שחפת

אינטרלויקין-17 ופעילות מטריקס מטאלופרוטאינז (MMP) בשחפת ריאתית

במחקר זה הוכיחו החוקרים ש-MMP-3 מבוטא ברקמת האפיתל הריאתית של חולי TB באמצעות IL-17 ו-IL-22 ותוך תיווך של מסלולי p38 Map kinase ו- PI3K

חיידקי שחפת (צילום: אילוסטרציה)

שחפת (Tuberculosis - TB) מאופיינת בהתפרקות נרחבת של מטריקס הריאה. אינטרלויקין-17 (IL-17) הוא בעל תפקיד מרכזי בהגנה מפני TB אך תפקידו בהרס רקמה שמונע על ידי המחלה אינו ברור. החוקרים במחקר זה בדקו את ההשערה שייצור מטאלופרוטאינז (Cell Matrix Metalloproteinase - MMP) במטריקס הריאתי מתווך על ידי ציטוקינים של תאי T-helper 17י(Th-17).

במחקר זה, ביופסיות של חולים עם TB ריאתי נותחו באמצעות אימונו-היסטוכימיה (IHC) ומשטף ברונכואלבאולרי (BALF). ריכוזי ציטוקינים ו-MMP נמדדו באמצעות בדיקת Luminex. תאי האפיתל האנושיים גורו באמצעות מדיום ממונוציטיים אנושיים שהודבקו ב-Mycobacterium tuberculosisי(Mtb) ובאמצעות ציטוקינים מ-Th-17.

הפרשת MMP, פעילותו וביטוי הגן נקבעו בבדיקות ELISA, Luminex, זימוגרפיה, RT-qPCR ובדיקות לוציפרז כפול. בדיקתם של מסלולי איתות נעשתה במחקר זה באמצעות ניתוח פוספו-western ו-siRNA. IL-17 בוטא בגרנולומות של חולי TB ו-MMP-3 בוטא בתאים מקבילים לתאי אפיתל ריאתיים.

החוקרים מצאו של-IL-17 הייתה השפעה משתנה ותלוית-מינון על הפרשת MMP ושהוא הביא להגברה של הפרשת MMP-3 מתאי האפיתל במשך 72 שעות (p<0.001) תוך כדי הפחתת הפרשתו של MMP-9 י(p<0.0001); רמות ה-mRNA הושפעו במידה דומה.

התוצאות מראות שגם IL-17 וגם IL-22 הגבירו את הפרשת ה-MMP-3 תלוית ה-Mtb מפיברובלסטים אך IL-22 לא ויסת את הביטוי האפיתליאלי של MMP-3. גם IL-17 וגם IL-22, אך לא IL-23, הוגברו בדגימות BALF בחולי TB. כמו כן, ציינו החוקרים ש- MMP-3 שהונע על ידי IL-17 היה תלוי בפעילות p38 Map kinase ותת היחידה PI3K p110α.

מסקנות החוקרים הן ש-IL-17 מניע את ייצור MMP-3 וכך מתווך את הרס רקמה ב-TB, הן לבד והן בשיתוף רשתות תלויות מונוציטים בחולים אלה. תהליך זה מתווך על ידי מסלולי p38 Map kinase ו-PI3K.

מקור: 

Singh, S. et al. (2018). The Journal of Pathology. (233) 3.

נושאים קשורים:  שחפת,  TB,  T-helper,  ציטוקינים,  כימוקינים,  MMP,  תאי T,  מחקרים
תגובות