טיפול פליאטיבי

מתן תת-עורי של פראצטמול במסגרת פליאטיבית

מחקר זה הראה לראשונה כי מתן תת-עורי של פראצטמול במסגרת פליאטיבית נסבל מקומית היטב על ידי המטופלים וכרוך במיעוט תופעות לוואי והיעדר תופעות לוואי קשות

16.07.2018, 19:42

מתן תת-עורי נמצא בשימוש נרחב במסגרת פליאטיבית וגריאטרית. ניתן לתת תרכובות רבות באופן זה ובכלל זה פראצטמול. עם זאת, אין המלצות רשמיות אשר ניתן לבסס מתן זה עליהן ובהיעדר ראיות מפורסמות הסבילות של טיפול זה במטופלים פליאטיביים אינה ידועה.

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את הנסבלות המקומית של פראצטמול כאשר היא ניתנת תת-עורית עבור אנלגזיה או הורדת חום במטופלים המאושפזים ביחידת טיפול פליאטיבי. מטרה נוספת הייתה לזהות גורמי המרמזים על תופעות לוואי מקומיות. המחקר בוצע בתבנית רטרוספקטיבית רב מרכזית ותצפיתית. במחקר השתתפו 160 מטופלים המאושפזים ביחידות רפואה פליאטיבית בשלושה בתי חולים בצרפת בין 2014-2017.

החוקרים מצאו כי מתוך 160 מטופלים, 44 (28%) התייצגו עם לפחות תופעת לוואי אחת מקומית שאינה קשה (29 עם בצקת, 5 עם אריתמיה, 15 עם כאב, שניים עם המטומה, אחד עם גרד ושניים עם חום מקומי) לא נצפו תופעות לוואי קשות. הגורמים הקשורים בהיארעות תופעות לוואי היו גיל צעיר, מתן בזרוע ובחזה ומספר רב של מנות ביום.

החוקרים מסכמים כי זהו מחקר הראשון שבוצע אי פעם אשר בחן כי מתן תת-עורי של פראצטמול במטופלים ביחידה הפליאטיבית נסבל היטב מקומית.

מקור: 

Leheup, B.F. et al (2018) Palliative Medicine. 32(7), 1216

נושאים קשורים:  טיפול פליאטיבי,  פראצטמול,  תופעות לוואי,  נסבלות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
19.07.2018, 03:32

בחייאת, לא סתם אין תקרת נרקוטיקה לחולים כאלו. אז גם כאדגובנט iv חבל על המאמץ.
נרקוטיקה קשה וכיד המלך ומתאדון וליריקה.
ניתן גם להוסיף סטימולנט לחולים שרוצים להיות פחות מטושטשים ועם המשחה בתנאי שאין קונרטה אינדיקציה. וכמובן לדאוג ליציאות, משלשלים, מצב רוח וכו'.
אקמול?
גם בפררוסטים שהם צריכים ב"תחילת הדרך"
325 מג זה לא באמת זה. לפחות זה תורם לאיור היפה על הקופבא עם החצים שמסמנים "שילוב"