חדשות

קנבידיול (Cannabidiol) ופוטנציאל הטיפול בהקלה על תסמיני פסיכוזה

מנה יחידה של קנבידיול שמוצה מקנאביס שיפרה את תפקוד המוח של אנשים הסובלים מפסיכוזה

מחקר חדש שפורסם בסוף השבוע ב-JAMA Psychiatry הראה כי מנה יחידה של קנבידיול שמוצה מקנאביס שיפרה את תפקוד המוח של אנשים הסובלים מפסיכוזה. המחקר בוצע במכון לפסיכיאטריה, פסיכולוגיה ומדעי המוח ב"קינג'ס קולג'" בלונדון (KCL).

ראש צוות המחקר, ד"ר סאגניק בהטאצ'ריה (Sagnik Bhattachryya), הסביר את המוטיביציה שלו לביצוע מחקר זה: כיום, הטיפול לאנשים עם פסיכוזה מבוסס על תרופות שפותחו בשנות ה-50 של המאה הקודמת ולמרבה הצער, הן אינן 'עובדות' עבור כל אחד.

יש לציין כי קנבידיול (Cannabidiol) הוכיח כבר את השפעתו האנטי-פסיכוטית: ניסוי קליני שנמשך שישה שבועות הדגים הקלה בתסמיני פסיכוזה כאשר נוטלים את החומר הזה יחד עם תרופות אנטיפסיכוטיות. באופן דומה בניסוי שנמשך ארבעה שבועות הרכיב הזה אפקטיבי כמו תרופות אנטיפסיכוטיות מקובלות.

אלא שהמנגנונים הנוירולוגיים שאחראים על האפקט הזה לא היו ידועים עד כה. המחקר החדש מבהיר זאת ולדברי החוקר הראשי "מקרב אותנו לפוטנציאל טיפולי מבוסס קנבידיול לפסיכוזה".

על פי הערכות עדכניות, בארה"ב בלבד 3.5% מהאוכלוסיה חוו תסמיני פסיכוזה כמו הזיות ויזואליות או שמיעתיות.

במחקר שעליו דווח עתה נבחנו האפקטים של קנבידיול על 33 משתתפים "שמבחינה קלינית הם בסיכון גבוה" לפסיכוזה אך לא אובחנו עדיין כמי שמצב נפשי זה קיים אצלם, אבל חוו אפיזודות פסיכוטיות. 16 מבין המשתתפים קיבלו מנה אחת של קנבידיול פומי במינון של 600 מיליגרם. ה-17 האחרים קיבלו תכשיר דמה (אינבו). 19 משתתפי קבוצת ביקורת שמולה בוצעה ההשוואה לא חוו פסיכוזה כלל.

החוקרים השתמשו ב-fMRI כדי לסרוק את מוחותיהם של משתתפי הניסוי וכן בוצע מבחן זיכרון. מבחנים במטלות זיכרון ידועים כמפעילי שלושה אזורים במוח שבצורה אופיינית נכנסים לפעילות יתר, היפראקטיביות, בעת פסיכוזה. השלושה הם: הסטריאטום, הקורטקס הטמפורלי המדיאלי והמוח התיכון.

בקבוצת האנשים עם פסיכוזה, פעילות המוח בקרב אלה שנטלו קנבידיול היתה פחות אינטנסיבית לעומת אלה שנטלו תכשיר דמה. הרכיב הפעיל הנמיך את הפעילות באותם אזורי מוח לרמות נורמליות כמעט.

ובמיוחד, בכל אחד משלושה אזורי המוח, רמת הפעילות לאחר נטילת הקנבידיול נמצאה באמצע - בין התגובות שהציגו חברי קבוצת הביקורת הבריאים שכלל לא נטלו תרופה לבין מטופלים בסיכון קליני גבוה שקיבלו תכשיר דמה.

המסקנות מתוצאות הניסוי הזה קבעו החוקרים הן ש"קנבידיול עשוי להיות טיפול אידיאלי כדי לנרמל את ההפרעה באזורי מוח אלה שהם קריטיים בפסיכוזה וזה עשוי להניח את היסוד לאפקטים התרפויטיים שבקנבידיול".

עם זאת הדגישו החוקרים כי מדבר במחקר ראשון מסוגו לגבי האפקט שיש לקנבידיול על המוח ועל המנגנונים הנוירולוגים שעשויים לסייע בהקלה של תסמיני פסיכוזה.

השלב הבא במחקר הזה יהיה רב מרכזי ועל קבוצה גדולה יותר של משתתפים עם דגש על טיפול כזה בצעירים שנמצאים בסיכון לפסיכוזה.

נושאים קשורים:  פסיכוזה,  הפרעה נפשית,  קנבידיול,  קנאביס,  תרופות אנטי-פסיכוטיות,  חדשות,  מחקרים
תגובות
02.09.2018, 09:14

מחקר חשוב. שנים אני טוען שהקנבידיול טוב לחרדות ובעיות נפשיות אחרות. הבעיה בקנביס ברחוב ובחלק ניכר של מריחואנה רפואית, שריכוז הקנבידיול נמוך לעומת ה t.h.c הגבוהה שהוא זה האחראי להתפתחות פסיכוזה במקרים הספורדיים כאשר היא קורית

אנונימי/ת
04.09.2018, 00:22

בהחלט. גם אני כמו רבים אחרים מודעים להבדל החשוב מאוד הזה .
חבל שהבורות בנושא רבה כל כך .

18.09.2018, 01:13

בעיקבות הכתבה זאת ומפגש אחרון שלנו במרכז רפואי השרון הוחלט לקיים אסיפת חברים ראשונה של איגוד הישראלי לרפואה קנבינוידית.

אתם מוזמנים להגיע בתאריך 01.11.2018 בשעה 19.00 לאודיטוריום של בית הספר למיקצועות רפואה באוניברסיטה תל אביב.

השתתפות חברים מייסדים וחברי הועד מיועדים -חובה!

אבקש להפיץ הודעה זאת בכל דרך האפשרית על מנת לקבל ייצוג מרשים של עמיתים שלנו מכל אנפי הרפואה.
פרטים באתר האיגוד!
בהזדמנות זאת מאחל לכם שנה טובה וגמר חתימה טובה!?