חדשות

פסיכוזה ודיסוציאציה – יום עיון

יום עיון שעסק בפסיכוזה ודיסוציאציה נערך בחסות סניף ירושלים והאיגוד הבינלאומי לטיפול בפסיכוזות ISPS בבית החולים "שערי צדק" ב-10 בנובמבר 2015

17.11.2015, 11:36
בית החולים שערי צדק בירושלים (מקור: ויקיפדיה)

יום העיון כלל שני מושבים. המושב הראשון עסק בסוגיות תיאורטיות ואבחנתיות וכלל שלוש הרצאות מרתקות.

ד"ר אנדרו מושקוביץ מאוניברסיטת ארהוס מדנמרק דן בהזיות שמיעה ומשמעותן הקלינית. דרך הפריזמה של תסמין ספציפי זה נפרשה מורכבות המשמעות האטיולוגית, הפנומנולוגית קלינית, והתיאורטית של ההפרעות הדיסוציאטיביות והפסיכוטיות. נדונו שאלות כמו - באילו מקרים ניתן לסווג את שמיעת הקולות כתסמין דיסוציאטיבי גם בנוכחות הפרעה סכיזופרנית? מה תקפות המושג של פסאודו-הלוצינציות? ועוד.

בהרצאה השנייה דן פרופ' דני קורן מאוניברסיטת חיפה בחוויית העצמי בשתי ההפרעות, והדגיש את השוני בפתולוגיה של העצמי כמבדיל בין פסיכוזה לדיסוציאציה.

בהרצאה השלישית נסקר מחקר הבודק תסמיני דיסוציאציה בחולים הסובלים מסכיזופרניה ומציע אפשרות לסיווג תת סוג של "סכיזופרניה דיסוציאטיבית".

במושב השני הוצג תיאור מקרה טיפולי במטופלת הסובלת מהפרעה פסיכוטית משולבת בתסמינים דיסוציאטיביים קשים. המטופלת אושפזה בבי"ח שלוותה במחלקה פתוחה וטופלה במשך 8 חודשים בטיפול דינאמי במסגרת האשפוז. ההפרעה ממנה סבלה היתה קשה ביותר, הן בהיבט הקליני והן בהיבט התפקודי וההתנהגותי. הטיפול ותוצאותיו היו מרשימים ומרגשים ביותר.

ד"ר בנט רוזנבאום מקופנהגן דן בטיפול וסקר את הרקע התאורטי לטיפול דינאמי בהפרעות משולבות כאלו. בהמשך התפתח דיון ער עם הקהל באשר לשאלה המוכרת "מה עבד בטיפול הזה?".

יום העיון הקצר והמרוכז הצליח לדון ולעורר מחשבה בסוגיות מהותיות העומדות בלב הפרקטיקה הקלינית שלנו בטיפול במטופלים מאתגרים במיוחד.

ד"ר אלון רשף
בית חולים "העמק"

נושאים קשורים:  חדשות,  יום עיון,  דיסוציאציה,  פסיכוזה,  המרכז הרפואי "שערי צדק"
תגובות