• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מגיפת האופיואידים בארה"ב הביאה לירידה בתוחלת החיים הכוללת במדינה

לפי דו"ח של המרכז למניעת ולבקרת מחלות (CDC), כ-42 אלף בני אדם מתו ב-2016 בארה"ב ממנת יתר ומסיבוכים הנובעים מצריכת אופיואידים; מספר הקורבנות עבר את מספר הקורבנות של סרטן השד במדינה והביא לירידה בתוחלת החיים הכוללת בארה"ב, לפי גורמים רשמיים

משככי כאבים, אופיואידים. צילום: אילוסטרציה

בשנת 2016 מתו כ-63 אלף בני אדם ממנת יתר של סמים ותרופות, כאשר שני-שלישים מהמקרים קשורים לשימוש באופיואידים. מספר זה הביא לירידה בתוחלת החיים בארה"ב, לפי דיווחים בתקשורת במדינה, וכן עקף את מספר הקורבנות מסרטן השד, למשל.

לקריאה נוספת:

הנתונים פורסמו בדו"ח שפירסם בסוף השבוע המרכז הלאומי האמריקני לסטטיסטיקות בתחום הבריאות, שהוא יחידת בת של המרכז לבקרת ולמניעת מחלות (CDC).

לפי הדו"ח, צריכת אופיואידים בארה"ב היא בגדר מגפה שהרשויות מתקשות לבלום. בין מקרי היתר שנכללו בדו"ח נכללים גם סמים לא חוקיים כמו הרואין ופנטניל (fentanyl) אבל גם תרופות חוקיות, שרכישתן מחייבת מרשם, כמו אוקסיקודון ( oxycodone) ו-הידרוקודון (hydrocodone).

ב-2016 בלבד מתו כתוצאה ממנת יתר הקשורה לאופיואידים כ-42,249 בני אדם. זאת, לעומת 41,070 נשים שמתות בארה"ב בלבד, מדי שנה, מסרטן שד.

בעשור האחרון (2016-2006) נרשמה עלייה תלולה בתמותה עקב צריכת אופיואידים במינונים גבוהים או אפילו במינוני-יתר וסמים השייכים לאותה משפחה. העלייה מוסברת בהתפשטות השימוש באופיואידים סינטטיים שאינם חוקיים ביניהם פנטניל (fentanyl) ו-טרמדול (tramadol). מאז 2013 נרשמה נסיקה בתמותה עקב שימוש באופיואידים סינטטיים אחרים ממתדון בשיעור של 88% מדי שנה. בין 2015 ל-2016 היא אפילו הוכפלה (עלייה של 100%). שיעור התמותה מצריכת הרואין עלתה בקצב של 19% מדי שנה מאז 2014.

"משבר האופיואידים" – מינוני היתר הקטלניים של משככי כאב ושל סמים כמו הרואין שהרבה מהמשתמשים במשככי הכאבים נאלצים לעבור אליהם - עלתה למודעות הציבורית ב-1999. בעשר השנים שלאחר מכן קצב העלייה השנתי בתמותה עקב מינוני היתר היה 13%. מ-2009 נראה היה שהתמתן מעט.

מרשמים נרקוטיים היו מעורבים ב-26% מכלל החומרים הקטלניים שצריכתם, במיוחד במינוני-יתר, גבתה את חייהם של אלפי בני אדם. הרואין סומן כגורם ל-25% משעורי התמותה מצריכת סמים ותרופות לשיכוך כאבים, בעוד שהחומרים הסינטטיים אחראים לשליש.

הדו"ח גם מציג את הנתונים לפי מדינה, כאשר מערב וירג'יניה, אוהיו וניו-המפשייר הן המובילות בשיעורי התמותה מצריכת חומרים אלו. במערב וירג'יניה מדובר בצריכת מינוני-יתר גבוהה כדי פי 2.5 לעומת הממוצע הכלל ארצי – 19.8 מקרי מוות לכל 100 אלף נפש. שיעור הצריכה של משככי כאב וחומרים אלו במיוחד במינוני יתר גבוה בקרב בני 54-25.

באשר לשנה הנוכחית (2017), הודיע ה-CDC כי ניתוח הממצאים הסטטיסטיים עדיין לא הושלם "אבל כבר עתה נראה שהמצב חמור עוד יותר".

ד"ר אנדריו קולודני, מומחה לבעיית ההתמכרות מאוניברסיטת ברנדייס בניו-יורק ומנכ"ל גוף ציבורי בשם Physicians for Responsible Opioid Prescribing (רופאים למען רישום אחראי של אופיואידים) אמר ל-CNN, הסביר כי הנתונים נובעים מגישה לאופיואידים סינטטיים הנמכרים בשוק השחור.

נושאים קשורים:  חדשות,  אופיואידים,  אופיום,  הרואין,  תרופות,  שיכוך כאבים,  CDC,  סמים,  ארה"ב
תגובות