קנאביס

תפקידה של המערכת האנדו-קנבינואידית בפתופיזיולוגיה של סכיזופרניה

לקנאבידיול תכונות אנטי-פסיכוטיות אשר הופכות אותו למועמד לטיפול בסכיזופרניה אך דרוש מחקר נוסף בנוגע ליעילות ולבטיחות של טיפול זה

15.10.2018, 11:38
צללית אדם, סכיזופרניה (צילום: אילוסטרציה)
סכיזופרניה (צילום: אילוסטרציה)

המונח סכיזופרניה מתאר קבוצה של הפרעות פסיכיאטריות הגורמות לפגיעה ניכרת באיכות החיים של המטופלים. למרות שקיימות אפשרויות טיפול פרמקולוגיות רבות, תרופות אלו גורמות לעיתים קרובות לתופעות לוואי קשות כדוגמת תסמינים אקסטרה-פירמידאליים, הפרשת פרולקטין גוברת, חוסר תפקוד מיני והופעת התסמונת המטאבולית. יתרה מכך, פגיעות קוגניטיביות ותסמינים שליליים אשר נגרמים על ידי המחלה לא מקבלים מענה מספק על ידי הטיפולים הקיימים כיום.

מאז גילויה של המערכת האנדו-קנבינואידית, מחקרים פרה-קליניים וקליניים רבים בחנו את הקשר בינה לבין סכיזופרניה. הקולטן האננדמידי וקולטן ה-CB1 קשורים לתהליכי המחלה. מחקרים קליניים בסכיזופרניה בחנו את החומר קנאבידיול, המרכיב העיקרי של הצמח Cannabis sativa, ורימונבנט (Rimonabant), אנטגוניסט חלקי לקולטן ה-CB1. בעוד שאחרון לא הניב תוצאות, קאנבידיול נמצא כמשפר תסמינים פסיכוטיים, ממצא אשר הוסבר על ידי עלייה ברמות אננדמיד בסרום. עם זאת, המנגנונים המדוייקים של ההשפעה האנטי-פסיכוטית של קנאבידיול אינם מובנים במלואם ויתרה מכך, ישנם מחקרים קליניים ספורים אשר נערכו בבני אדם.

לאור זאת, רמת הוכחת הבטיחות והיעילות הדרוש לאשר את השימוש בקנאבידיול בטיפול בסכיזופרניה לוקה בחסר. עם זאת, קנאבידיול הינו מועמד מבטיח להוות טיפול אנטי-פסיכוטי יעיל ושונה מנגנונית עם פרופיל תופעות לוואי משופר. החוקרים מסכמים כי יש צורך במחקרים נוספים על מנת לבהר את ההשפעה האנטי-פסיכוטית ופרופיל הבטיחות של קנאבידיול.

מקור: 

Leweke, F.M. et al. (2018) CNS Drugs. 

נושאים קשורים:  קנאביס,  סכיזופרניה,  פסיכוזה,  טיפול,  CB1,  אנדוקנבינואידים,  מחקרים
תגובות