• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אוטיזם

היכולת לנבא אבחון באוטיזם בעתיד באמצעות סינכרוניזציה שמיעתית-ראייתית

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי שמטרתו הייתה לבדוק האם ניתן לנבא אבחון עתידי באוטיזם באמצעות קשב ויזואלי ירוד לסינכרוניזציה שמיעתית-ראייתית בינקות

אוטיזם, ילדים. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

עיבוד מולטי-סנסורי יעיל מתפתח במהלך הינקות ונחשב למרכיב חשוב ביכולת התפיסה של אובייקטים ואירועים מאוחדים ורב-אופניים. מחקרים קודמים שבוצעו הציעו כי ישנה פגיעה בעיבוד המולטי-סנסורי באוטיזם, אך התפקיד שלו בשלבי ההתפתחות המוקדמים של ההפרעה נותר לא ברור.

המחקר הנוכחי, עוצב כמחקר פרוספקטיבי אורכי ומטרתו הייתה לבדוק האם קשב ויזואלי ירוד לסינכרוניזציה שמיעתית-ראייתית (audiovisual synchrony) הוא מרקר בינקות שיכול לנבא אבחון מאוחר יותר באוטיזם.

במחקר השתתפו תינוקות בני 10 חודשים שהיו אחים לילדים עם אוטיזם. המשתתפים במחקר ביצעו משימות הקשורות ליכולת מעקב עם העיניים ששימשו בעבר במחקר שבוצע בקרב ילדים בגילאי טרום-ביה"ס. המשימות בדקו את ההשפעה של מניפולציות של סינכרוניזציה שמיעתית-ראייתית על צפייה בדפוסים בזמן שהתינוקות צפו בתצוגה של נקודות אור בעלות תנועה ביולוגית (biological motion). החוקרים ניתחו את תיעודי המבט לפי הסטטוס האבחוני שלהם בגיל 3 שנים (על פי ה-DSM-5).

תוצאות המחקר הראו שתינוקות בני 10 חודשים שאובחנו בהמשך באוטיזם לא הצליחו להתכוונן לסינכרוניזציה השמיעתית-ראייתית שהתבטאה תוך תנועה ביולוגית. בשונה מכך, פעוטות בסיכון נמוך ובסיכון גבוה שלא אובחנו באוטיזם בגיל 3 שנים, היו בעלי העדפה חזקה למידע מהסוג הזה. החוקרים לא מצאו הבדלים בין הקבוצות במונחים של אוריינטציה לתנועה ביולוגית כלפי מעלה.

המחקר הנוכחי מעלה את האפשרות כי אוריינטציה ירודה לסינכרוניזציה ראייתית-שמיעתית תוך תנועה ביולוגית היא סימן מוקדם לאוטיזם. ממצאי המחקר תומכים בגישה שתהליכים מולטי-סנסורים ירודים עשויים להיות מרקר מנבא חשוב למצבים ההתפתחותיים הנוירולוגיים הללו.

מקור: 

Flack-Ytter, T. et al. (2018) Journal of Child Psychology and Psychiatry 59, 8.

נושאים קשורים:  אוטיזם,  עיבוד מולטי-סנסורי,  סינכרוניזציה ראייתית שמיעתית,  תנועה ביולוגית,  מחקרים
תגובות