשוב לציין שאין הרבה עיתונאים שהיו נוהגים כפי שנהג מר גילת ואף להקצות מקום נכבד לציטוט דעה שונה משלהם.
אני מאוד מעריך את התגובה שלו.

אנונימי/ת
12.10.2015, 20:10

ממה שגילת כתב לא השתמע שום דבר כטענה שאתה טוען..
השתמע שעלולה להיות השפעה זרה על שיקוליו ועל צלילות דעתו בגלל מחלה או תרופות

מר נילת הסביר את כוונתו במכתב שלו אלי ובהבהרה שפירסם יחד עם הציטוט מדברי. זה לא מה שכתבת.

13.10.2015, 19:00

אמנם מעטים הם העתונאים עם יושרה, אומץ לב ואינטגריטי כמו שיש לגילת

שיח מכובד!