חדשות

מחקר ב"סורוקה": קשר בין מתח ביטחוני בדרום לבין עלייה ברמות הסוכר בתושבים

המחקר מצא כי מי שגרו קרוב יותר לרצועת עזה חוו עלייה של 3.4% ברמת הסוכר בעתות לחימה, בעוד מי שגרו רחוק יותר חווה עלייה של 1.3% ברמות הסוכר בזמן לחימה; המחקר הוצג אתמול בכנס איגוד בריאות הציבור

מבצע "צוק איתן" (צילום: פלאש 90)
מבצע "צוק איתן" (צילום: פלאש 90)

מחקר שנעשה ב"סורוקה" מצא קשר בין הסטרס כתוצאה מהמתח הביטחוני שחווים תושבי דרום הארץ במשך העשור האחרון, ובמיוחד במהלך מבצע "צוק איתן", לבין עלייה ברמות הסוכר בדם. המחקר הוצג אתמול (ב') בכנס השנתי של איגוד רופאי בריאות הציבור ובתי הספר לבריאות הציבור.

עורכי המחקר הסבירו, כי סטרס מפעיל מספר מנגנונים פיזיולוגיים הידועים כיום כמעלים את רמת הסוכר בדם. מספר מחקרים שבחנו בעבר את ההשפעה של סטרס פסיכולוגי אקוטי או ממושך על רמות הסוכר הראו תוצאות שאינן חד משמעיות.

פרופ' ויקטור נובק: "המחקר מצביע על קשר בין סטרס לבין רמות סוכר בדם, כאשר האפקט חזק יותר באוכלוסייה שגרה קרוב יותר לרצועת עזה

בעשור האחרון, תושבי הדרום היו נתונים לאיום טילים מרצועת עזה במספר אירועים מרכזיים שבהם נורו טילים לכיוון ישראל, והאוכלוסייה האזרחית חיה תחת לחץ ממושך.

החוקרים - פרופ’ ויקטור נובק, מעיין יצחק שדה וניצן מנדלסון מהמרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה", ד"ר שלומי קודיש, המנהל הרפואי בשירותי בריאות כללית במחוז הדרום וד"ר עידית ליברטי - רצו לבדוק אם קיים קשר בין סטרס מסוג זה לבין רמות הסוכר בדם.

במחקר הרטרוספקטיבי נכללו 836,832 בדיקות סוכר אשר נדגמו מתוך 50,000 תושבים בדרום הארץ, בין השנים 2014-2007.

תוצאות המחקר הראו, כי יש עלייה מובהקת ברמות הסוכר בדם בעת זמני מבצעים צבאיים, לעומת זמני רגיעה. האפקט היה חזק יותר בקרב האוכלוסייה המתגוררת קרוב יותר לרצועת עזה (עד 7 ק"מ) - עם עלייה של 3.4% ברמות הסוכר בעתות לחימה, לעומת אוכלוסייה באזורים מרוחקים יותר- בהם נצפתה עלייה של 1.3% ברמות הסוכר בעתות לחימה.

פרופ’ נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בסורוקה ומומחה ברפואה פנימית, אמר: "המחקר מצביע על קשר בין סטרס לבין רמות סוכר בדם, כאשר האפקט חזק יותר באוכלוסייה שגרה קרוב יותר לרצועת עזה. אחוזים בודדים אלו של עלייה ברמות הסוכר המיוחסים לסטרס עקב איום הטילים, יכולים להיות מתורגמים לאפקט מצטבר בעל השלכות רפואיות עתידיות כגון עלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סטרס,  מתח,  צוק איתן,  תושבי הדרום,  עזה,  רמות סוכר
תגובות

שאלת התגובה למצבי לחץ מאתגרת מזה זמן רב.
המספרים המופיעים בידיעה דלעיל :על עליה ברמת הסוכר בדם הנבדקים של 3.4% ב"עוטף" לעומת 1.3% בישובים המרוחקים - האם היא בעלת משמעות סטטיסטית??
האם עליה של 1.3% ואף 3.4% מעל הבסיס (לא נאמר כלל מהו הבסיס?) כשלעצמה האם היא בעלת משמעות כזאת?
האם המחקר פורסם והיכן?
חסרים כל כך הרבה נתוני רקע לגבי שתי האוכלוסיות - האם הן זהות בכל למעט ריחוקן מן "הגדר" ? - תמיהני!?
לכן, אני מטיל ספק בהחלטה על פרסום המחקר, שבנתונותיו העכשוויים הינו "בלתי בשל " לכך.
הערה: האם יש ב - DOCTORSONLY תפקיד של "עורך מדעי"? האם נתן אישור לפרסום הידיעה?
ואם אין תפקיד כזה - מן הראוי שהמערכת תדאג שתפקיד זה יווצר (בהתנדבות)!!
בברכה, פרופ. תיאו דב גולן

אנונימי/ת
09.06.2016, 12:19

ייתכן שתמצא מעט יותר פרטים בקישור המצורף (עמוד 4)
http://www.4u2clive.com/health2016/abstracts.pdf

לדעתי זה לא מחקר שפורסם עדיין (אני לפחות לא מצאתי אזכור שלו במאגרי מידע), אבל בהחלט ייתכן שהוא נשלח לפרסום ונמצא בתהליך.