דיכאון

גורמי הסיכון והתקדמות תסמינים של דיכאון בחולים עם מחלת פרקינסון שאובחנה לאחרונה

במחקר עוקבה פרוספקטיבי נמצא כי תסמינים של דיכאון אופייניים בתחילת האבחנה והולכים ומתגברים מסוף השנה הראשונה למחלה ואילך

25.02.2018, 10:09
דיכאון, הפרעת דיכאון מג'ורית (צילום: אילוסטרציה)

דיכאון הוא תלונה נפוצה בקרב חולי פרקינסון, ומביא לסבל רב ומגביר את הנטל על המטפלים. הבנה טובה יותר של תסמיני דיכאון במחלת פרקינסון, התקדמות תסמינים אלו, וגורמי הסיכון לפתח דיכאון, יכולים לסייע בניהול מיטבי של חולי פרקינסון הסובלים מדיכאון. מחקר חדש שנערך בנורבגיה והתפרסם בכתב העת Journal of Neurology, ביקש לבחון ולאפיין היבטים אלו של דיכאון בחולי פרקינסון.

במחקר עוקבה פרוספקטיבי, נכללו 187 חולי פרקינסון חדשים שטרם התחילו טיפול תרופתי (drug-naive) ו-166 מקרי ביקורת מה-Norwegian ParkWest Project מבוססת-האוכלוסיה. תסמינים של דיכאון נבדקו באמצעות ה-Montgomery and Aasberg Depression Rating Scaleי(MADRS) בזמן אבחנת המחלה ובזמן תחילת המחקר, ולאחר שנה, שלוש שנים, חמש שנים ושבע שנים של מעקב. הקשר בין ציון ה-MADRS וגורמי הסיכון הוערך על ידי generalized estimating equations.

ציון ה-MADRS הממוצע מכל ה-823 הבדיקות שהתבצעו בתקופת המחקר היה 4.2 בחולי פרקינסון ו-1.3 ב-732 בדיקות שונות בקבוצת הביקורת. בקבוצת הביקורת, ההיארעות של תסמינים של דיכאון היה נמוך יותר ויציב במשך תקופת המעקב, בעוד בקרב חולי הפרקינסון חלה ירידה בהיארעות התסמינים מרגע האבחנה ועד הבדיקה לאחר שנה, ולאחר מכן עלייה קבועה בתסמינים אלו במשך הזמן. מין נשי, תלות באחרים, ציון כאב גבוה, ציון Unified PD Rating Scaleי(UPDRS) מוטורי גבוה יותר, וציון Mini-Mental State Examinationי(MMSE) נמוך יותר נמצאו קשורים לציוני MADRS גבוהים יותר במודל רב-משתנים.

תוצאות המחקר מדגישות את חשיבותם ותדירותם של תסמיני דיכאון בחולים שאובחנו לאחרונה עם מחלת פרקינסון. יתר על כן, מסכמים החוקרים שגורמי סיכון שאינם ספציפיים למחלת פרקינסון נמצאו קשורים לתסמינים של דיכאון, ומהוות גורמים אשר משקפים את התקדמות המחלה.

מקור:

Larsen, J.P., Dalen, I., Pedersen, K.F. et al. The natural history of depressive symptoms in patients with incident Parkinson's disease: a prospective cohort study. J Neurol (2017).

נושאים קשורים:  דיכאון,  פרקינסון,  מחקרים
תגובות