חדשות

עידן חדש? ה-FDA אישר גלולה פסיכיאטרית המשדרת אישור כי המטופל נטל אותה

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר השבוע את גלולת Abilify MyCite, המשדרת למדבקה על עורו של המטופל ומשם לטלפון החכם של הרופא כי נבלעה, ונועדה להבטיח היענות לטיפול בחולי סכיזופרניה ותסמונת בי-פולארית; מומחים מזהירים מבעיות אתיקה הכרוכות בשימוש בדור זה של "גלולות חכמות"

רופא משתמש בטלפון חכם (צילום: אילוסטרציה)

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר בתחילת השבוע, לראשונה אי פעם, שימוש ב"גלולה דיגיטלית" - תרופה שבתוכה משובץ חיישן המספק לרופא חיווי אם המטופל נטל את התרופה או לא. הנתונים מועברים לטלפון הנייד של הרופא המטפל, ומספקים גם את המועד בו נלקחה הגלולה.

ה"ניו יורק טיימס", שדיווח על כך, ציין כי האישור שניתן לגלולה מסמן התקדמות משמעותית בתחום הצומח של התקנים דיגיטליים לשם ניטור רפואי. חשיבות הגלולה החדישה גבוהה, משום שמיליוני בני אדם שהרופאים רושמים להם תרופות – כלל לא נוטלים אותן.

ב-2014 פורסם בארה"ב מאמר שהצביע על התופעה של אי נטילת תרופות שרופאים רושמים. על פי הערכות, עלות התופעה מוערכת ב-100 מיליארד דולר בארה"ב בלבד – כולל הרעת מצבם של אנשים שלא לוקחים את התרופות שנרשמו להם.

הגלולה הדיגיטלית החדישה זכתה לשבחים ממומחים שונים, הסבורים כי יש לה פוטנציאל לשפר את בריאות הציבור, במיוחד עבור אלו מהחולים, לרוב בני הגיל השלישי, שמוכנים ליטול את התרופות אבל לעתים שוכחים לעשות זאת.

הגלולה עצמה היא גרסה מיוחדת של התרופה האנטי-פסיכוטית Abilify בשם Abilify MyCite. היא פותחה בשיתוף פעולה בין יצרנית התרופה האנטי-פסיכוטית, החברה היפנית "אוטסוקה", וחברה מקליפורניה בשם "פרוטאוס", יצרנית החיישן. יחד עם הגלולה מקבל המטופל מדבקה מיוחדת שהוא מדביק על הצלעות בצד שמאל של הגוף אותה יש להחליף מדי שבעה ימים. המדבקה מעבירה את הנתונים בטכנולוגיית בלוטות' לטלפון הנייד. על הצג שלו יראה הרופא את כל המידע הדרוש לו. ניתן יהיה גם לצרף פריטי-מידע כמו יום ושעה ומהו מצב הרוח בעת נטילת הגלולה הפסיכיאטרית.

בדיווח נמסר, כי היא תוצע בשלב ראשון למטופלים הסובלים מסכיזופרניה, הוגדרו כסובלים מתמסונת ביפולארית או מטופלים שנרשמו להם תרופות נגד דיכאון חמור. רבים מחולים אלו, לפחות בארה"ב, לא נוטלים את התרופות שנרשמות להם.

מטופל שיסכים לבלוע אתה הגלולה יהיה חייב למלא שאלון מיוחד לפני הנטילה ולחתום על הסכמתו שהנתונים שתשדר מגופו יוכלו להגיע לעוד ארבעה אנשים, קרובי משפחה מדרגה ראשונה. הם כולם יקבלו דיווח רצוף, יחד עם הרופא המטפל, מתי ואיזו תרופה נטל המטופל. הדיווח יגיע דרך אפליקציה סלולרית ייחודית. ניתן יהיה לחסום אותה בכל עת כשהמטופל ישנה את דעתו. השימוש בגלולה הוא אך ורק על בסיס וולנטרי מצד המטופל.

עם זאת הובעו, כך על פי ה"ניו יורק טיימס", השגות בהקשר האתי של שימוש בגלולה מסוג זה. קיימת מחלוקת בקרב מומחים אם גלולה כזאת יכולה להירשם למטופל כתנאי לשחרורו מאשפוז בבית חולים לחולי נפש.

בדיווח גם נמסר גלולות-מעקב דומות נמצאות כבר בניסויים אצל חולי לב, נפגעי שבץ, חולי HIV וסוכרת. בין השאר, נבדקת כיום האפשרות לספק לרופא מידע אם מטופל לאחר ניתוח נוטל משככי-כאב – אילו, מתי ובאיזה מינון.

ההערכה בארה"ב היא שהגורמים המבטחים בארה"ב יעניקו תמריצים לרופאים כדי שיעודדו מטופלים לבלוע את הגלולה הדיגיטלית. עדיין לא נקבע מחיר לגלולה והשקתה צפויה בשנה הקרובה.

נושאים קשורים:  חדשות,  גלולה,  היענות לטיפול,  Abilify MyCite.,  תרופה פסיכיאטרית
תגובות