חדשות

משרד הבריאות ישיק תכנית לאומית למניעת נפילות ושברים בקרב קשישים

במסגרת התכנית, קופות החולים יקבלו תמריצים כספיים אם יפעילו תכניות סקר המעריכות את הסיכון לנפילות בקרב המבוטחים הקשישים

שבר בעצם הירך (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות ישיק תכנית לאומית למניעת נפילות של קשישים, שמטרתה להפחית ב-10% את מספר הנפילות ובשיעור דומה את מספר המקרים של שבר צוואר הירך הנגרמים מהן. על התכנית דיווח בסוף השבוע "ישראל היום".

לפי נתוני משרד הבריאות, כמעט מחצית מקריאות האמבולנס אל קשישים הן בגלל נפילות - וזו גם הסיבה העיקרית להגעה למיון. כמחצית מהנפילות מסתיימות בחבלות, ו־30-20% מהנפילות הן בדרגת חומרה בינונית עד קשה, ביניהן חבלות ראש או שבר בצוואר הירך. בארץ מתרחשים יותר מ־7,000 מקרים של שבר בצוואר הירך בשנה. כמחצית מהקשישים ששברו את צוואר הירך לא יחזרו לתפקוד עצמאי ומלא, וכרבע מהם ימותו בטווח של שנה.

פרופ' שוקי שמר: "מספר האנשים שנופלים וסובלים משבר צוואר הירך גבוה ממספר נפגעי השבץ. נפילות גורמות לעיתים נזק גדול יותר משבץ"

עוד נמסר בדיווח, כי עלות הטיפול בבעיה רפואית זאת גבוהה וגורמת לנטל כבד על מערכת הבריאות: עלות הטיפול בשברי צוואר הירך בקשישים עומדת על כ-1.13 מיליארד שקלים בשנה, מהם 765 מיליון עלות הטיפול בשנה הראשונה ועלויות הנגזרות מהמעבר של הקשיש שנפל ממתפקד לסיעודי, ו־365 מיליון בגין אובדן איכות חיים ותוחלת חיים.

הסיבה לנפילות ולנזקיהן רבות וקשורות גם באוסטאופורוזיס וכן ירידה בתפקודי הראייה והשמיעה, נטילת תרופות שינה או תרופות נגד יתר לחץ דם שעלולות להשפיע על היציבות, ומחלות רקע נוספות ביניהן אלצהיימר, דלקת מפרקים, פרקינסון.

בדיווח נמסר, כי בימים הקרובים יחל קמפיין אינטרנטי שידריך קשישים כיצד למנוע נפילות. קופות החולים יקבלו תמריצים כספיים אם יפעילו תכניות סקר המעריכות את הסיכון לנפילות בקרב המבוטחים הקשישים שלהן. הקופות גם יתבקשו להפעיל תכניות התערבות וביניהן: התעמלות לשיפור שיווי המשקל או שליחת המבוטחים להערכה במרפאה גריאטרית.

הרשויות מקומיות יקבלו תמריצים בהתאם להצגת תכניות לסביבה בטוחה לקשיש. המרכז הלאומי לבקרת מחלות יחל לאסוף נתונים על נפילות, משום שכיום יש בנושא הזה אין מספיק דיווחים. יושם גם דגש על נושא הנפילות ומניעתן במסגרת תכנית ההוראה של סטודנטים לרפואה ולמקצועות הבריאות.

פרופ' שוקי שמר, יו"ר הפורום הארצי למניעת נפילות בקשישים, אמר לעיתון: "מספר האנשים שנופלים וסובלים משבר צוואר הירך גבוה ממספר נפגעי השבץ. נפילות גורמות לעיתים נזק גדול יותר משבץ".

ד"ר ורד עזרא, ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות וממובילות התכנית הוסיפה: "מניעת נפילות היא אחד הגורמים בטיפול בקשיש שאפשר להתערב בו ולהשפיע על מניעת נכות, תמותה ועל מהלך חייו של הקשיש".

נושאים קשורים:  חדשות,  נפילות,  שבר,  צוואר-ירך,  קשישים,  תכנית לאומית,  קופות החולים,  משרד הבריאות,  פרופ' שוקי שמר
תגובות
אנונימי/ת
13.11.2017, 22:36

אני גריאטר מעל 10 שנים ועומד להכריז כאן כי לא ניתן למנוע נפילות בקשישים במסגרת לאומית. צמצום התופעה יכול לקרות רק אם נעבור מבית לבית ונשפר את תנאי הדיור, וכנ״ל אם מועצות מקומיות תשפרנה את תשתיות הרחובות בהם אנו מתהלכים.