מחקרים מהתקופה האחרונה הראו שילדים עם אטיולוגיות שונות להפרעות קשב נבדלים גם בסוג הטעויות שהם מבצעים במשימות קשב. מכיוון שאותן טעויות משקפות את החסרים המרכזיים שעומדים בבסיס הפרעות הקשב שלהם, במחקר הנוכחי החוקרים השוו בין דפוסי הטעויות של ילדים עם הפרעות קשב שונות.

במחקר נכללו 144 ילדים בגילאי 7-12 שנים, מתוכם 43 ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD- attention deficit and hyperactivity), י35 ילדים עם היפותירואידיזם מולד (CH- congenital hypothyroidism) ו-68 ילדים בקבוצת הביקורת.

החוקרים השתמשו בשתי משימות CPTי(continuous performance task - מבחן לביצוע מתמשך) הנבדלות זו מזו בדרישות האינהיבטוריות והדרישות הקשורות לזיכרון. בגרסא אחת, ה-CPT:A-not-X task, הנבדקים התבקשו לצפות בזרם רציף אותיות שהוצגו בקצב משתנה על מסך המחשב ולהגיב לכל אות מלבד האות 'X'. בגרסא השנייה, ה-CPT:AX task, הנבדקים התבקשו להגיב כל פעם שהופיע צירוף מסוים של אותיות על המסך, למשל האות "A" ולאחריה האות "X".

תוצאות המחקר הראו שבמבדק ה-CPT:A-not-X task, היו הבדלים בין הילדים עם ה-ADHD לבין הילדים בקבוצת הביקורת בשגיאות איפוק (commission errors), מה שמדגיש את הקושי בבקרה אינהיבטורית, בזמן שילדים עם CH נבדלו בהיבטים של רגישות תפיסתית או זיהוי אותות.

אף על פי שגם קבוצת הילדים עם ה-ADHD וגם קבוצת הילדים עם CH הציגו ביצועים ירודים בהשוואה לקבוצת הביקורת במטלת ה-CPT:AX task, נמצא כי ילדים עם CH ביצעו יותר טעויות בתגובה לפריט הגירוי הראשון, מה שמצביע על קושי בהחזקת מידע בזיכרון, בהשוואה לילדים עם ADHD שביצעו יותר טעויות בפריט השני, מה שמצביע על אימפולסיביות.

מסקנות המחקר הראו ששימוש במטלות הללו יכול לעזור לזהות את המנגנונים השונים העומדים בבסיסה של הפרעת קשב מסוימת בקבוצות שונות של ילדים.

מקור: 

Rovet, J.F. et al. (2018) The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines 42,8.